Ministr Havlíček: Návrh normy Euro 7 musí být technicky proveditelný a nákladově přiměřený

22.09.2021 5:35 | Zprávy

Česká republika varuje před nevyváženým návrhem evropské emisní normy Euro 7 pro lehká a těžká vozidla

Ministr Havlíček: Návrh normy Euro 7 musí být technicky proveditelný a nákladově přiměřený
Foto: Hans Štembera
Popisek: Ministr průmyslu, obchodu a dopravy Karel Havlíček

Evropská komise by měla zvážit všechny problematické aspekty a vůbec potřebnost nového standardu Euro 7 pro lehká a těžká vozidla.  V dopise adresovaném čtyřem eurokomisařům to píše vicepremiér a ministr průmyslu, obchodu a dopravy Karel Havlíček.  Česká republika tak chce zabránit tomu, aby se snížila konkurenceschopnost automobilového průmyslu a zdražila nová auta.

„Česká republika respektuje cíle Zelené dohody, ale máme zásadní problém se způsobem jejích naplňování, kdy se nebere v úvahu rozdílná průmyslová a energetická infrastruktura jednotlivých zemí unie. Budeme důsledně požadovat takový plán, který nepoškodí konkurenceschopnost automobilového průmyslu, protože ten patří mezi pilíře české ekonomiky,“ říká vicepremiér a ministr průmyslu, obchodu a dopravy Karel Havlíček a dodává: „Případný nový návrh standardu Euro 7/VII musí být technicky proveditelný a nákladově přiměřený. V opačném případě by jediným výsledkem vzhledem k vyřazení několika typů motorů bylo vážné omezení výběru nových vozidel a jejich výrazné zdražení. Evropský vozový park tak bude ještě více stárnout, protože zákazníci si budou držet svá starší stávající auta. To by vedlo k přesně opačným výsledkům, než jaké Evropská komise původně zamýšlela.“

Vicepremiér Havlíček proto napsal dopis místopředsedovi Evropské komise (EK) Fransi Timmermansovi a komisaři pro vnitřní trh Thierry Bretonovi. List byl na vědomí dán také eurokomisaři pro životní prostředí, oceány a rybolov Virginijusovi Sinkevičiusovi a komisařce EK pro dopravu Adině Vălean.

EK v současné době připravuje nový standard Euro 7.  Přísné mezní hodnoty emisí znečišťujících látek, které v něm zvažuje, však vyvolávají zásadní otázky, co se týče technické proveditelnosti, nákladů na dodržování předpisů i přínosů pro životní prostředí.

„Spolu s navrhovanými parametry testování emisí v reálném provozu se zdá, že návrh Euro 7/VII bude téměř nemožné realizovat. Právě to se ČR snaží v dopise na vysoké představitele EK zdůraznit,“ říká náměstkyně ministra průmyslu a obchodu pro EU a zahraniční obchod Martina Tauberová a dodává: „Dále je podle nás sporné, zda by se měl rozšiřovat rozsah emisních norem zahrnutím dalších znečišťujících látek v situaci, kdy zatím nejsou k dispozici vhodná měřicí zařízení a metody.“

Návrh normy Euro 7/VII je problematický rovněž v kombinaci s dříve vydaným návrhem novely nařízení EU ohledně snížení emisí CO2 u vozidel. V praxi může předloha ještě uspíšit zákaz výroby vozidel se spalovacími motory. Proto ČR ještě před vydáním návrhu Euro7/VII dopisem určeným eurokomisařům apeluje na to, aby norma jednoznačně vzala v úvahu potřeby domácího automobilového průmyslu.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

FactChecking BETA

Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.

Přezkoumat

17. listopad

Dobrý večer, pane Zdechovský, chci se zeptat, jak se díváte na prohlášení našeho vrcholného politika, cituji: Ne každý názor musíme respektovat a ne každý názor je stejně "hodnotný"? 35 let po revoluci je schopen toto říci do rozhovoru nás premiér? Opravdu? Svůj názor raději vyjadřovat nebudu, ale ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Maláčová (SOCDEM): Domácí politika musí mít ZASE přednost před zahraniční

14:04 Maláčová (SOCDEM): Domácí politika musí mít ZASE přednost před zahraniční

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k protestu policistů, hasičů a vězeňské služby před M…