Ministr Havlíček: Podnikatelé by se měli soustředit na práci, ne běhat po úřadech

27.08.2019 18:21 | Zprávy

Živnostenský balíček, který usnadní život malým a středním podnikatelům, představili ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček a ministryně financí Alena Schillerová. Jde o desatero záměrů, včetně na ně navazujících konkrétních kroků a termínů, z čehož některé už jsou splněny.

Ministr Havlíček: Podnikatelé by se měli soustředit na práci, ne běhat po úřadech
Foto: Hans Štembera
Popisek: Předseda Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR Karel Havlíček

„Podnikatelé by se měli soustředit na svoji práci, ne běhat po úřadech a řešit zbytečné papírování. Řadu povinností, které po nich vyžadují stát, by měla řešit veřejná správa,“ zdůrazňuje ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček a dodává: „Je tak logicky mou prioritou, aby se v maximální možné míře sdílela data a informace, které si stát může zajistit sám, aby státní správa i samospráva využily v první řadě svých možností a nepřenášely povinnosti na podnikatele. Proto jsme připravili živnostenský balíček, tedy jakési podnikatelské desatero, které má firmám a živnostníkům usnadnit život. Týká se mimo jiné rodinných firem, startu podnikání, legislativy, daní, formulářů, statistik, ale také exekucí či stavebního řízení. “

„Na úspěšně položeném základním stavebním kameni, kterým je řádný výběr stávajících daní, nyní můžeme stavět vstřícné daňové prostředí pro 8 milionů daňových poplatníků v této zemi. Proto se nyní Ministerstvo financí plně soustřeďuje na komplex opatření, které tento ambiciózní cíl naplní. Jde zejména o zavedení jediné platby pro živnostníky s ročním obratem do jednoho milionu Kč. V rámci této platby si uhradí daň z příjmu včetně sociálního a zdravotního pojištění a odpadne jim například povinnost podávat daňové přiznání, platit si účetní služby a podobně. Rozvoj podnikání podpoří také nižší DPH na celou řadu řemeslných a odborných služeb, impulsem pro sektor stravování bude další snížení DPH na stravovací služby. Všem osmi milionům daňových subjektů pak komunikaci se státem usnadní přehledné a intuitivní rozhraní online finančního úřadu, jehož spuštění pod názvem Moje Daně plánujeme již v příštím roce,“ upřesňuje ministryně financí Alena Schillerová s tím, že tyto kroky bude doprovázet celá řada dalších dílčích opatření, které usnadní život podnikatelům a živnostníkům.

Ministerstva navrhují soustředit se na těchto deset důležitých témat:

1. Podpora rodinného podnikání
Přesná definice „rodinného podnikání“ je zásadní. Jde o největší zdroj pracovních míst v soukromém sektoru a jeho vícegenerační charakter pomáhá stabilizovat české hospodářství.
Naše úkoly:

  • Schválit definici pojmů „rodinná živnost” a „rodinná obchodní korporace” (SPLNĚNO)
  • Připravit příručku Jak předat rodinnou firmu další generaci? (11/2019)
  • Zavést registrace rodinných firem (3/2020)
  • Realizovat další kroky jako vzdělávací a poradenské služby, přístup k financím, propagace atd. (2020)

2. Jednodušší rozjezd
Stát musí zájemcům o živnostenské oprávnění jejich podnikatelský start maximálně usnadnit. Proto jsme přes Portál občana zjednodušili ohlašování živnosti a vyřízení žádosti o koncesi včetně registrací k daním a odvodům.
Naše úkoly:

  • Zařídit pohodlnější vyřízení živnostenského oprávnění přes Portál občana (SPLNĚNO)
  • Usnadnit registraci k daňový povinnostem a odvodům přes Portál občana (SPLNĚNO)
  • Umožnit složení základního kapitálu pro s.r.o. v notářské úschově (2020)

3. Změny v zákonech jen dvakrát ročně
Legislativa ošetřující podnikání se mění v nepravidelných intervalech a je těžké vývoj sledovat. Proto navrhujeme ustanovení dvou dnů, kdy budou nabývat účinnosti národní právní předpisy s dopadem na podnikání. Navrhujeme 1. ledna a 1. července.
Naše úkoly:

  • Vyhradit dva dny, 1. ledna a 1. července, pro účinnost zákonů s dopadem na živnostníky a další podnikatelské subjekty (12/2019)
  • Realizovat faktické využívání těchto dvou dnů pro zavádění nových zákonů s dopadem na živnostníky a další podnikatelské subjekty kromě ospravedlnitelných výjimek, které musí být vždy řádně odůvodněné (2020)

4. Konec daňovým výjimkám
Naším cílem je zjednodušení daňového systému, které povede k jeho odlehčení od řady sporných a nesystémových výjimek. Zajistíme revizi a sloučení daňových výjimek a budeme bránit zavádění dalších.
Naše úkoly:

  • Provést důkladnou analýzu stávajících daňových výjimek a vyhodnotit jejich vliv na výši obecné sazby daně (2019)
  • Zahájit redukci, zobecňování a slučování výjimek (2020)
  • Nezavádět nové výjimky (SPLNĚNO)

5. Jednotná databáze formulářů
Soustředili jsme přes 1 300 formulářů pro živnostníky do jedné přehledné databáze (ZDE), kde je snadné konkrétní formulář vyhledat.
Naše úkoly:

  • Shromáždit všechny formuláře pro podnikatele na jednom místě (SPLNĚNO)
  • Umožnit vyplňování formulářů v elektronické formě prostřednictvím interaktivních souborů nebo online aplikací (3/2020)

6. Všechny povinnosti a informace na jednom místě
České podnikatele stále trápí nepřehlednost v povinnostech, které vůči státu mají. Proto chceme všechna tato pravidla a další informace srozumitelně a jednoduše popsat na jednom místě.
Naše úkoly:

  • Zprovoznit informační systém pro podnikatele (PES) Hospodářské komory ČR, ve kterém snadno najdou přehled svých povinností vůči veřejné správě (SPLNĚNO)
  • Připravit nové webové stránky pro podnikatele Businessinfo - (ZDE), které otestují sami podnikatelé a živnostníci (3/2020)

7. Omezení statistických průzkumů
Připravili jsme omezení statistických šetření díky rušení a úpravám statistických formulářů nebo zvýšení limitů pro povinné vyplňování, což uleví tisícům podnikatelů.
Naše úkoly:

  • Omezit statistické šetření při úspoře minimálně 25 mil. Kč/rok pro nejméně 3 500 podnikatelů (12/2019)
  • Omezit statistické šetření při úspoře minimálně 40 mil. Kč/rok pro nejméně 13 000 podnikatelů (12/2020)

8. Jednodušší a nižší daně nejen pro malé firmy
Připravujeme zavedení jedné paušální platby pro živnostníky s ročním obratem do jednoho milionu Kč. Tito podnikatelé už nebudou muset přiznávat daň z příjmu a odvody na třech různých formulářích, nově jim bude k zaplacení stačit jediná paušální platba. Výrazně se jim díky tomu sníží administrativa a nebudou už muset platit za účetní služby.
Rozvoj podnikání podpoří také nižší DPH na celou řadu řemeslných a odborných služeb, impulsem pro sektor stravování bude další snížení DPH na stravovací služby. Všem osmi milionům daňových subjektů pak komunikaci se státem usnadní přehledné a intuitivní rozhraní online finančního úřadu, jehož spuštění pod názvem Moje Daně plánuje rezort financí v roce 2020.
Naše úkoly:

  • Zvýšení limitu ročních příjmů pro výpočet výdajového paušálu z 1 mil. Kč na 2 mil. Kč (SPLNĚNO)
  • Snížit DPH na stravovací služby z 15 % na 10 % a DPH na odborné služby z 21 % nebo 15 % na 10 % v souvislosti s novelou zákona o evidenci tržeb (2020)
  • Spuštění portálu Moje Daně (12/2020)
  • Zavést paušální daň pro živnostníky a další podnikatele z řad OSVČ s obratem do 1 mil. Kč (2021) ·

Zjednodušení poskytování příspěvku na stravování zaměstnancům - nová možnost stravenkového paušálu (2021)

9. Kompenzace exekučních nákladů
Problémy s exekucemi má v současné době až 900 tisíc občanů. A pokud jsou zaměstnáni, má jejich zaměstnavatel s výkonem exekuce nemalé administrativní a finanční náklady. Proto je nezbytné prosadit kompenzační systém, který by tyto náklady pomohl pokrýt.
Naše úkoly:

  • Prosadit paušálně stanovenou náhradu nákladů živnostníků a dalších podnikatelů na administraci exekucí zaměstnanců v rámci vládní novely občanského soudního řádu (2021)

10. Vstřícnější stavební úřad
V současné době je pro živnostníky jednání se stavebním úřadem noční můra. Navrhujeme proto zásadní zjednodušení celého procesu, živnostník pouze odevzdá projekt a stavební úřad vyřídí všechna ostatní povinná vyjádření za něj.
Naše úkoly:

  • Zavést systém, kdy živnostník odevzdá pouze projekt a ostatní povinná vyjádření za něj vyřizuje stavební úřad. (Dle projednání nového stavebního zákona - 2021)

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Jana Pastuchová byl položen dotaz

Jak podle vás zajistit práci seniorům?

Pravda je, že doba jde dopředu a lidé ve starším věku se mají problém ,,jít s dobou". Ale podle mě to bude problém i do budoucna, třeba pro dnešní 30. Za 30 let mohou řešit stejný problém jako senioři dnes, protože i když jsou třeba technologicky zdatnější než dnešní starší generace, tak za těch 30 ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Senátor Šlachta vyzývá k řádnému postupu při vyhlášení CHKO Soutok

20:14 Senátor Šlachta vyzývá k řádnému postupu při vyhlášení CHKO Soutok

Senátor a předseda hnutí Přísaha Robert Šlachta dnes na zasedání Petičního výboru Poslanecké sněmovn…