Bezpochyby dobrá věc. Urychlilo to průjezd hranicemi, což je třeba pro lidi, kteří přes hranici jezdí denně do práce, významná úspora. Navíc odpadnul opruz s tím, když si někdo doma zapomněl pas (nebo ho chytře ztratil).
Nikdy jsem neviděl, že by policisté zneužívali tuto svoji moc a někoho jenom tak z dlouho chvíle posílali domů, tak jako to s oblibou dělají imigrační úředníci v USA. Nicméně nepochybuji, že i takové případy se vyskytly. I toto se tedy Schengenem odstranilo.
Toto bylo všechno, co nám k tomu řekli. A lid jásal, veselil se a tančil na náměstích.
Obecně je jistě třeba ocenit každou změnu, kdy ctihodné občany přestanou otravovat policisté s pistolemi jenom proto, že si dovolili nasednout do auta a někam odjeli.
Nicméně Schengen má také svoje nevýhody. Jak už jsem psal v jiném svém článku:
Schengen nejsou otevřené hranice. Schengenská imigrační politika šikanuje občany cizích států např. bytovými prohlídkami, občany států mimo EU ponižující vízovou povinností atd. Ztotožňovat Schengen s otevřenými hranicemi je totéž jako ztotožňovat evropský jednotný trh s volným obchodem. Obojí je vnitřně přeregulovaný a navenek uzavřený systém, na hony vzdálený otevřeným hranicím nebo volnému obchodu.
Ale co je možná ještě důležitější:
Schengen je institucionalizovaný policejní superstát. Informace o občanech států Evropské unie sbírá jedno čmuchací centrum (v tzv. Schengenském informačním systému je už přes 46 miliónů záznamů (pdf) a nutnou podmínkou členství v schengenském prostoru je evropský zatykač, který je přímo antidefinicí vlády práva.
Hraniční kontroly byly obnoveny na hranicích Německa s Francií, na hranicích Německa s Dánskem a na několika dalších hranicích.
Takže výhoda Schengenu (volný průjezd hranic) je pryč, ale všechny nevýhody pořád fungují. Takže jako je to v politice obvyklé, ze dvou možností s výhodami a nevýhodami, jsme si vybrali samé nevýhody. Pořád můžeme být vydáváni do zemí s justicí ještě horší, než je ta česká, za věci, které jsme nikdy nespáchali a v ČR ani nejsou trestným činem. Pořád nás sleduje SIS II a pořád nemůže Česká republika vést autonomní vízovou politiku (např. zrušit vízum pro nějakou zemi). Ale výměnou za to můžeme stát na hranicích jako ocasové.
A tak to, milé děti, dopadá vždycky, když se státu dají nové pravomoce. Na výhody se zapomene nebo se v nějaké příhodné krizové situaci zruší, ale nevýhody tu s námi jsou navždy. Říká se tomu efekt západky a příkladů existuje bezpočet.
Když ministr Langer, který hlasoval proti vstupu ČR do EU, na semináři CEPu představoval, jak je Schengen úžasný, a Lukáš Petřík mu oponoval, doslechli jsme se z publika, že odpůrci Schengenu jsou jako komunisti. Zásadní nedůvěra k nárůstu státu (i když kompenzovaného něčím pozitivním) však pramení ze znalosti ekonomické teorie veřejné volby (již zmiňovaný efekt západky) a z ryze pravicové nedůvěry k velké vládě.
Ať už totiž zavedete jakkoliv výborná opatření v protikladu k nárůstu vlády v jiné oblasti, nakonec se k moci vždy dostanou vaši odpůrci, a tuto vládní moc použijí k účelům, jež se vám líbit nebudou.
Proto nikdy nevěřte žádnému nárůstu vlády za žádným účelem.
Martin Pánek,
člen Republikového výboru Svobodných
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV