Scheinherr (Praha sobě): Praha zažívá cyklistický boom

20.06.2020 6:32 | Zprávy

Jediným druhem dopravy, který po vyhlášení nouzového stavu 12. března 2020 v Praze posílil, je jízda na kole. Jak si vede cyklistika v hlavním městě dnes, kdy se život vrací do více či méně zaběhnutých kolejí?

Scheinherr (Praha sobě): Praha zažívá cyklistický boom
Foto: Hans Štembera
Popisek: Adam Scheinherr

„Počet cyklistů v pražských ulicích se po vyhlášení nouzového stavu v meziročním srovnání zvýšil o 39 procent. Pozitivní především je, že výrazně narostl počet lidí, kteří se na kole pravidelně přepravují do práce. Od začátku restriktivních opatření činí meziroční nárůst těchto cyklistů 47 procent a v posledních třech týdnech, přitom v meziročním srovnání velice chladných a deštivých, dokonce 60 procent. Počet cyklistů o víkendech kolísá v závislosti na počasí, přesto vzrostlo také rekreační využití jízdního kola, a to o 26,1 procenta,“ řekl náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy Adam Scheinherr.

Vliv koronavirové pandemie na nárůst počtu cyklistů je sice patrný ve všech městech, kde se cyklistická doprava teprve rozvíjí, nebo je nově podporována (například Londýn, Vídeň či Bogota), ale to, že Pražané letos houfně začali „objevovat“ jízdní kolo jako zdravý, udržitelný a ekologický způsob dopravy, zdaleka není důsledkem pouze pandemie.

Postupně totiž výrazně vzrůstá rozpočet města na cyklistickou infrastrukturu. Konkrétně v roce 2019 to bylo 121 milionů korun a letos 170 milionů korun, zatímco ještě v roce 2017 bylo na městskou cyklistiku vyčleněno 17 milionů korun. Urychlilo se propojení izolovaných cyklostezek v Bohnicích, Kobylisích a Troji do jednoho funkčního celku, zvýšila se bezpečnost chodců a cyklistů díky novým přechodům (například přes nábřeží Kapitána Jaroše u finančního úřadu), na ulicích Plzeňská, Kamýcká nebo v centru města - v Divadelní ulici byly například vyznačeny nové cyklopruhy. A nedávno otevřený Vodní prostup Rokytka – investice za 48 milionů korun – patří mezi vůbec největší cyklistické akce posledních let.

Má-li být pozitivní trend nárůstu počtu cyklistů v pražských ulicích setrvalý, je podle vedení města nutné v podpoře cyklistické dopravy pokračovat. Vedení pražského magistrátu proto kromě jiného dlouhodobě sleduje možnost omezení průjezdu tranzitní dopravy po Smetanově nábřeží a Malou Stranou, tedy historickým centrem Prahy, pro které byla vybudována část městského okruhu umožňující bezpečný tranzit. Město také analyzuje lokality, kde příliš vysoké kapacity automobilové dopravy snižují plynulost MHD.

„Aktivní doprava je zdravá pro naše tělo i ducha, ale také pro město a vzduch, který v něm všichni dýcháme. Rozvoj cyklistické i pěší infrastruktury v Praze je proto z dlouhodobého hlediska logickou prioritou moderního města západního střihu,“ dodal Adam Scheinherr.

Podrobné meziroční srovnání vývoje cyklistické dopravy v Praze včetně infografiky naleznete ZDE.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Ing. Aleš Juchelka byl položen dotaz

životní úroveň

Životní úroveň se nám snižuje už roky, tato vláda s tím nic nedělá, ale co jste udělali nebo hodláte dělat vy proto, aby se zvýšila?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ministr Jurečka: Není jednoduché z ukrajinské strany dostat data

17:17 Ministr Jurečka: Není jednoduché z ukrajinské strany dostat data

Projev na 119. schůzi Poslanecké sněmovny 20. listopadu 2024 k zákonu o opatřeních v souvislosti s o…