Ministr Ťok: Aktuálně je rozestavěno přes 140 kilometrů dálnic a silnic I. třídy

02.03.2018 18:26 | Zprávy

Ministr dopravy Dan Ťok zahájil stavební sezónu poklepáním základního kamene obchvatu Lubence na D6. Obchvat dlouhý pět kilometrů vznikne přestavbou silnice I/6 na dálnici. Nový úsek odvede tranzitní dopravu z obce, sníží hluk a smog a tím výrazně uleví místním obyvatelům.

Ministr Ťok: Aktuálně je rozestavěno přes 140 kilometrů dálnic a silnic I. třídy
Foto: Hans Štembera
Popisek: Ministr dopravy v demisi Dan Ťok

Aktuálně se už pracuje na deseti kilometrech pokračování karlovarské D6. Celkově je rozestavěno více než 140 kilometrů dálnic a silnic I. třídy. „Obchvat Lubence je první zahájenou stavbou letošní stavební sezony. Další stavbu budeme zahajovat už 12. března, půjde o pětikilometrový úsek silnice I/21 mezi Trstěnicemi a obcí Drmoul. V současné době stavíme téměř 150 kilometrů dálnic a silnic I. třídy a k zahájení je přes 190 kilometrů dalších projektů“, říká ministr dopravy Dan Ťok.

Vysoutěžená cena stavby D6 Lubenec obchvat je 1 037 991 691 Kč (bez DPH). Jejím zhotovitelem je společnost Swieteslky – Strabag a dokončena by měla být v březnu 2021. Nové úseky D6 patří mezi prioritní stavby státu, u kterých se podařilo vyjednat s Evropskou komisí výjimku, a nemusel se tak znovu opakovat celý proces posuzování vlivu na životní prostředí (tzv. EIA). V realizaci jsou aktuálně další dva úseky D6 – stavba obchvatu Řevničova, který navazuje na úsek Nové Strašecí – Řevničov. Tyto stavby byly zahájeny na konci loňského roku. K jejich zprovoznění by mělo dojít na podzim 2020. Vybudování dálnice D6 výrazně přispěje ke zvýšení bezpečnosti a plynulosti dopravy, ke zkrácení přepravní doby směrem k našim západním hranicím a umožní lepší spojení mezi Českou republikou a Německem.

Výstavba v roce 2018

„Aktuálně je rozestavěno přes 140 kilometrů dálnic a silnic I. třídy. Práce budou pokračovat na jihočeské dálnici D3, kde se staví osmikilometrový úsek mezi Bošilcem a Ševětínem a téměř 11 kilometrů dlouhý úsek Ševětín – Borek. Dále se bude pracovat například na rozestavěném úseku D48 Rybí – Rychaltice, na D7 mezi Postoloprty a Bitozevsí a na obchvatech měst,“ říká ministr dopravy Dan Ťok.

Podle stanoveného harmonogramu bude v letošní stavební sezóně pokračovat také modernizace D1. Na základě vhodných klimatických podmínek budou v průběhu druhé poloviny března zahájeny práce na celkem pěti úsecích: Ostředek (km 34) – Šternov (km 41), Hořice (km 75) – Koberovice (km 81), Jihlava (km 112) – Velký Beranov (km 119), V. Meziříčí východ (km 146) – Lhotka (km 153) a nově také na úseku mezi Humpolcem (km 90) a Větrným Jeníkovem (km 104). Zahájení modernizace na dalších třech úsecích: Mirošovice (km 21) – Hvězdonice (km 29), Velký Beranov (km 119) – Měřín (km 134) a Devět křížů (km 168) – Ostrovačice (km 178) je blokováno ze strany spolku Děti Země, které se odvolalo proti vydaným stavebním povolením.

K zahájení výstavby je v letošním roce připraveno celkem 193 kilometrů dálnic a silnic I. třídy. Připravena je například stavba D11 v úseku Hradec Králové – Smiřice a Smiřice Jaroměř, stavba D35 Opatovice-Časy a Časy – Ostrov, a D55 Otrokovice, obchvat (přehled všech staveb a projektů najdete na interaktivní mapě ZDE).

Proces přípravy staveb v současné době trvá více jak deset let. Zkrátit tuto dobu by mohla novela zákona o urychlení výstavby dopravní infrastruktury, kterou ministr Ťok na základě dohody se všemi parlamentními stranami a hnutími předložil k projednání. Shoda v poslanecké skupině panuje na zavedení institutu takzvané předběžné držby. U vybraných prioritních staveb to umožní státu stavět ještě před samotným vyvlastněním všech pozemku v trase dálnice či železniční stavby. Odpadla by také možnost odvolání proti vyvlastnění.

V prvním návrhu novely zákona o urychlení dopravní výstavby rovněž například bude: vstup na pozemky při přípravě staveb, předběžná držba, navýšení úplaty za věcná břemena, výkup „zbytkových pozemků“ – v případě schválení stát od vlastníka vykoupí i hospodářsky nevyužitelné zbytkové části pozemku, které by jinak stát musel stejně zpřístupnit např. polní cestou. Zbytkové pozemky lze následně využít např. při komplexních pozemkových úpravách.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

PhDr. Olga Richterová byl položen dotaz

Proč jste na navýšení rodičovského příspěvku netlačila víc dřív?

Myslím, když jste byli ve vládě? Myslíte, že teď něco zmůžete? A můžete aspoň říci, když už nejste ve vládě, proč a kdo byl proti navýšení rodičovské pro všechny a ve větší míře, která by zohledňovala inflaci a růst cen?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Kohajda (KDU-ČSL): Šedá ekonomika v ČR tvoří 14 % HDP

16:04 Kohajda (KDU-ČSL): Šedá ekonomika v ČR tvoří 14 % HDP

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k šedé ekonomice.