Niedermayer (TOP 09): Efektivita může zabíjet

18.03.2019 17:22 | Zprávy

Komentář k přehnané snaze o efektivitu v souvislosti s problémy letounu Boeing 737 Max

Niedermayer (TOP 09): Efektivita může zabíjet
Foto: Hans Štembera
Popisek: Europoslanec Luděk Niedermayer

Ti z Vás, kteří pracují v "byznysu" (což já zažil před vstupem do EP a část dnešní práce se od consultingu zas tak moc neliší) možná mají pocit, že v honbě za stále vyšší efektivitou a produktivitou se zničíme tak, že z výsledků nakonec nebudeme nic mít.

Snaha ukázat, jak je vše skvěle produktivní, efektivní a výhodné, někdy holt přesáhne to, co by radil zdravý rozum. Ale presentace a tabulky se ne vždy se zdravým rozumem potkávají, neb papír snese vše.

Myslím, že B 737 Max je skvělé letadlo. Ale jen na první pohled se tváří, že je "stejné", jen "více efektivní" než ta minulá (verze 600-900). Třeba změny těžiště, kvůli změně motorů asi přivedly konstruktéry k instalaci zařízení, které zabrání pádům z malé rychlosti nebo naopak rychlosti nadměrné. Což zní skvěle.

Akorát, ony presentace a tabulky, kterými prodejci získávají zákazníky, zřejmě měly jako bonus nad provozní úspory letadla i to, že piloty vlastně nebude třeba přeškolit, neb letadlo je vlastně skoro stejné.

Možná se ukáže, ale možná taky ne, že to byla právě ta chyba, které stála stovky lidí životy. Neb pojmout třeba i zdánlivě malé změny (které mohou mít obrovské důsledky) za 5 desítek minut je, myslím, dost vzdálené realitě, zvláště když v této situaci měli piloti pár desítek vteřin na rozhodnutí o tom, jak "stávku" této nové technologie, nepoužité na starších letadlech, řešit.

Třeba se pletu, ale někdy by to chtělo s tou "efektivitou" trošku ubrat. Ideálně již u výrobce (neb nejde zdaleka jen o Boeing), a když ne, tak u regulátorů, kteří, předpokládám, bleskové přeškolení schválili (nebo o něm věděli)...

P.S. Asi mi už ten čas nějak utíká, a logiku byznysu 21. století úplně nepojímám, ale zaráží mne, že aerolinky, které hodlají nakoupit stovky těchto letadel, až nyní zjišťují, jak se dostat k jeho trenažéru.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Ing. Jan Zahradil byl položen dotaz

Směřování ODS

Vážený pane Zahradil, až do této vlády jsem byl voličem ODS a tak jako i někteří kolegové, kteří mají podobný názor, se zamýšlím nad tím co vlastně ODS dnes je... Říká se že podle ovoce se pozná strom a mě jde mráz po zádech, co jsme to proboha zvolili. Vy jste taková "konservativní tvář" ODS, snad...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ministr Rakušan: Chceme 20 % a být součástí sestavení nepopulistické vlády

22:31 Ministr Rakušan: Chceme 20 % a být součástí sestavení nepopulistické vlády

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k představám o výsledku voleb na podzim.