Nová pravidla pro emise z vozidel schválil Evropský parlament těsnou většinou, ani jeden pirátský hlas je ale nepodpořil. „Dlouhodobě kritizujeme načasování této změny. Přináší další povinnosti automobilkám ve chvíli, kdy potřebují investovat do elektromobility a dohánět rezervy vůči americké nebo asijské konkurenci,“ vysvětluje pirátský europoslanec a předseda Evropské pirátské strany Mikuláš Peksa, proč pro návrh nezvedl ruku.
Původní ambice byla podle něj správná: sjednotit pravidla pro reporting emisí pro všechny druhy vozidel tak, aby se na všechny vztahoval stejný metr. Kromě špatného načasování se ale do návrhu už dříve dostala celá řada nekoncepčních výjimek, opravdové sjednocení tak nakonec pravidla nepřinesou.
„Hlavním důvodem, proč jsme nevystupovali ostřeji proti tomuto kompromisu, je, že ve svém důsledku asi stále ještě může přispět ke snížení emisí z dopravy, zejména u prachových částic. To je významný zdroj znečištění, který má na svědomí desítky tisíc předčasných úmrtí ročně,“ popisuje Peksa, proč Piráti nehlasovali přímo proti návrhu.
Podle něj by dávalo větší smysl, kdyby se Evropský parlament věnoval spíše rozvoji infrastruktury pro elektromobilitu, dostupnosti informací o znečištění vzduchu nebo přímo lepší ochraně kvality ovzduší. Současná pravidla podle něj zůstanou kvůli velkému množství výjimek a odkladů děravá a je otázka, jak přesně se projeví v praxi.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV