Vážená paní předsedající, kolegové,
já bych ve svém vystoupení rád hovořil k změně kompetenčního zákona čili chci se zaměřit pouze na jednu malou část navrhované novely, a to z toho důvodu, že si myslím, že z mé předchozí praxe této problematice nejvíce rozumím.
Změna kompetenčního zákona, která tedy je součástí a která se týká zřízení místa poradce, a to předešlu, neprojednala ji Legislativní rada vlády, protože nebyla v řádném legislativním - v připomínkovém řízení. A tím pádem k ní stanovisko zaujal pouze předseda Legislativní rady vlády. A já si ho dovolím přečíst nad rámec materiálu zaslaného do připomínkového řízení, nad rámec. Je na základě připomínky vedoucího Úřadu vlády doplněna novela kompetenčního zákona, která obsahuje zřízení pozice poradce pro národní bezpečnost.
Co mně na tom vadí? Vadí mně na tom několik věcí. Za prvé, když se podívám do důvodové zprávy, tak bych řekl, že s ní i můžu souhlasit, ale když se podívám do vlastní navrhované úpravy, tak ta hovoří trošku o něčem jiném. A já zase tedy, když se podívám do důvodové zprávy, důvodová zpráva říká: Poradce pro národní bezpečnost jako nadrezortní koordinátor hybridních hrozeb, dezinformací a dalších závazných nadresortních bezpečnostních problematik s cílem zajistit užší spolupráci zpravodajských a bezpečnostních složek a efektivní postup proti dezinformacím a hybridním hrozbám. Kdežto vlastní znění v zákoně je mnohem, mnohem širší.
A já si vezmu jen tu jednu větu z toho, že: Poradce pro národní bezpečnost - a teď v původním znění dokonce bylo - koordinuje činnost státních orgánů v oblasti zajišťování bezpečnosti a obrany České republiky. No pak si někdo uvědomil, že ta jeho kompetence by byla v podstatě stejná jako kompetence Bezpečnostní rady státu a trošku to zjemnil a řekl, že poradce pro národní bezpečnost se podílí na koordinaci činnosti státních orgánů v oblasti zajišťování bezpečnosti a obrany České republiky.
Tyto kompetence jsou mnohem širší než ty, které jsou tedy v důvodové zprávě. A já se trošku obávám, že to může být snaha tak trochu per partes se vrátit k tomu, co tady bylo před rokem 1997, kdy - jak všichni víte, došlo k obrovským povodním. A právě na základě těchto obrovských povodní byla zpracována řada analýz, která se shodla na tom, že pokud se nezmění systém, a k tomu došlo, tak si nepomůžeme.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV
FactChecking BETA
Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.