Na úvod považuji za nutné připomenout, že důchody nejsou darem státu občanům ani žádným sociálním příspěvkem z blahovůle vrchnosti, jak to prezentuje současná vláda, ale pojistným plněním specifického typu. Jehož prostřednictvím občan-senior, pokud žije průměrně dlouhou dobu, nikdy ani zdaleka na důchodech nedostane zpět, co do systému důchodového pojištění v době své pracovní aktivity vložil. A to ani nemluvím o té části sociálních odvodů, které platí zaměstnavatelé.
Politici si tedy již jen z povahy věci nemohou s penězi na důchody dělat vše, co se jim momentálně zlíbí. Nejsou to jednak jejich peníze, a hlavně to nejsou ani klasické daně, jejichž alokace je neadresná a nemusí být ekvivalentní, tedy nemusí odpovídat tomu, co poplatník do systému odvedl.
Mýty kolem důchodového účtu
Jedno zajímavé číslo - v roce 1990 činil průměrný starobní důchod 1763 korun a průměrná hrubá mzda byla tehdy 3286 korun. A tedy průměrný důchod představoval 53 procent průměrné hrubé mzdy. Byl tedy vyšší než je, zejména vlivem nezvládnuté inflace, dnes, kdy Fialova vláda říká, že je až moc vysoký, a plánuje jej v následujících letech různými úpravami, jakou je třeba ta projednávaná, ještě výrazně snížit.
Vláda velice často hovoří o takzvaném důchodovém účtu a o jeho vysokém saldu. Současně, a to platí i pro všechny vlády předchozí, odmítá tento účet, tvořený na straně příjmů vybraným důchodovým pojištěním a na straně výdajů vyplácenými důchody, fakticky oddělit od státního rozpočtu. A tento stav zneužívá současná vláda k tomu, aby mohla tvrdit, že právě důchody a důchodci zadlužují stát, naše děti a naši budoucnost atd., a tudíž je nutné důchody krátit a snižovat.
Je to bohapusté pokrytectví. Důchodový účet není plnohodnotným účtem. Je to pouze virtuální účet, či spíše podúčet. Kdyby to byl skutečný účet, musel by být také samostatně spravován a musel by být také předmětem finančních operací a evidovat i výnosy z těchto operací, což se reálně neděje. Spíše se lze domnívat, že finanční prostředky na takzvaném účtu důchodového pojištění jsou v průběhu roku používány pro krátkodobé operace ve prospěch likvidity dalších účtů a podúčtů státního rozpočtu.
Pro ministerstvo financí je tento důchodový účet relativně pohodlným zdrojem likvidity, potřebné pro hrazení nejrůznějších rychlých výdajů. Kdyby jej nemělo, muselo by ještě mnohem častěji využívat drahých komerčních krátkodobých úvěrů.
Změna by byla možná a vhodná
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Článek byl převzat z Profilu Ing. Marie Pošarová
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV