Prezident hovořil o laxnosti a neschopnosti. Já však za sebe musím konstatovat, že poradní tým panu prezidentovi asi nepřipravuje řádně podkladové materiály, jinak by takhle nemluvil.
V první řadě těžko nyní hovořit o částce nedočerpání a to jen z toho důvodu, že způsobilost výdajů pro programové období 2007–2013 skončila teprve před 4. dny, tedy 31.12.2015. V současné době řídící orgány urputně pracují na zpracování podaných žádostí a vyúčtování plateb. Nelze tedy v tento čas bilancovat, je prostě ještě moc brzy.
Dalším zásadním faktem je stav v jakém tato vláda přebírala evropské fondy. V době, kdy končila vláda Petra Nečase, bylo ze strukturálních fondů proplaceno žadatelům pouhých 55 % z celkové alokace finančních prostředků určených pro programové období. Proplaceno bylo tedy zhruba 440 mld. Kč (EU + národní zdroje). Ještě hůře na tom pak byl stav certifikovaných prostředků, tzn. stav prostředků proplacených z Evropské komise zpět do ČR. Zde se částka pohybovala na žalostných 32 %, což znamenalo zhruba 260 mld. Kč (EU + národní zdroje). V takovém dezolátním stavu tedy pravice předávala správu evropských peněz po zhruba 5,5 letech své vlády nad nimi.
Když odcházela Nečasova vláda, bylo například z Operačního programu Podnikání a inovace, který spadá pod Ministerstvo průmyslu a obchodu, proplaceno příjemcům dotace pouhých 50 % z celkové alokace. Nyní je OP PI prvním a zatím jediným operačním programem, který hlásí 100% vyčerpání všech alokovaných prostředků pro období 2007–2013 (prostředky vyplacené příjemcům dotace).
Stejný průběh lze vypozorovat i u dalšího operačního programu, který spadá pod rezort, jenž má sociální demokracie na starosti, a to u Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost (Ministerstvo práce a sociálních věcí). V době odcházení Nečasovy vlády bylo proplaceno příjemcům dotace opět cca 50 % z celkové alokace. V době nástupu koaliční vlády se tento stav pohyboval na 53,5 % celkové alokace a z posledních uveřejněných čísel, která se týkají začátku listopadu 2015, je z tohoto operačního programu proplaceno příjemcům dotace již 86,6 % z celkové alokace.
Efektivní čerpání evropských fondů si vláda stanovila jako jednu ze svých priorit. Maximálnímu a zároveň efektivnímu možnému dočerpání se při svých jednání pravidelně věnuje v rámci krizového řízení. To však neznamená vyčerpání prostředků za každou cenu! Nikdo nestojí o další nesmyslné rozhledny, z kterých se nedá kloudně rozhlédnout do okolí. A nikdo rozhodně nestojí o další cyklostezky, které nikam nevedou.
Prezident také přišel se zázračným plánem zásobníků projektů, které by nahradily projekty, jejichž realizace by nevyšla a nedošlo by tak k nedočerpání prostředků. Nápad je to opravdu skvělý, jen není všemocný! Tento postup již totiž řídící orgány dávno využívají a byl také jedním z kroků, díky kterým se zásadně zrychlilo čerpání u některých řídících orgánů. Prezident tedy bohužel nepřišel s ničím novým, ale jen zmínil něco, co je již dávno hojně využíváno.
Pozitivní změnu v čerpání evropských prostředků potvrdila při své návštěvě ČR také místopředsedkyně Evropské komise a komisařka pro rozpočet Kristalina Georgieva. Dle jejích slov je Česká republika díky aktivní politice vlády v roce 2015 na špici ze zemí čerpajících EU fondy v období 2007–2013.
Co se týče celkového nedočerpání, již nyní je jasné, že ČR nedočerpá 20 mld. Kč, o které přišla za roky 2013 a 2014 (v roce 2013 = 11 mld. Kč, v roce 2014 = 9 mld. Kč) a další miliardy přibydou za rok 2015. Pokud by to však bylo pouhých 35 mld. Kč, byl by to skvělý výsledek a místo kritizování by si vláda naopak zasloužila pochvalu. Odhady nedočerpání byly totiž na začátku vládního období v návaznosti na dezolátní stav evropských fondů několikanásobně vyšší a to by si měl uvědomit každý, kdo se rozhodne vládu za nedočerpání prostředků takto kritizovat.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV