Vážený pane předsedo, vážený pane ministře, teď jsem přemýšlela, co je důležitější ve funkci pana Hamáčka, vážené kolegyně a kolegové.
Zákon o státní službě jsme podrobili na výboru opravdu velmi podrobné debatě. A dospěli jsme k závěru, že situaci, ve které se teď zákon nachází, je asi nejoptimálnější cestou, jak zabránit nejhoršímu, vrátit návrh novely s pozměňovacími návrhy. Páteří moderního funkčního modelu veřejné státní služby je stabilní a odborný aparát. Samozřejmě loajální k vládě. Ale zároveň musí být chráněný před politicky motivovanými personálními zásahy, které by právě tu profesionalitu a odbornost mohly oslabovat. Takže kvalitní státní správa znamená dosáhnout profesionalizace – a teď je to ošklivé slovo – a depolitizace.
Tak, jak máme současně platný služební zákon, který již doznal určitých změn předcházející novelou, tak bylo konstatováno, že se opravdu do určité míry státní služba a státní správa stabilizovala. Proti období, dokud nebyl služební zákon, tak došlo k daleko menšímu přesunu, daleko řekněme nižšímu počtu těch, kteří byli s výměnou vlády vyměněni. To je samozřejmě velmi dobře. Na druhé straně je tu jakýsi řekněme záměr – a řekněme, že oprávněný, aby státní služba byla prostupná. Aby státní služba umožňovala to, že bude fungovat určitá míra konkurence a že bude fungovat určitá míra i možnosti vstupu kvalitních lidí z vnějšího prostředí.
To byl záměr, který byl předkládán v návrhu, který řádně prošel legislativním řízením tak, jak má, a byl předložen do Poslanecké sněmovny. Bohužel při projednání v Poslanecké sněmovně to byl představitel vlády paní ministryně Dostálová, která předložila pozměňovací návrh, který celou novelu posunul do zcela jiné dimenze. Je to překvapivé, že vláda něco předkládá a pak přímo člen vlády předkládá další pozměňovací návrh, který by zřejmě v tom běžném procesu nebyl možná průchodný. Já říkám zřejmě by nebyl průchodný dle mého názoru. A tím ale došlo podle toho, co nám bylo předloženo, k výrazné změně. A já bych řekla, dokonce u těch nejvyšších představitelů vůči tomu útoku na právě depolitizace té složky státní služby, která má být nestranná. Víme, že část těch, kteří jsou na ministerstvech, je jmenována přímo ministrem. Ministr si může vzít dva svoje politické náměstky, může mít své poradce, ale pak je tam státní tajemník. A právě tento státní tajemník je pilířem celého systému, který má chránit systém kvality před nefunkčními politickými zásahy.
A tento tajemník má mít podle těch pozměňovacích návrhů, které jsou součástí teď přijaté novely, nové hodnocení. To nové hodnocení obsahuje pojmy, které jsou řekněme právně těžko uchopitelné, mají velmi širokou možnost jejích výkladu a navíc toto hodnocení je dáno do rukou právě ministra, kdy na rozdíl od současného systému tento ministr jenom po projednání, po jakési poradě s nejvyšším státním náměstkem pro státní službu, tak předkládá tento návrh vládě. Bude to tento politický orgán, který bude rozhodovat o tom, zda – a já si ty pojmy dovolím ještě citovat – tedy státní tajemník narušil důstojnost funkce, ohrozil důvěru v nestranné odborné a spravedlivé rozhodování. To je pojem, který skutečně má veliký a široký rozsah výkladu.
Já se domnívám – a nejenom já, že právě tento posun pro pozici státního tajemníka mu fakticky zabraňuje... Nebo nebude ho motivovat k tomu, aby jednal skutečně depoliticky a nezávisle. Navíc je tento státní tajemník vyloučen z možnosti kárného řízení. Ono to na první pohled vypadá hezky, jenomže ta možnost vyloučení kárného řízení říká, že tento státní tajemník má možnost pouze podat následně správní žalobu. Respektive bude to správní žaloba? Tam je další otázka právníků, kteří říkají ano, ale první se bude muset prokázat, že vláda při jeho odvolání rozhodovala jako správní orgán. A to je zásadní otázka.
Navíc nejenom tento státní tajemník, ale i vedoucí služebních úřadů, náměstci pro sekci, řízení sekcí a další někteří vysoce postavení úředníci nebudou mít možnost podávat námitky. Byly zrušeny možnosti stížností a teď jsou ještě navíc vyčleněni ti, kteří mají možnost podat námitky, všichni ostatní mají tu možnost, ale státní tajemník nemůže, náměstek pro řízení sekce, vedoucí služebního úřadu, toho nejvyššího.
Ano, to jsme probírali na výboru a já teď tím odůvodňuji naše pozměňovací návrhy. Já děkuji za upozornění, ale teď tedy k tomu podstatnému. Náš výbor se proto rozhodl pro pozměňovací návrhy, které vrací, nic nemění, ale vrací tyto zásadní věci do toho původního znění, které je dneska platné. Takže to je moje zpravodajská zpráva.
Já si na závěr dovolím říct ještě jednu věc. Víte, je tady možnost samozřejmě celý návrh zamítnout. Ano, můžeme to zamítnout, ale tím, že zamítneme, tak víme, že sněmovna při počtu 176 hlasů pro nás ve sněmovně přehlasuje. A bude platit novela v tom znění, které přišlo z Poslanecké sněmovny. Pokud se podaří ty nejzávažnější věci pozměňovacími návrhy změnit, znamená to, že máme jakousi šanci o nápravu toho, co je tedy předloženo. Děkuji za pozornost, pane předsedo.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV