Šafránková (SPD): Omezení nároku na příspěvek osmnácti lety věku dítěte je nesystémové, nespravedlivé a diskriminační

14.06.2022 19:09 | Zprávy

Projev na 25. schůzi Poslanecké sněmovny 14. června 2022 k návrhu zákona o jednorázovém příspěvku na dítě.

Šafránková (SPD): Omezení nároku na příspěvek osmnácti lety věku dítěte je nesystémové, nespravedlivé a diskriminační
Foto: Zuzana Koulová
Popisek: Lucie Šafránková, poslankyně SPD

Děkuji vám za slovo, paní místopředsedkyně. Vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi za SPD se také vyjádřit k návrhu o jednorázovém příspěvku na dítě ve výši 5 000 korun, který je nám dnes po téměř dvou měsících slibů konečně předkládán. Hned na začátku říkám, že naši poslanci SPD tento návrh podpoří, ale zároveň upozorňuji však na to, že návrh pana ministra práce a sociálních věcí Mariana Jurečky je velmi nekvalitně připraven.  Je nesystémový, nespravedlivý a přichází pozdě. Ostatně jeho původní návrh Legislativní rada vlády a další připomínková místa doslova roztrhaly na kusy kvůli jeho nekvalitě. Agenda podávání žádostí o tento příspěvek je navíc pro občany administrativně náročná a ještě více zahltí již tak velmi přetížené úřady práce. I kvůli nesmyslnému rozdělení dětí a rodičů do dvou skupin, z nichž jedna o příspěvek žádat nemusí a druhá ano. Načasování výplaty příspěvku na srpen pak považujeme jednoznačně za pokus o líbivé politické gesto před zářijovými komunálními a senátními volbami.

Za hnutí SPD podávám k tomuto návrhu zákona tři pozměňovací návrhy, které v kombinaci nebo samostatně zahrnují dvě změny, které by odstranily jeho nejzávažnější vady. Za prvé chceme, aby nárok na tento příspěvek měly nezaopatřené děti do 26 let věku, jako je tomu u všech ostatních prorodinných sociálních dávek a podpor, tedy všechny děti v této věkové kategorii, které studují, včetně vysokoškoláků, anebo děti, které nemohou studovat ani pracovat z důvodů vážného zdravotního postižení, a nikoli pouze děti do 18 let, jak navrhuje vláda, čímž tvrdě postihuje tisíce pracujících rodičů samoživitelů a rodin, zejména pak těch nízkopříjmových. Dále navrhujeme, aby nárok na tento příspěvek nebyl podmíněn výší příjmů rodičů v roce 2021, když má být vyplacen až v srpnu 2022, kdy může být aktuální příjmová situace mnoha rodin diametrálně odlišná a horší než v loňském roce.

Obě námi navrhované změny přinášejí do vládní předlohy spravedlnost, logiku a řád a rovněž usnadní a zlevní administraci a správu tohoto příspěvku včetně procesu žádostí o něj, jejich posuzování a vyřizování. Co se týče podmínky věku, kdy podle vlády nárok žádat o příspěvek mají pouze děti do 18 let věku k 31. 7. 2022, tak v zákoně č. 117/1995 Sb., což je zákon o státní sociální podpoře, je ve vztahu k sociálním dávkám jasně definován pojem "nezaopatřené dítě". Jde o osoby děti mladší 26 let, které se buď účastní povinné školní docházky, anebo se poté dalším studiem soustavně připravují na budoucí povolání, anebo o ty osoby do 26 let věku, které se nemohou připravovat na budoucí povolání ani vykonávat výdělečnou činnost pro nemoc nebo úraz. Proto je naprosto logické a jediné správné, aby nárok na tento jednorázový příspěvek na dítě měly právě všechny děti odpovídající tomuto zákonnému vymezení, resp. jejich rodiny, rodiče a zákonní zástupci, pokud splní další podmínky návrhu zákona, například ohledně trvalého bydliště s příslušnými výjimkami.

Omezení nároku na příspěvek osmnácti lety věku dítěte je naprosto nesystémové, nespravedlivé a diskriminační vůči rodinám s nezaopatřenými dětmi do 26 let a navíc k němu není žádný objektivní důvod. Toto omezení by totiž postihlo mnoho zejména nízkopříjmových rodin a rodičů samoživitelů se studujícími dětmi, včetně středoškolských studentů třetích a čtvrtých ročníků středních škol, jejichž o pár dní starší spolužáci by naopak tento příspěvek obdrželi. Mimochodem drtivá většina studentů čtvrtých ročníků středních škol a jejich rodin by tento příspěvek nedostala vůbec, protože osmnácti let věku dosáhnou vzhledem k pravidlům a délce školní docházky již ve třetím ročníku střední školy. I na tomto příkladě je vidět nelogičnost a nesmyslnost vládního návrhu.

Druhou pochybnou bariérou v přístupu k tomuto příspěvku je jeho omezení výší příjmu jeho rodičů na jeden milion korun za rok 2021. Toto omezení jednak přináší do celého procesu velkou míru složitosti a zatížení žadatelů i příslušných orgánů, hlavně opět úřadů práce. Navíc sám pan ministr práce a sociálních věcí Jurečka konstatoval, že rozdíl v rozpočtovém dopadu jím navrhovaného opatření a situace, kdy by nárok na příspěvek měly všechny děti bez ohledu na výši příjmu rodičů, je jen přes jednu miliardu korun.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

FactChecking BETA

Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.

Přezkoumat

17. listopad

Dobrý večer, pane Zdechovský, chci se zeptat, jak se díváte na prohlášení našeho vrcholného politika, cituji: Ne každý názor musíme respektovat a ne každý názor je stejně "hodnotný"? 35 let po revoluci je schopen toto říci do rozhovoru nás premiér? Opravdu? Svůj názor raději vyjadřovat nebudu, ale ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Nacher (ANO): No, to je přesně ono, zelené šílenství

21:03 Nacher (ANO): No, to je přesně ono, zelené šílenství

Projev na 119. schůzi Poslanecké sněmovny 22. listopadu 2024 k zákonu o podmínkách obchodování s pov…