Děkuji za slovo, vážená paní předsedající. Vážené paní senátorky, vážení páni senátoři, i za mě v prvé řadě blahopřeji všem nově zvoleným senátorům a přeji jim mnoho úspěchů zde v Senátu. A dovolte, abych na tomto místě představil návrh novely zákona o veřejném zdravotním pojištění. Změnu tohoto zákona považuji za jednu z největších za několik posledních let, protože zavádí nový systém úhrad zdravotnických prostředků předepisovaných na poukaz. Změna navazuje na rozhodnutí Ústavního soudu, který shledal současnou úpravu úhrad zdravotnických prostředků jako neústavní, netransparentní, nepředvídatelnou pro pacienty a rozhodl o jejím zrušení s tím, že dal zákonodárcům čas do konce tohoto roku, aby schválili novou právní úpravu, kterou vám zde nyní prezentuji. Ta stávající úprava stanoví nárok pojištěnce na úhradu předepisovaných zdravotnických prostředků na základě průzkumu trhu v provedení ekonomicky nejméně náročném, což je právě ta oblast, která byla kritizována, protože nejsou jasně daná pravidla, jak se průzkum trhu provádí a jak má být nárok pojištěnce stanoven. My jsme v tomto směru připravili změnu zákona. Pokud by nedošlo od 1. 1. 2019 ke změně, tak by hrozilo to, že spoluúčast pojištěnců na zdravotnické prostředky se zvedne na 25 %, což bezesporu není to, co bychom chtěli, protože oblast se týká celé řady chronicky nemocných pacientů, diabetiků, stomiků, paraplegiků atd. Celkově tyto zdravotnické pomůcky jsou hrazeny ze zdravotního pojištění asi v částce 6 mld. Kč. A bezesporu pacienti, kteří je potřebují, tak jsou zkrátka často v invalidním důchodu a mají poměrně významně nižší příjmy. Takže je třeba zajistit systém, který jim bude garantovat nárok na zdravotnické pomůcky, zdravotnické prostředky.
Nový systém úhrad, my jsme mu dávali velkou důležitost a pozornost tak, aby nemohla být zpochybněna již ústavním soudem jeho ústavnost. Ministerstvo v tomto směru dbalo i na to, aby nová právní úprava byla finančně únosná bezesporu pro systém veřejného zdravotního pojištění, aby dokázala pokrýt co nejvíce potřeb pojištěnců a samozřejmě aby byla přehledná a co nejméně administrativně náročná.
V souladu s článkem 31 Listiny základních práv a svobod novela zákona vymezuje, za jakých podmínek má pojištěnec nárok na dotčené zdravotnické prostředky hrazené z veřejného zdravotního pojištění, neboť obsahuje seznam zdravotnických prostředků, v němž jsou jednotlivé úhradové skupiny, stanoveny úhradové limity a další podmínky úhrady. A také další nástroje, s jejichž pomocí bude možné reagovat na aktuální situaci na trhu se zdravotnickými prostředky jakožto například cenová soutěž nebo dohoda o nejvyšší možné ceně konkrétního zdravotnického prostředku. V tomto ohledu je navíc počítáno s tím, že bude Státním ústavem pro kontrolu léčiv každý měsíc zveřejňován seznam hrazených zdravotnických prostředků předepisovaných na poukaz. Pojištěnec se tak vždy dozví, jaké výše úhrady jsou pro jednotlivé varianty zdravotnických prostředků stanoveny. A v konečném důsledku bude navrhovanou právní úpravou umožněna plná úhrada většího spektra zdravotnických prostředků, než je tomu doposud.
Návrh zákona byl připravován velmi pečlivě, konzultován s odbornou i laickou veřejností. Účastnili se přípravy zástupci všech významných dotčených subjektů jak z odborné sféry, tak samozřejmě zástupci zdravotních pojišťoven, ale i zástupci pacientů, což je velmi důležité, že jednotlivé pacientské organizace, kterých se týká přímo tento zákon a zdravotnické prostředky, které používají, tak se samy podílely na definování právě této právní úpravy a jednotlivých úhradových skupin, takže z mého pohledu skutečně ten návrh je výsledkem vyváženého kompromisu.
