Hodně povolaných, málo vyvolených. Děkuji, paní předsedkyně.
Tak letecká záchranná služba byla v České republice a kolegové, kteří jsou záchranáři, jsou tady dva, to potvrdí, zajišťována soukromníky. Pak nastoupila jedna vláda, byla to moudrá vláda, rozhodla se soukromníky zlikvidovat a zcentralizovat leteckou záchrannou službu tak, že to bude státní letecká záchranná služba. Ten člověk by měl skončit na psychiatrické léčebně, co to vymyslel, na tom se shodnou všichni záchranáři. Výsledek byl, že se bohužel jeden z těch tří soukromníků tak naštval, že opustil Českou republiku a už se do ní nevrátí. Tím pádem hledala a vy si to možná vzpomenete v předminulém a minulém volebním období vláda a jednotliví ministři zoufale nějaké řešení. Takže část stanic obsahují dva soukromé subjekty, pak jednu policie a jednu armáda.
Problém je - to paní ministryně jistě potvrdí - že vrtulníky armády mají nějakou životnost, to znamená, oddělme dobu, po kterou jsou schopny vrtulníky armády létat a posádky těchto vrtulníků, kteří ale pak zajišťují tu záchranářskou činnost. A domnívám se, že armáda, já nemohu mluvit za armádu, ale jednání se zúčastnili Ministerstvem obrany nominovaní zástupci, tak, jak já to vnímám, tak má zájem, aby jejich odborníci se dále zúčastňovali i v dalších letech letů, respektive byli v osádkách těch vrtulníků. Ale pokud to správně chápu, není ani technicky možné, aby dál provozovala vrtulníky.
Pak máme druhou věc a ta se týká koncepce letecké záchranné služby, kdy pracuje na ministerstvu tým, v kterém je mimo jiné pan poslanec Mašek. Můžete se ho z první dobré zeptat, jistě vám to řekne, který plánuje, co bude právě po roce 2027, respektive 2028, jak bude dál nastavena smlouva. Protože koupit ten vrtulník není levná záležitost pro ty soukromníky. Vyškolit piloty není jednoduchá záležitost. A opravdu Karlovarský kraj má dlouholetý problém a ten problém jsou hranice s Německem, kdy dolet těch vrtulníků se není schopen dostat až úplně na ty hranice, což v některých případech komplikuje jednání s bavorskou stranou, co se týče spolupráce.
Proto, pokud mám správné informace z té komise, já se toho jednání neúčastním, to je odborná komise, odborná skupina, kterou koordinuje paní ředitelka Škampová, tak ten konsenzus tam je, že je nutné, aby létala letecká záchranná služba i z Karlovarského kraje, kde jsem byl ujištěn, že je vytipováno letiště. Jednal jsem se zástupci kraje, s radním pro zdravotnictví, tuším, a je otázka, kdo na tom letišti bude zajišťovat vrtulníky, tedy který subjekt bude provozovat vrtulníky a který subjekt bude zajišťovat posádku. A to je věc, o které se musí diskutovat.
A pak je Plzeňský kraj. Plzeňský kraj je velmi jednoduchý z mého pohledu, tam zajišťuje leteckou záchrannou službu Armáda České republiky. Já s ní mám smlouvu, ta smlouva je podepsaná, tuším, do roku 2028. Paní ministryně to jistě potvrdí. A bude naplněna. Dál vcelku nemám, co bych v Plzeňském kraji řešil. Mám řádně jako ministr zdravotnictví, Ministerstvo zdravotnictví podepsanou smlouvu s obranou, a pokud by, a z kterého letiště, z kterého místa bude armáda létat tak, aby ta smlouva byla naplněna, je samozřejmě zcela a pouze v gesci a v rozhodování armády. Do toho já absolutně nemůžu ani nechci zasahovat, navíc nejsem odborník přes vrtulníky, abych dokázal posoudit, odkud je to dobré nebo špatné. Takže tady ta situace je taky velmi jednoduchá, velmi průhledná a zase v ní není absolutně žádný problém.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV
FactChecking BETA
Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.