Řada obav škol a zmiňovaných rizik je v tuto chvíli legitimní a je třeba je s respektem chápat i komunikovat. To se týká především zásahu do rozpisu finančních prostředků podle odučených hodin ve školách (tzv. PHmax) a ufinancování pozic nepedagogických pracovníků, kteří ve školách zajišťují nezbytný provoz.
Právě i z těchto důvodů jsme se v rámci koaličního jednání minulý týden snažili společně s ministrem školství Mikulášem Bekem vyjednat rozpočet ministerstva školství na příští rok tak, abychom to byli schopni vyřešit a rozumně pokrýt, a to i s ohledem na minimalizaci případných negativních dopadů na kvalitu výuky. To se v zásadě povedlo. Dohoda je taková, že na to využijeme část finančních prostředků ze čtyř miliard, které dostaneme z rozpočtové rezervy zkraje nového roku (z těchto prostředků bude zároveň vyčleněna 1 mld. Kč i pro vysoké školy).
V souvislosti se stávkou a vznesenými požadavky vnímáme za důležité několik věcí:
- Za minulých vlád byly ve školství zavedeny docela zásadní změny ve financování, u kterých se podrobně neřešila jejich dlouhodobá ekonomická udržitelnost nebo možnost regulace. Za posledních 5 let nám tak v systému vzniklo cca 40 tisíc nových pozic. Principiálně to není špatně, ale je to v nepoměru k tomu, co jsme schopni reálně ufinancovat. Zvlášť v době, kdy dojde ke zpomalení ekonomiky a nárůstu inflace. Do budoucna je třeba systém upravit, abychom ho byli schopni lépe řídit.
- Školství je jedním ze 4 resortů, kde se prostředky v rozpočtu pro příští rok navýšily (rozpočet školství meziročně vzroste o 8 miliard korun). Všude jinde budou klesat, abychom snížili tempo zadlužování státu. Všichni bychom si asi přáli dostat tam více peněz, ale už tento fakt je při hledání koaliční shody o dalším případném navýšení dost limitující.
- Mezi obavy škol patří i změna ve financování asistentů pedagoga od roku 2025 a riziko snížení jejich úvazků. Tady je třeba zdůraznit, že koalice zatím neučinila žádné politické rozhodnutí o tom, jak by se konkrétně mělo financování asistentů pedagoga změnit. V této věci stále probíhají jednání. Za Piráty je klíčové, aby výsledný návrh adekvátně reflektoval specifika škol a lokální situaci (např. v sociálně vyloučených lokalitách).
Závěrem bych snad ještě dodal, že i v takto emočně vypjaté situaci považujeme za klíčové vést se všemi relevantními partnery a aktéry konstruktivní a férový dialog.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV