Ministr Kupka: Stavba propojí Přerov, Brno a Ostravu a stane se klíčovou tepnou České republiky

21.12.2022 8:39 | Zprávy

Poklepem na základní kámen byla včera zahájena dostavba posledního úseku D1

Ministr Kupka: Stavba propojí Přerov, Brno a Ostravu a stane se klíčovou tepnou České republiky
Foto: Hans Štembera
Popisek: Ministr dopravy Martin Kupka

Historickou událostí pro Přerov bylo dnešní slavnostní zahájení stavby dálnice D1 Říkovice – Přerov. Na chybějící desetikilometrový úsek této komunikace čekalo město dvacet let – a dnešním poklepáním na základní kámen byla stavba oficiálně zahájena. „Po mnoha problémech začíná stavba, která propojí Přerov, Brno a Ostravu a stane se klíčovou tepnou České republiky,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka. 

Cesta k dnešnímu dni byla dlouhá a složitá. „Už v roce 1991 byly provedeny první studie vedení dálnice D47, tedy dnešní D1. V roce 1998 poslali zastupitelé dopis ministru dopravy s urgencí, aby stavba dálnice byla co nejdříve zahájena, neboť město trápí katastrofální dopravní situace. Ministr tehdy přislíbil zahájení stavby v roce 2002,“ vzpomněl vedoucí odboru rozvoje přerovského magistrátu Pavel Gala. Také generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl konstatoval, že příprava stavby byla extrémně složitá a řadí se k těm nejkomplikovanějším, se kterými se setkal.

Primátor města Petr Vrána už dříve řekl, že nebylo jiné dopravní stavby v naší zemi, za kterou by bylo tolik práce a snahy o její dokončení. „Proto je dnešek opravdu historická událost, neboť po více než dvaceti letech konečně zahajujeme dostavbu posledního úseku dálnice, který tvoří také obchvat Přerova. Městu se zásadně uleví od tranzitní nákladní dopravy a zvýší se jeho atraktivita pro případné investory,“ řekl primátorův náměstek Tomáš Navrátil. Přerovský radní Michal Zácha, který je náměstkem hejtmana Olomouckého kraje a má v gesci dopravu, zdůraznil, že se nová stavba zcela jistě pozitivně podepíše na kvalitě života v Přerově i na životním prostředí města. Podle něj je také důležité zmínit, že jde o vítězství v dlouholetém boji na úrovni města, kraje i státu.   

Stavba čtyřpruhové dálnice by měla být zprovozněna v roce 2025 a stát za ni zaplatí 6,922 miliardy korun. Čítá deset kilometrů a sto metrů, její součástí jsou tři mimoúrovňové křižovatky, pět protihlukových stěn, tři opěrné zdi a několik mostů v celkové délce 1 907 metrů. „Věřím, že za tři roky se tu sejdeme, abychom přestřihli pásku a pustili na novou komunikaci dopravu. Občané Přerova a řidiči musejí být trpěliví, protože stavba přinese zvýšenou dopravu. Musíme na ni přivézt 5 milionů tun materiálu a 20 tisíc tun oceli,“ uvedl za firmu Strabag ředitel Jan Hýzl.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

FactChecking BETA

Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.

Přezkoumat
Robert Králíček byl položen dotaz

digitalizace

Ukažte mi někoho, komu se z politiků na první pokud podařila nějaká digitalizace. A proč se v tomto směru pořád tak pozadu? PS: Tímto dotazem nehájím Bartoše, jen mi přijde, že v tom není sám, že udělat něco pořádně vám politikům obecně dělá dost problém

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ministr Stanjura: Nový systém kontroly veřejných financí stanovuje jasná pravidla

18:09 Ministr Stanjura: Nový systém kontroly veřejných financí stanovuje jasná pravidla

Zefektivnění kontrolních postupů a zavedení principu jednotného auditu. To jsou hlavní cíle návrhu z…