Vážené dámy, vážení pánové, vážené kolegyně, vážení kolegové,
dovolte mi, abych uvedl návrh zákona, kterým se mění zákon o zdravotnických prostředcích a diagnostických zdravotnických prostředcích in vitro a zákon o léčivech. Tento návrh zákona je v drtivé míře implementační, kdy do právního řádu České republiky inkorporujeme unijní nařízení o posílené úloze Evropské agentury pro léčivé přípravky při připravenosti na krize a krizovém řízení v oblasti léčiv a zdravotnických prostředků.
V návaznosti na poznatky z praxe byly v obou zákonech dále provedeny ještě úpravy zpřesňující povahy, a to zostření sankčního režimu, tedy zvýšení pokut za nevedení nebo správné vedení evidence léčivých přípravků, tedy léků obecně. V návrhu byly v rámci projednávání ve druhém čtení načteny pozměňovací návrhy. Já souhlasím s pozměňovacím návrhem paní předsedkyně Němečkové Crkvenjaš, který má vlastně technický rozměr. S dalšími dvěma pozměňovacími návrhy nemohu souhlasit.
Jedná se o pozměňovací návrh, který uvažuje o výdejních boxech na léčivé přípravky. Tady se Ministerstvo zdravotnictví a já domníváme, že návrh v principu obsahuje sice zajímavá řešení některých situací, je ale ve své konkrétní podobě bohužel nebezpečný, protože ten výdej léků se týká i některých léků, které jsou rizikové. Například proti opakovanému vydání léčiva tam není žádná ochrana, léčiva dětem, tam není ochrana, ani proti řekněme většímu množství vydaného léku. A my se domníváme, že pokud nedojde k nějaké komplexnější změně, tak není dobré, aby léky vydával kdokoliv jiný než osoba, která k tomu má příslušné vzdělávání, pokud se nejedná o ty stejné léky, které se například vydávají bez předpisu za hotové na pumpě třeba.
Ale zejména postrádá ten návrh, a to se ukázalo i při debatě na garančním výboru, jakékoliv zmocnění k vydávání prováděcí vyhlášky, tím pádem bychom nemohli vydat k tomuto pozměňovacímu návrhu prováděcí vyhlášku, a tím pádem bychom nemohli ani nějakým způsobem pomocí této vyhlášky reagovat. Bohužel v tuto chvíli proto návrh podpořit nemohu, neboť je nedopracovaný, a proto i potenciálně rizikový, zejména pro naše děti.
Druhý pozměňovací návrh je návrh, který tady byl diskutován v minulé Sněmovně. Tehdy mělo k tomu návrhu Ministerstvo zdravotnictví také negativní stanovisko, tehdy pan ministr Vojtěch, a jednalo se o návrh zákona o distribučním kanálu, takzvaný lex Pawlas, který předkládal pan poslanec Pawlas, tehdejší poslanec za komunistickou stranu. Tato úprava je dle našeho názoru nevhodná, byť se snaží řešit situaci, kterou vnímáme jako velmi, velmi důležitou, a to sice to, aby se lék dostal do každé lékárny. My tuto situaci, a teď já bych této příležitosti chtěl využít k tomu, abych vyzval každou lékárnu, aby od 1. 6. maximálně využila tu legislativu, kterou máme, a vysvětlím jak.
My v současné době máme v legislativě, a poslední ten krok začne fungovat od 1. 6., protože budeme mít informace o přesném množství léků, pokud tedy projde ten zákon bez pozměňovacích návrhů a ty pozměňovací návrhy nevykostí ze zákona tu možnost, což je riziko tohoto pozměňovacího návrhu, tedy od 1. 6. budeme přesně vědět, kolik léků dorazilo do republiky, kde ty léky jsou, kolik je jich v jednotlivých lékárnách. A budou dvě možnosti.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV
FactChecking BETA
Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.