Děkuji za slovo, pane předsedo, vážený pane ministře, vážené kolegyně, kolegové.
Budu teď se chvilku zabývat tímto zákonem a věcmi, které jsme i řešili na hospodářském výboru, ale nakonec nebyly podpořeny. Budu možná trochu delší, nebude to tři minuty, to bohužel neslíbím. Je to těžká problematika, zkusím ji pomalinku vysvětlit.
První, co bych chtěl, chtěl bych poděkovat panu ministrovi, fakt to myslím vážně a upřímně, protože já jsem i díky úředníkům z ministerstva, kteří se mi věnovali, se posunul tam, kde jsem dnes s těmi pozměňovacími návrhy, aby to opravdu bylo napsáno tak, jak to má být správně, abych měl veškeré informace, které se týkají problematiky přetížení kamionů na našich komunikacích v ČR. Takže opravdu chci poděkovat.
Ta komunikace proběhla, byla i velice korektní. Myslím, že za mě ministerstvo dopravy je jedno z nejslušnějších ministerstev, které nám pomáhá ty věci dělat tak, aby byly správně.
První, co bych tady zmínil, ten zákon, je tam mnoho dobrých věcí, mně se velice líbí. Nicméně jednou věcí, která se neřešila, je právě problematika přetížených kamionů primárně. Já jenom, proč to vůbec řeším v této chvíli. My jsme to měli i na hospodářském výboru i podvýboru, kde pan ministr vystoupil, když ten zákon nám představoval, v nějakém časovém předstihu. My jsme tam právě řešili tu problematiku, že máme v ČR problém s kamiony. Pan ministr říkal, že nějaké věci budou řešit, a to i jsem pochopil, je v nějakém plánu. Byly dvě oblasti. První oblast byla předjíždění kamionů, druhá oblast potom přetížené kamiony, které ničí naše komunikace.
Na rovinu to první bych asi nezvládl v rámci pozměňovacího návrhu Senátu napsat v ČR. Problém je v tom, že ty kamiony, když se předjíždějí, jakoby někdy se předjet opravdu musí, napsat nějakou změnu zákona, aby to bylo jasné a zřejmé, je velice komplikované. Pan ministr přislíbil na hospodářském výboru, že má možnost formou místní úpravy lépe korigovat ty komunikace. To znamená, že může zvýšit počet míst a úseků v ČR, kde bude zakázáno předjíždět kamiony. Mně toto řešení stačí, pokud bude implementováno, bude efektivní, rychlé. To bychom tu jednu věc jakoby vyřešili.
Ta druhá věc je komplikovanější. Jenom zmíním, proč to vlastně řeším. Ten zákon má, pan ministr to tady řekl, jeden z cílů je zpřísnit postihy nejzávažnějších přestupků. Je jich tam mnoho, já je tady nebudu jmenovat, určitě jste se s nimi seznámili. Nicméně pro mě to, že někdo zneužívá možnosti ČR a ničí nám naše komunikace, je velice závažná věc také. Jedna věc, není to pouze věc státu, ale je to i věc krajů a obcí, protože ty silnice jsou v gesci podle těch jednotlivých úrovní i těch jednotlivých zastupitelstev. Je to velký objem peněz. Není to pouze výdaj státního rozpočtu, ale i výdaj těch místních samospráv. Mnoho z vás jste v zastupitelstvech obcí nebo krajů, tak to asi dobře víte. Počítám s tím, že asi sami si můžete říct na rovinu, že ty peníze nemáme. Pokud by se ty peníze nemusely dávat do oprav silnic v takovém množství, mohly by být peníze na opravu škol, to třeba teď řešíme, je velký problém s tím, a tak dále.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV
FactChecking BETA
Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.