Vážené dámy, pánové,
děkuji za čest a příležitost promluvit v úvodu na dnešním semináři v Poslanecké sněmovně na téma „17. listopad 1939 a tradice moderní české státnosti“. Toto téma, tedy česká státnost a její charakter, se prolíná fakticky naší současnou, minulou i budoucí prací. Vím, že mnoho z toho, co bych rád řekl, vysloví přítomní odborníci lépe a kvalifikovaněji, a proto mi dovolte, abych se k vám připojil jen v několika základních principech.
Náš moderní stát vznikl na základě historického a národního práva. Český národ po několika staletích obnovil svůj národní stát. Nové na něm bylo to, že národní idea se z té české rozšířila na česko - slovenskou. Jakkoli se dnes Slováci považují za svébytný národ, v minulosti tomu tak nebylo.
Dnes se traduje, že československý národ byl umělý konstrukt, který měl překonat problém s masivní německou menšinou v Čechách a Maďary na Slovensku.
Před sto lety se velká část našich národů považovala za národ československý, který je jedním kmenem s větví českou a větví slovenskou. Faktickým živoucím důkazem toho byl sám zakladatel a otec československého státu Masaryk, který byl rodem napůl Slovák a napůl Moravák.
Oba naše národní státy - Slovenská a Česká republika - vznikly odtržením od nadnárodního státu ovládaného v Čechách Němci a na Slovensku Maďary. Oproti tradovaným mýtům to pro naše národy byla až neuvěřitelně tvrdá totalita. Ukázkovým příkladem zločinů rakouské monarchie je koncentrační tábor Thalerhof zřízený roku 1914, zmíněný i například i v Haškově Švejkovi v zajetí. Rakouské úřady zde internovali civilisty kteří byli podezřelí ze sympatií k Rusku. Byli to hlavně obyvatelé tehdejší Haliče, Rusíni, obyvatelé Ukrajiny kteří se hlásili k ruské národnosti. Ale jak píše Hašek: „Vedle internovaných nešťastných příslušníků jiných neněmeckých národností v Thalerhofu-Zellingu je jedno křídlo vyhrazeno pouze odsouzeným Čechům, nad nimiž triumfovala šavle.“
Až do zimy 1915 tu nebyly žádné ubikace, vězni spali za deště i mrazu na zemi pod širým nebem. Podle amerického kongresmana Medill McCormicka byli vězni pravidelně biti a mučeni. Během prvních osmnácti měsíců jeho existence zemřely tři tisíce vězňů Thalerhofu, včetně pravoslavného světce Maxima Sandoviče, který zde byl umučen.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV