Tím prvním faktorem je jistá obstarožnost programu. Program této strany je tradiční, poněkud nemoderní, orientující se standardně na velké občanské a zájmové vrstvy a skupiny, jejichž potenciál se ovšem stále zužuje.
To je zřejmě hlavní příčina pomalého, ale setrvalého poklesu volebních preferencí a volební podpory této strany.
V současné době se v sociální demokracie ani v jejích dolejších patrech struktury, ani ve vedení neprojevuje poptávka po změně programu. Poněkud fatalisticky ČSSD očekává, že dojde ke zlomu a že pokles podpory voličů se změní ve vzestup.
V politice málokdy přijde něco samo, zejména pokud hlavní soupeř nebude dělat dramatické chyby. A hnutí ANO, to jest A. Babiš, jich zase tolik nedělá. Až na malé výjimky postrádá současná ČSSD ve svém čele a na ministerských pozicích skutečně zajímavé, charismatické a voliče přitahující osobnosti.
Přitom tato strana vůbec netrpí, jak dnes bývá někdy chybně argumentováno i řadou jejích vlastních členů, personální nouzí. ČSSD má nyní stále ještě v radách krajů i v jejich aparátu desítky členů rad, včetně 12 hejtmanů. Zatím je tedy kam personálně sáhnout. Ale vytahovat osvědčené lidi z vlastních řad nahoru, to prostě není styl práce současného předsedy.
Klíčový problém vidím v programu ČSSD
Úderné volební slogany pro volby se dají vygenerovat jen a pouze za předpokladu existence takového programu, který bude obsahovat kromě standardních přístupů a řešení v oblasti sociální a hospodářské politiky některá zcela nová závažná témata. Třeba i kontroverzní, s nimiž se ovšem mohou ztotožňovat i zcela nové voličské a zájmové skupiny, které tuto stranu nikdy nevolily.
Jde o to, že bez chytlavých sloganů není možné mobilizovat ani vlastní členstvo, funkcionáře či kandidáty, motivovat je k vynikající volební kampani, a už vůbec není možné mobilizovat své voliče. Přitom volby typu krajských a senátních voleb, a to je politologicky známá zkušenost, rozhodují největší měrou výkony politiků na centrální úrovni a témata z celostátní politiky.
Nemá smysl se zabývat rolí médií a totální převahou A. Babiše v médiích. Málo platné, zhruba 45 % velkých médií Babiš přímo vlastní, a ty pro něj otevřeně i podprahově pracují. A další celostátní média, snad s jedinou výjimkou Práva, jsou k němu v příznivé neutralitě. A stejně tak veřejnoprávní televize a rozhlas.
Pro ČSSD je samozřejmě velice nekomfortní situace, kdy nemá do budoucna zajištěno jasné zdroje a rozsah financování. V demokratickém politickém systému se úspěšné volební kampaně bez peněz dělat nedají…
Pokud jde o důležité nové programové cíle, vidím je pro ČSSD zhruba v těchto 9 oblastech:
1. Jasně se vymezit proti dostavbě Temelína a Dukovan, které by občanům a podnikatelskému sektoru přinesly drahou elektrickou energii v důsledku obrovských a neudržitelných investičních výdajů v objemu 300-400 miliard korun. Orientovat se naopak na podporu decentralizované výroby energií.
2. Pustit se do sporu s ČNB a dělat politiku „tvrdé koruny“. Vystupovat jasně jako ochránce zájmů zdrcující většiny českých občanů, kteří mají zájem na budoucí konverzi koruny a eura po vstupu ČR do EMU, a to co nejvýhodněji pro občany a podnikatelský sektor (mzdy, důchody, úspory), například 18-20 korun za euro, a nikoli o 20-30 % výše, k čemuž směřuje politika ČNB
3. Požadovat zavedení II. sazby korporátní daně pro největší firmy oligopolního charakteru. (Jedná se vesměs o firmy se zahraničním kapitálem, a v některých letech odplývá z ČR přes 300 miliard korun dividend na účty jejich mateřských firem, tedy do zahraničí.)
4. Vyhlásit skutečný boj daňovým rájům ve světě, a to na půdě orgánů EU, v Evropské radě a v EcoFinu. Přijít do orgánů EU s uceleným vládním návrhem. Podle odborných odhadů mizí každoročně do daňových rájů jen z ČR téměř 60 miliard korun.
5. Omezit mise armády ČR v zahraničí na symbolickou účast.
6. Přistoupit důsledně k ochraně spotřebitele z hlediska kvality i ceny u nás prodávaného zboží. V prvé řadě potravin, které jsou u nás méně kvalitní a v základním spotřebním koši navíc o 20-30 % dražší než v Německu či Rakousku.
7. Koncentrovat prostředky a zdroje, včetně evropských peněz a projektů PPP, zapojujících do výstavby soukromý kapitál, k urychlenému dobudování kompletní sítě dálnic a silnic 1. třídy po celém území republiky například do 10 let.
8. Zahájit celospolečenskou diskusi na téma případné nové americké vojenské základny na našem území a jasně zastávat stanovisko proti vybudování základny.
9. Věnovat seriózní pozornost problematice vztahů homosexuálních párů a posilování jejich práv vč. práva na adopce dětí.
10. Uchopit téma velké eutanázie
Samozřejmě, že pravdu budou mít ti, kdo říkají, že 98 % lidí programy politických stran nečte. Pokud ale program neobsahuje atraktivní témata, není v dobrém slova smyslu kontroverzí alespoň v některých otázkách a jeho hlavní body nelze přetavit v účinné předvolební slogany, je to pro volební výsledek strany špatné. Cílem programu ČSSD by mělo být dosáhnout modernizace české společnosti a říci, jakými konkrétními kroky to učinit.
Myslím tedy, že ČSSD se musí urychleně vrhnout na inovaci svého volebního programu. Personální věci ve vedení ČSSD bude stejně možné řešit z větší části až po volbách do poslanecké sněmovny…
Vyšlo na portál Business Soirée. Vyšlo na Vasevec.cz. Publikováno se souhlasem vydavatele.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV