Rajchl (PRO): Nový ředitel ČT chce zvýšit koncesionářské poplatky

15.06.2023 14:24 | Tisková zpráva

Nově zvolený generální ředitel České televize Jan Souček hned po svém nástupu informoval veřejnost, že k jeho prvním krokům bude patřit snaha o zvýšení tzv. koncesionářských poplatků, jejich fixace už nikoli na vlastnictví televizního přístroje, nýbrž na odběr elektrického proudu, čímž chce dosáhnout podstatně většího počtu povinných poplatníků „televizní daně“ (sice se o daň v klasickém slova smyslu nejedná, jde o veřejné finance plynoucí mimo rozpočet přímo od občana na konto ČT, ale „daň“ z poplatku činí skutečnost, že je uvalena zákonem a víceméně plošně.

Rajchl (PRO): Nový ředitel ČT chce zvýšit koncesionářské poplatky
Foto: Hans Štembera
Popisek: Jindřich Rajchl

Jan Souček nás informoval o tom, že jen s vyššími příjmy z tohoto zdroje dokáže plnit zákon o ČT, jmenovitě jeho §2, kde je výčtem definován obsah povinností mediální veřejné služby v ČR. Toto téma zasluhuje zásadní analýzu a vrátíme se k němu velmi brzy. V tomto stanovisku vyjádříme postoj k myšlence zvyšování televizních poplatků.

Pan ředitel Souček zjevně nevzal v úvahu komplexní souvislosti. Přichází s požadavkem dalšího zatížení domácností v době ekonomické krize, zvyšován nákladů na základní životní potřeby, léky, potraviny, energie atd., což zatěžuje naše občany nečekaně citelně. Požadovat v této situaci zvýšení televizní „daně“ podle některých výpočtů o cca třetinu (z dnešních 135 na 180 Kč měsíčně), podle jiných na cca dvojnásobek ((zazněla i čísla vyšší než 240 Kč měsíčně), je přinejmenším neuvážené a sociálně necitlivé.

Nyní, víc než dříve, by bylo třeba právě s ohledem na sociální stratifikaci obyvatel uplatnit diferencované přístupy. Jeden z podobných představil už před časem novinář Martin Komárek tak, že podle něj je třeba snížení koncesionářského poplatku, které by vedlo k jasnější definici, co je opravdu nezbytná součást veřejné služby v médiích, a co jen byznys pro televizní manažery.  Jistě se shodneme na tom, že pod onu veřejnou službu v médiích zahrneme vysílání pro menšiny, kulturu, dětské pořady, edukaci, a především objektivní a nestranné zpravodajství a publicistiku. K této problematice se znovu vrátíme.

V tomto okamžiku strana PRO předkládá:

Návrh na selektivní úpravu pravidel placení koncesionářských poplatků na Českou televizi

1) smyslem návrhu je zmírnit finanční zatížení pro vybrané fyzické nebo právnické osoby osvobozením o povinnosti platit poplatky dle zák. 348/2005 Sb.

2) v případě fyzických osob dále vyjmenovaných jde o zmírnění finanční zátěže z důvodů sociálních

3) v případě právnických osob dále vyjmenovaných jde o zmírnění zátěže z důvodu plnění jiných povinností vůči státu (nedává smysl, aby stát sám sobě nebo zákonem zřízeným institucím ČT a ČRo prostřednictvím svých složek platil poplatky), nebo opět je důvodem zmírnění zátěže důvod sociální a humanitární.

Vyjmenované fyzické a právnické osoby, jichž se nově bude týkat osvobození od poplatků (v návaznosti na stávající §4 zákona 348/2005 Sb.:

1) z důvodů sociálních:

  • starobní a plně invalidní důchodci, a to bez ohledu na aktuální výši jejich důvodu
  • matky samoživitelky do 26. roku dítěte (obdoba jako u sociálního a zdravotního pojištění pro studující)
  • jednotlivec, jehož čistý příjem za uplynulé kalendářní čtvrtletí je nižší než 3násobek životního minima (dosud zákon stanovil jen 2,15 násobek)
  • jednotlivec, který žije v téže domácnosti s dalšími osobami a součet jeho čistého příjmu a čistých příjmů těchto osob za uplynulé kalendářní čtvrtletí je nižší než 3násobek životního minima osob žijících v této domácnosti (dosud zákon stanovil jen 2,15 násobek)
  • nezaměstnaný po dobu prokázané nezaměstnanosti
  • lékařská, léčebná a lázeňská zařízení bez ohledu na jejich vlastnickou strukturu (dosud spadala pod §3 zákona 348/2005 Sb. pod obecnou charakteristiku právnická osoba - jedinou výjimku dosud tvoří školy a školská zařízení (§4 odst. h zákona)
  • sociální zařízení (dětské domovy, domovy seniorů, zařízení paliativní péče atd. bez ohledu na jejich vlastnickou strukturu)

2) z důvodu veřejné služby:

  • armádní zařízení všeho druhu
  • policejní zařízení všeho druhu
  • záchranářská zařízení všeho druhu

jsou-li zřizována a vlastněna státem.

Dále se touto změnou garantuje, že v průběhu příštích nejméně 5ti let nedojde

  • ke zvyšování rozhlasových a televizních poplatků vůči současné výši (135 + 45 Kč)
  • k zužování výše uvedeného okruhu fyzických a právnických osob nově osvobozených od placení poplatku
  • k rozšiřování okruhu povinných poplatníků nad rámec §2 zákona 348/2005 Sb. z důvodů technologických, tzn. nedojde ke zpoplatnění tzv. nových médií (PC, tablet, mobilní telefon atd.) jakožto zařízení umožňujících příjem programů dle tohoto zákona.

Tento návrh předkládá strana PRO k užití všem parlamentním stranám a hnutím i relevantním mimoparlamentním politickým stranám a hnutím. Naším cílem je dospět do realistického a sociálně ohleduplného stavu a k dosažení tohoto cíle zveme všechny případné spojence.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Radek Koten byl položen dotaz

Nezávislost

Myslíte, že je šance, že se vymaníme ze závislosti na jiných? Proč bychom měli být věčně závislí na Rusku nebo USA?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

ČSSD podává trestní oznámení na předsedu Pirátů Zdeňka Hřiba

6:04 ČSSD podává trestní oznámení na předsedu Pirátů Zdeňka Hřiba

Dne 2. února 2025 podala ČSSD trestní oznámení na Zdeňka Hřiba a Pirátskou stranu z důvodů, že pan…