Vážený pane ministře, vážené kolegyně, kolegové,
já bych určitě chtěla navázat na to svoje včerejší vystoupení. Zároveň bych byla ráda, kdybychom opravdu vedli diskuzi a na některé ty věci, které se tady včera už otevřely, zda by popřípadě už předkladatelé mohli nějakým způsobem reagovat.
Marek Benda včera reagoval na jednu důležitou věc, kdy já jsem říkala, že opravdu mně "nejde do hlavy", proč v roce 2014 jsme museli mít stanovisko Evropské komise. Bylo to podmíněno tím, že Česká republika, pokud by nepřijala služební zákon, nemohla by čerpat velké peníze v rámci evropských fondů. Ale my přece ty evropské fondy budeme teď čerpat také. Takže já tomu nerozumím.
Sice včera Marek Benda prostřednictvím paní předsedající tady citoval, co říkal státní tajemník. Ale já bych chtěla, kdyby to bylo nějakým způsobem ověřené. Já jsem k tomu trochu nedůvěřivá, že by v roce 2014 se po nás něco chtělo a po pár letech se to už zase nechtělo. Nechce se mi tomu opravdu vůbec věřit. Ale chápu, že asi vycházíte z toho, co řekl státní tajemník. Ale zda by to mohlo být nějakým způsobem jakoby potvrzené ještě někým.
Samozřejmě já nebudu postupovat nějakým způsobem, že se budu někde v rámci evropských institucí dotazovat. Myslím si, že to si tady máme vyřešit my. Ale myslím si, že tohle je klíčová věc. Protože pokud by mělo pak tedy dojít k tomu, že by bylo ohrožené čerpání z evropských fondů, tak si myslím, že z toho by neměl radost i v této složité době dvakrát nikdo. Takže to je první věc.
Druhá věc. Děkuji určitě paní Ožanové, že tady navázala na to, co jsem tady včera otevřela já. Že to odpolitizování státní správy začalo zákonem o úřednících před tím rokem 2014. Když někdo byl v postavení "náměstka" na ministerstvu, na jednotlivém ústředním orgánu státní správy a dalších organizacích, tak byl v postavení podle zákoníku práce. Proto se ten služební zákon přijímal.
My si tedy musíme říct, že pokud změníme ty věci, tak bychom je tedy měli změnit i v rámci zákona o úřednících. Teď bych chtěla hlavně všem tady vysvětlit, o co vlastně tou novelou služebního zákona jde. Především jde o to, že se zruší ti odborní náměstci, kteří budou političtí. Vy víte, že v tom služebním zákonu, který se přijal v roce 2014, se přijalo, že budou odborní náměstci, kteří jsou podřízeni státnímu tajemníkovi, řídí ty jednotlivé sekce a řídí lidi.
K tomu tam bylo, že můžou být dva političtí náměstci, kteří nikoho neřídí a jsou podřízeni panu ministrovi. Ano? I když se přijímal ten zákon v tom roce 2014, tak ti političtí náměstci už tam takto byli velmi negativně přijímáni. Říkalo se, politický náměstek rovná se trafika. Protože politický náměstek zastupuje ministra, ale nikoho neřídí. On nikoho nemůže řídit, protože on není v postavení toho služebního zákona. On tam je uveden, že je to možné, ale nemůže nikoho řídit.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV
FactChecking BETA
Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.