Ožanová (ANO): Levnější jízdné dává starším řidičům dobrou alternativu

12.01.2022 23:17 | Zprávy

Projev na 6. schůzi Poslanecké sněmovny 12. ledna 2022. Žádost vlády České republiky o vyslovení důvěry.

Ožanová (ANO): Levnější jízdné dává starším řidičům dobrou alternativu
Foto: anobudelip.cz
Popisek: ANO

Děkuji. Vážená paní předsedající, vážené dámy, vážení pánové, jsem ráda, že jsem se ještě dnes dostala ke slovu. Já se v rámci diskuse o důvěře vlády zaměřím na věci, které dosud nepadly. Přiznám se, že v rámci diskuse, která tu probíhala, jsem část proslovu proškrtala, abych se neopakovala. Já se budu zabývat především dopravou, legislativou a zahraničními věcmi. 

Při digitalizaci, a to nejen dopravních agend, které máte zahrnuty v programu, obzvláště část starších občanů nepracuje s výpočetní technikou. Pozor na to, neudělejme z nich občany druhé kategorie jen z důvodu data jejich narození. Datum narození je v tomto programovém prohlášení velmi důležité. Hraje roli pro dříve narozené i pro mladou generaci. Na to si hned dovolím navázat citaci z Programového prohlášení vlády. Zároveň do 30. 6. 2022 zrevidujeme státem poskytované slevy jízdného.

Já sama jsem vnímala zavedení slev jízdného z hlediska dopravní bezpečnosti velmi pozitivně. Pokud to přispělo k tomu, že alespoň část řidičů seniorů a část mladých řidičů dala z finančního hlediska přednost veřejné dopravě, jsou slevy v oblasti bezpečnosti silničního provozu přínosem. Nelze opomenout také přínosy pro zdraví. Cesta k lékaři se stala pro seniory dostupnější. (Ruch v sále.) Stárnutí přispívá ke změnám v lidském organismu. Reakční doby řidičů... (Poslankyně se odmlčí.) Já nevím, já bych ráda mluvila, ale nějak přes řeči tady nemohu.

Bohužel budu muset opakovat začátek věty. Stárnutí přispívá ke změnám v lidském organismu. Reakční doby řidičů se prodlužují, jelikož obvykle potřebují delší čas na zpracovávání dopravních informací. Zdravotní stav pak vede k tomu, že reakce těla na podněty je také pomalejší. Levnější jízdné tak dává těmto řidičům dobrou alternativu. Nemusí řídit, mohou jet hromadnou dopravou.

A pokud se týče studentů. Studenti, obzvláště na středních školách, pouze studují a nepřivydělávají si. Pro jejich rodiny může být každé zvýšení jízdného, zvláště mají-li větší počet dětí, problémem. Dovolím si na závěr tohoto tématu podotknout, že pro mou osmdesátiletou maminku, která celý život pracovala jako zdravotní sestra a má důchod 12 tisíc korun, je možnost levnější hromadné dopravy dost zásadní. Avšak je pravdou, že po zvýšení jízdného situaci bude moci vyřešit sednutím za volant.

Děkuji, ač je to v této rozpravě nezvyklé, nové vládě za snahu pokračovat v aktualizaci sankčního systému v novele zákona o silničním provozu. Nová vláda chce měnit pravidla silničního provozu a nebude to mít tak složité, neboť kompletní návrh byl Ministerstvem dopravy předložen již v minulém volebním období dne 1. září 2020 jako tisk 987. Jen nechápu, co se mění zmíněným snížením postihu bagatelních přestupků. V současnosti lze u nejméně závažných přestupků v dopravě uložit příkaz na místě, tedy postaru blokovou pokutu, v částce 1 tisíc, 2 tisíce nebo 2,5 tisíce korun v návaznosti na konkrétní právní kvalifikaci. V přestupkovém řízení pak pokuta za bagatelní přestupky činí od 1,5 tisíce do 2,5 tisíce korun. Ze své patnáctileté praxe při řešení dopravních nehod neznám bagatelní přestupek, který by nemohl vést k dopravní nehodě. Jen striktní vyžadování dodržování dopravních předpisů může vést k větší bezpečnosti na silnicích. Jak mohou nižší pokuty přispět k bezpečnosti na komunikacích, to opravdu nevím.

Zavděčit se tím, že důchodcům a studentům zvednu jízdné na hromadnou dopravu a naopak řidičům nedbajících pravidel budu snižovat sankce, je mírně řečeno neadekvátním. Že jsem spojila nespojitelné? Ne, jen ukazuji na absurditu, která vynikne, dáme-li si vedle sebe dva body prohlášení. Řidiči mající dost finančních prostředků na pořízení vozidla, benzín a zákonné pojištění asi nemají dle současné vlády peníze na pokuty. Důchodci a studenti asi mají velké příjmy a je třeba jim to zvýšením cen připomenout. Tyto návrhy jsou v přímém rozporu s proklamovaným zvýšením počtu cestujících ve veřejné dopravě - taktéž součást programového prohlášení. Opravdu zdražení jízdného u nevýdělečné části populace přispěje ke zvýšení počtu cestujících ve veřejné dopravě? Bylo by zajímavé provést důkladnou analýzu tohoto jevu. Pokud se tomu divíte, ano, všechno, co uvádím, jsem vyčetla z programového prohlášení vlády. Takže ještě jednou. Chudáci řidiči. Nemohou za bagatelní přestupky hradit tak vysoké pokuty od 1 tisíce do 2,5 tisíce korun, ale důchodci a studenti vládnou takovými finančními zdroji, že se jich nijak zvednutí jízdného nedotkne.

Přejděme k oblasti spravedlnosti a legislativy. Zajímavou je snaha v oblasti spravedlnosti o prosazení novely zákona o střetu zájmů. Cituji: "Zabráníme přílišné kumulaci politické, ekonomické a mediální moci, aby politická i hospodářská soutěž nebyly deformovány a probíhaly transparentně za rovných podmínek." To je pěkné, ale ve své podstatě schválené a chce to úpravy. Ale co takhle financování politických stran? Nemělo by se více precizovat? Novelu bych velmi ráda podpořila a očekávala bych velmi výraznou podporu od kolegů ze STAN.

Preambule v programovém prohlášení k legislativě zní - cituji: "Kvalitní legislativa a chytré řízení státu jsou podstatné předpoklady k tomu, aby naše země prosperovala." Děkuji, chytré řízení si v této oblasti představuji výhradně chytrými lidmi. Na podporu zmíněného chytrého, nikoliv hloupého řízení státu se má zřídit špičkové expertní pracoviště v čele s renomovanými odborníky. Rozumím tomu, že je nutné dále rozšiřovat počty zaměstnanců? K čemu máme odvětvová ministerstva a jejich specialisty? Zrušme ministerstva. Chytře řízenému státu přece postačí jen pár expertů řízených ministrem pro legislativu. Jen tak přemýšlím, jakou pozici pak má mít v daném modelu premiér. Ještě jedna drobnost k legislativě. Už se těším na avizované zavedení moderních forem veřejných konzultací k připravované a existující legislativě. Jen nevím, zda byla inspirací Evropská unie nebo velmi populární pirátské fórum.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

FactChecking BETA

Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.

Přezkoumat
Ing. Aleš Juchelka byl položen dotaz

Sociální služby

Nemyslíte, že mnohem větší problém, než jsou finance, i když ty jsou většinou alfou omegou všeho je fakt, že populace stárne, ale sociální systém na to není vůbec připraven a nic se neděje? Už teď je problém sehnat třeba pečovatelák a další služby. Kdy začnete řešit tento problém? Protože už se měl ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Skopeček (ODS): Emisní povolenky prostě považuju za pseudosocialismus

23:08 Skopeček (ODS): Emisní povolenky prostě považuju za pseudosocialismus

Projev na 119. schůzi Poslanecké sněmovny 22. listopadu 2024 k zákonu o podmínkách obchodování s pov…