Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte mi, abych krátce okomentoval předložený materiál, návrh zákona, kterým se mění zákon č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů, energetický zákon, ve znění pozdějších předpisů. Jedná se o adaptační novelu Nařízení Rady Evropské unie 2022/1854 ze dne 6. října 2022 o intervenci v mimořádné situaci, které řeší vysoké ceny energií a stanovuje strop pro nepřiměřeně vysoké tržní příjmy z prodeje elektřiny.
Ačkoliv je nařízení Rady přímo použitelným právním předpisem, není možné jej správně aplikovat bez přijetí vnitrostátní právní úpravy. Nařízení Rady totiž neřeší, jakým způsobem mají být nadměrné příjmy vybírány a neupravuje ani tak zásadní otázku jako je uložení povinnosti konkrétním výrobcům strpět odvedení části svých výnosů. Z tohoto důvodu je nezbytné, aby zákonná právní úprava stanovila jasná pravidla pro odvod z nadměrných příjmů. Návrh zákona definuje poplatníka odvodu, předmět odvodu, správce odvodů a další podrobnosti nutné k aplikaci tohoto nařízení v praxi.
Celoevropské řešení předpokládá zastropování na hodnotě 180 eur za megawatthodinu, členským státům je však umožněno rozlišovat mezi technologiemi určenými k výrobě elektřiny. Návrh zákona určuje strop z tržních příjmů diferencovaně pro jednotlivé výrobní technologie, přičemž vychází z kvalifikovaného odhadu nákladovosti jednotlivých technologií. Zároveň v souladu s nařízením Rady využívá možnost vyloučit z předmětu odvodu určité příjmy z prodeje elektřiny taxativně vyjmenované v návrhu zákona.
Jedná se například o výrobny elektřiny s instalovaným výkonem menším než jedna megawatthodina. Návrh zákona stanovil, že správcem odvodů bude Energetický regulační úřad, který však bude mít možnost dožádat o provedení úkonů nebo jiných postupů orgán Finanční správy. Případné spory mezi správcem odvodů a dožádaným orgánem bude řešit Ministerstvo financí. Návrh zákona byl projednán na rozpočtovém výboru dne 15. listopadu a vydal usnesení s doporučením schválit a dne 16. listopadu byl poté projednán na hospodářském výboru a hospodářský výbor vydal usnesení s doporučením schválit ve znění schválených pozměňovacích návrhů. Obě jednání byla velice konstruktivní a věcná, za což v takto napjaté situaci, kdy je opravdu nutné tuto legislativu rychle přijmout, děkuji.
Dovolte mi dále, abych zmínil základní diskutované oblasti na jednotlivých výborech. Za prvé, daň versus odvod. Návrh byl schválen kvalifikovanou většinou na jednání ministrů pro energetiku. Nejedná se tedy o daň, neboť to bylo řečeno Radě ministrů financí a schvalování by muselo... (?) být řešeno na Radě ministrů financí a schvalování by muselo být jednomyslné. V České republice nicméně využíváme na odvod daňové procesy, což není ojedinělá věc. Za další, stanovisko odboru kompatibility vlády k provázanosti z daní z neočekávaných zisků, takzvaný windfall tax.
Daň z mimořádných zisků v sektoru elektroenergetiky (?) národním opatřením stropování tržních příjmů výrobců je částečně přímo použitelná evropská právní úprava, na kterou se musí národní právo adaptovat. Reálný důsledek těchto paralelních právních úprav bude takový, že úhrada odvodů z nadměrných tržních příjmů bude snižovat inkaso daně z nadměrných zisků za zdaňovací období 2023.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV
FactChecking BETA
Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.