Ministr Stanjura: Navrhujeme snížit spotřební daň na motorovou naftu a bezolovnatý benzín

26.04.2022 21:27 | Zprávy

Projev na 19. schůzi Poslanecké sněmovny 26. dubna 2022 k návrhu zákona o spotřebních daních

Ministr Stanjura: Navrhujeme snížit spotřební daň na motorovou naftu a bezolovnatý benzín
Foto: CNN Prima NEWS
Popisek: Zbyněk Stanjura

Hezký podvečer, pane místopředsedo, vážené kolegyně, vážení kolegové,

zvolím poměrně krátké úvodní slovo. Uvidíme, jaká bude debata k tomuto návrhu. Návrh je vlastně jednoduchý. V reakci na ruskou agresi, kterou Vladimír Putin rozpoutal na Ukrajině došlo na světových trzích k zvýšení ceny ropy a taky ropných produktů. (Reakce z pléna.) Neplašme se, souhlasím, neplašme se. Děkuju.

Vláda přistoupila k sadě opatření, kterými by mohla zmírnit dopady na české občany a české firmy. Já připomenu jedno, které není předmětem legislativy, ale je rozhodnutím ministra financí. Po dohodě i se zástupci dopravců jsem rozhodl, že daně, DPH nemusí platit až do pětadvacátého října. Bude to na konkrétním uvážení každé firmy, která provozuje dopravu. Ta firma je identifikovaná tím, že tržby z dopravy představují více než 50 % tržeb této společnosti. To je jedno z opatření, které má vylepšit cash flow. Další čtyři opatření jsou obsahem těchto dvou návrhů zákonů, sněmovní tisk 205, který projednáváme nyní a potom sněmovní tisk 204, což je dnešní druhý bod.

V tomto návrhu, který jménem vlády předkládám a žádám vás o schválení již v prvém čtení podle § 90 odst. 2, navrhujeme snížit spotřební daň na motorovou naftu o korunu padesát na litr a stejně tak o korunu padesát snížit spotřební daň z bezolovnatého benzínu, a to na období od 1. června do 30. září 2022. Předpokládaný výpadek státního rozpočtu, což je vlastně úspora na straně občanů a firem, činí zhruba přes čtyři miliardy. A jak jistě víte, tato spotřební daň je 9,1 % je pevně vázána jako příjem Státního fondu dopravní infrastruktury a ostatních 90,9 % je příjmem státního rozpočtu. Takže přesně v tomhle poměru se rozdělí dopad na státní rozpočet či státní fondy.

Současně říkám, že vláda dorovná peníze Státnímu fondu dopravní infrastruktury. Takže ano, podle zákona to bude mít dopad i na státní rozpočet i na Státní fond dopravní infrastruktury. Ale protože nechceme snižovat objem investic do dopravní infrastruktury, tak vláda těch 9,1 % z jiných zdrojů pošle Státnímu fondu dopravní infrastruktury.

Tolik mé krátké úvodní slovo. Ještě jenom zopakuji. Protože ta účinnost má být od 1. června, tak vás žádám jménem vlády o schválení již v prvém čtení.

Děkuji za pozornost.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

FactChecking BETA

Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.

Přezkoumat
Mgr. Adéla Šípová byl položen dotaz

předseda

Dobrý den, co vím, tak Vy jste Hřiba za předsedu nechtěla. Je nějaká možnost, jak ho můžete ve straně odvolat? Nemyslíte, že ji svými skandály, ale i neschopností řešit problémy s dopravou v Praze jen poškozuje? A nemyslíte, že to, že už není předsedou Bartoš může mít pro stranu fatální důsledky? On...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Vích (SPD) Nejhorší vláda za posledních 30 let

9:00 Vích (SPD) Nejhorší vláda za posledních 30 let

Zvýšili daně, obrali současné i budoucí důchodce, uzavřeli smlouvu na předražené americké stíhačky, …