Ministr Síkela: Spotřebitelé budou chráněni před falešnými recenzemi

08.09.2022 14:04 | Zprávy

Projev na 35. schůzi Poslanecké sněmovny 8. září 2022 k vládnímu návrhu, kterým se mění zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník.

Ministr Síkela: Spotřebitelé budou chráněni před falešnými recenzemi
Foto: Hans Štembera
Popisek: Ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela

Vážená paní předsedající, vážené paní poslankyně, páni poslanci, dovolte mi uvést návrh zákona, kterým se mění zákon o ochraně spotřebitele a občanský zákoník. Hlavním důvodem zpracování předkládaného materiálu je řádné provedení unijních předpisů, které přináší vyšší a efektivnější ochranu spotřebitelů například při uzavírání smluv po telefonu, při online nakupování nebo proti nekalým obchodním praktikám a zneužívajícím ujednáním.

Mezi prováděné předpisy patří především směrnice o lepším vymáhání a modernizace právních předpisů Unie na ochranu spotřebitele, směrnice o poskytování digitálního obsahu a digitálních služeb a směrnice o prodeji zboží a směrnice o právech spotřebitelů. Lhůty pro transpozici těchto předpisů již dávno uplynuly. Proto si velice vážím toho, že se návrhem přednostně zabýváte a také usilujete o jeho přijetí co nejdříve. Urychlené přijetí návrhu je důležité nejenom při splnění závazků České republiky vůči Evropské unii, ale i proto, abychom českým spotřebitelům zajistili stejnou ochranu, jakou mají spotřebitelé v jiných státech, kde již tato ochrana platí. Předpokládaná právní úprava je významná rovněž pro podnikatele, protože stanoví stejná pravidla jak pro národní trh, tak i pro přeshraniční obchod.

Návrh zákona je obsáhlý, byli jste s ním seznámeni již při prvním čtení. Přesto bych vás rád seznámil alespoň s nejvýznamnějšími změnami, které návrh přináší. Spotřebitelé jsou například nově chráněni před umělým navyšováním cen před slevovými akcemi. Spotřebitelé budou rovněž chráněni před falešnými recenzemi. Návrh přináší i vyšší ochranu při uzavírání smluv po telefonu nebo během nevyžádané návštěvy. Práva spotřebitelů budou rovněž posílena při uplatňování reklamací.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

FactChecking BETA

Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.

Přezkoumat
Mgr. Bc. Hubert Lang byl položen dotaz

Vyšetřovací komise

Zajímalo by mě, zda za členství v komisi berou poslanci nějaké příplatky? Protože jinak nechápu, k čemu je zřizujete. Ukažte mi nějako vyšetřovací komisi, která něco vyřešila.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Štěpánek (Trikolora): Tři roky ukrajinské války aneb Až do posledního Ukrajince

22:14 Štěpánek (Trikolora): Tři roky ukrajinské války aneb Až do posledního Ukrajince

Od začátku ukrajinské války uplynuly tři roky. Je to příležitost připomenout si, proč, jak, kvůli ko…