V rámci projednávání návrhu v PS byl původní vládní návrh změněn pouze drobně. Převážně parametricky, kdy se u některých vybraných položek zvýšil úhradový limit nebo se upravila indikační omezení nebo se přidaly některé nové úhradové skupiny. Ale systémově zůstal návrh stejný a byl schválen jednomyslně.
Pokud jde ještě o další pozměňovací návrhy, tam bych chtěl zmínit jednu věc, která se netýká přímo úhrady zdravotnických prostředků, ale byla přijata sněmovnou. Je to součást novely zákona 48/97 Sb., o veřejném zdravotním pojištění, a vztahuje se ke snížení ročního limitu na tzv. započitatelné doplatky na předepsané léčivé přípravky nebo potraviny pro zvláštní lékařské účely. A to na 500 Kč. Tato změna se týká pojištěnců, kteří jsou poživateli invalidního důchodu pro invaliditu 3. stupně. A pak pojištěnců, kteří byli uznáni invalidními ve 2. nebo 3. stupni, avšak důchod jim nebyl pro nesplnění podmínky coby pojištění přiznán. V zásadě jde o to, že sjednocujeme podmínky pro starobní a invalidní důchodce, pokud jde o limit na započitatelné doplatky na léky, protože doposud invalidní důchodci byli bráni z pohledu zákona jako ekonomicky aktivní, tzn. vztahoval se na ně ten plný limit 5000 Kč jako na jakéhokoli jiného občana ekonomicky aktivního, přitom jejich příjmy bezesporu jsou velmi nízké často a jsou obdobné jako u starobních důchodů, někdy i nižší. Takže v tomto směru byla, řekněme, učiněna tato spravedlivá změna v rámci jednoho z pozměňovacích návrhů.
Na půdě Senátu byl návrh projednán výborem pro zdravotnictví a sociální politiku, který doporučil schválit návrh ve znění předloženém PS. Mohu říci, že se samozřejmě vedla diskuse o tom návrhu a je jasné, že žádný návrh není dokonalý. Ale my jsme připraveni do budoucna tak, jak zákon bude implementován, ho monitorovat. Novela obsahuje prakticky roční přechodné období, které umožní důkladnou přípravu všech stran a současně dává ještě dostatek prostoru na případná následná vylepšení, byť si myslíme, že skutečně je to kompromis, který je velmi vyvážený. Na ministerstvu zdravotnictví však bude zřízena stálá pracovní skupina, která tuto novelu připravila, bude působit nadále a bude samozřejmě revidovat onen kategorizační strom, protože je jasné, jak vstupují nové zdravotnické prostředky, nové inovativní prostředky, že bude nutné jednou za čas ten kategorizační strom novelizovat.
V tomto směru bych ještě zmínil, že na základě nálezu Ústavního soudu právě tento kategorizační strom musí být přímo v zákoně, to znamená, že nemůže být nárok pojištěnce v podzákonném právním předpisu. Proto je nutné, pokud ho budeme měnit do budoucna, novelizovat zákon. Ale my skutečně v tomto směru budeme kontinuálně na tom pracovat a pokud přijdou nějaké nové zdravotnické prostředky, budeme tuto novelu připravovat a pracovní skupina takto bude nadále na ministerstvu zdravotnictví fungovat.
Na závěr za sebe mohu říci, že tento návrh zákona je veden skutečně snahou, nahradit část zákona o veřejném zdravotním pojištění ve věci úhrady zdravotnických prostředků, která byla zrušena nálezem Ústavního soudu zabránit počínaje 1. lednem příštího roku možné 25procentní spoluúčasti pojištěnců a nastavit skutečně jasná pravidla, transparentní pravidla, která nebudou nikterak zpochybněna z hlediska jejich ústavnosti a která zajistí jasný předvídatelný nárok pacienta na příslušné zdravotnické prostředky. Děkuji za pozornost.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV