Středočeský kraj finančně podporuje výstavbu nových škol, ale zapomíná, že zdravé prostředí ve škole vytváří kvalitní a spokojený personál. V současném trendu inkluze jsou na učitele kladeny stále vyšší nároky. Žáků se specifickými poruchami učení, poruchami autistického spektra a dalších problémů, kteří potřebují individuální podporu, stále přibývá. Učitelé marně volají o pomoc. Běžnou praxí je, že na čtyři až pět problematických žáků ve třídě je přidělen jeden asistent pedagoga, a to na menší než poloviční úvazek. Tolik zdůrazňovaný individuální přístup je v takové třídě zcela nemožný. „Ti, kteří nepůsobili v posledních letech ve škole, si nedokáží představit, jak výrazně se zhoršila atmosféra na našich školách. Enormní psychický tlak, kterému učitelé čelí, se nutně musí projevit na kvalitě výchovného a vzdělávacího procesu. Mnoho žáků je, bez ohledu na své schopnosti, labilních a nedokáže překonávat překážky. Rodiče se chovají jako soupeři školy, chybí atmosféra partnerství. Jestli situaci nezlepšíme, prohráváme budoucnost,“ uvádí poslankyně Nina Nováková (TOP 09).
Další oblastí, s níž by kraj měl pomoci, je vytvoření školního sociálního fondu, který je ze zákona možný, ale nezbývají na něj prostředky. „Nejsem pro rovnostářství, ale není únosné, aby část třídy byla vyloučena z takových aktivit, jako je obyčejný školní výlet nebo návštěva divadla,“ dodává poslankyně. Aby měla pomoc smysl, měl by kraj vyčlenit prostředky ve výši alespoň čtyřiceti milionů. Nina Nováková navrhla přesunutí prostředků z dotací na žákovské jízdné, které je nadhodnocené, ve výši 30 mil. korun a dalších 10 mil. korun z jiných kapitol rozpočtu, které byly pro tento rok neúměrně navýšeny. Krajské zastupitelstvo návrh na přesunutí peněz do sociální oblasti odmítlo.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV