Niedermayer (TOP 09): Konec spalovací technologie je vzdálený nejméně čtvrt století

10.06.2022 21:45 | Ze sítí

Komentář na facebookovém profilu k zákazu výroby automobilů se spalovacími motory od roku 2035

Niedermayer (TOP 09): Konec spalovací technologie je vzdálený nejméně čtvrt století
Foto: Hans Štembera
Popisek: Europoslanec Luděk Niedermayer

Česká média hojně píší o schválení návrhu zakazujícího prodej nových osobních aut a lehkých užitkových vozů se spalovacími motory od roku 2035 v rámci balíčku Fit for 55, o kterém se hlasovalo na plenárním zasedání tento týden. Ač je hlasování důležité, je to ,,pouze” pozice Evropského parlamentu, která spolu s postojem vstoupí do trialogu. V něm zástupci EP spolu s Evropskou komisí a Radou EU budou hledat finální podobu. Velká část jednání bude na českém předsednictví v druhé polovině roku 2022 (a byl bych moc rád, kdybychom výsledek dojednali my).

Kromě návrhu Komise ukončit prodej spalovacích osobních a lehkých užitkových aut po roce 2035 se v Evropském parlamentu hlasovalo i o protinávrhu, který zmírnil požadavek na snížení emisí CO2 na 90 % a umožňoval by tak dál prodej vozů s nenulovými lokálními emisemi. Prodejci těchto aut by se ale museli zapojit do nově vzniklého “kreditního schématu”, kde by dokládali, že na trh bylo dodáno dost “uhlíkově čistého paliva” (e-fuel) pro jím dodaná auta.

Zachování spalovacích aut (v řádu zřejmě do 10 %) na trhu by samozřejmě záviselo na rozhodnutí pautomobilek, zda budou chtít i nadále toto malé množství vozů se spalovacími motory vyrábět. Možná výroba by byla ovlivněna poměrně malým množstvím a náklady na zajištění dostatku “kreditů”. Jejich cena by závisela i na další poptávce, neb e-fuel bude potřebovat třeba i letecká doprava. Zásadní problém pak je, že k výrobě e-fuel bude třeba velký objem čisté elektřiny, odhady hovoří o více než 20 kWh elektřiny na 1 litr paliva.

Vzhledem k celkovým nákladům spojeným s e-fuels a vysoce neefektivnímu využívání energie (cca 6x horším než v případě bateriových aut, a horším než u aut vodíkových), ke kterému při provozu dochází, si myslím, že tato forma mobility by byla nedostupná pro běžné uživatele a fakticky by ohrozila potřebné snížení emisí. Proto jsem, s jasnou většinou poslanců EP, tento pozměňovací návrh nepodpořil.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

17. listopad

Dobrý večer, pane Zdechovský, chci se zeptat, jak se díváte na prohlášení našeho vrcholného politika, cituji: Ne každý názor musíme respektovat a ne každý názor je stejně "hodnotný"? 35 let po revoluci je schopen toto říci do rozhovoru nás premiér? Opravdu? Svůj názor raději vyjadřovat nebudu, ale ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Piráti: Se snižováním podpory obnovitelných zdrojů nesouhlasíme

12:06 Piráti: Se snižováním podpory obnovitelných zdrojů nesouhlasíme

Piráti chtějí, aby české firmy a domácnosti měly dostupné a čisté energie. K tomu je mimo jiné potře…