Vážený pane předsedající, vážení páni ministři, vážení poslanci, dobrý den. Chtěla bych vám jenom přednést poselství ze Senátu. Vnímáme tento senátní tisk, který má rozšířit obecné výjimky ze zákona o zadávání o veřejných zakázek o případy, kdy zadavatel není povinen zadat veřejnou zakázku v zadávacím řízení o případ, kdy jde o pořízení státních hmotných rezerv podle zákona č. 97/1993 Sb., o působnosti Správy hmotných rezerv, z důvodu ochrany bezpečnostních zájmů České republiky v souvislosti se šířením koronaviru SARS CoV-2, pokud současně nelze učinit takové opatření, které by provedení zadávacího řízení umožňovalo.
Já bych chtěla zdůraznit, že Senát tento návrh zamítl a nyní bych vám ráda řekla, jaké byly důvody.
Tato novela zákona se jeví jako zcela nadbytečná, jelikož v zákoně o zadávání veřejných zakázek existuje dostatek prostředků, jak zrychlit zadání zakázky v případě, že je to zapotřebí. Nyní jenom zdůrazňuji, opakuji, nemáme nouzový stav, pandemie se vyvíjí velice dobře a vláda se může dobře připravit na případnou další vlnu standardními postupy. Těmito standardními postupy, jak uvádí zákon o zadávání veřejných zakázek, je § 29 písm. a) zákona, který umožňuje zadavateli obecnou výjimku, kdy není povinen postupovat podle zákona. Zadavatel není povinen zadat veřejnou zakázku v zadávacím řízení, pokud by provedení zadávacího řízení ohrozilo ochranu základních bezpečnostních zájmů České republiky a současně nelze učinit takové opatření, které by provedení zadávacího řízení umožňovalo. Toto je jeden z prostředků, které je možné využít, aniž bychom přijímali novelu zákona o zadávání veřejných zakázek. Dále je další obecnou výjimkou ze zákona o zadávání veřejných zakázek § 29 písm. c), který pokrývá případy, kdy jde o zadávání nebo plnění veřejné zakázky v rámci zvláštních bezpečnostních opatření stanovených jinými právními předpisy a současně nelze učinit takové opatření, které by provedení zadávacího řízení umožňovalo. Dalším prostředkem v zákoně o zadávání veřejných zakázek je § 63 odst. 5, který umožňuje využít jednací řízení bez uveřejnění. Dalším paragrafem je § 198, kdy s ohledem na potřebu rychlého nákupu v krizové situaci, a já se domnívám, že to je případ, o kterém pan poslanec hovořil, je v zákoně uveden přímo v odst. 2 bodu a), kde je umožněno, využít jednací řízení bez uveřejnění, pokud není možné z časových důvodů způsobených krizí zadat veřejnou zakázku v jiném druhu zadávacího řízení. Krizí se rozumí mimořádná situace včetně ozbrojených nebo válečných konfliktů v České republice, která již vznikla nebo bezprostředně hrozí její vznik a která vážně ohrožuje nebo omezuje životy, zdraví lidí nebo majetek a nebo vyžaduje přijetí opatření k zajištění základních dodávek pro obyvatelstvo. Zde tedy máme konkrétní ustanovení, které by v případě potřeby bylo možné využít pro nákupy, o kterých pan poslanec hovořil.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
koronavirus
Více aktuálních informací týkajících se COVID-19 naleznete na oficiálních stránkách MZ ČR. Přehled hlavních dezinformací o COVID-19 naleznete na oficiálních stránkách MV ČR. Pro aktuální informace o COVID-19 můžete také volat na Informační linku ke koronaviru 1221. Ta je vhodná zejména pro seniory a osoby se sluchovým postižením.
Zcela jiné informace o COVID-19 poskytuje například Přehled mýtů o COVID-19 zpracovaný týmem Iniciativy 21, nebo přehled Covid z druhé strany zpacovaný studentskou iniciativou Změna Matrixu, nebo výstupy Sdružení mikrobiologů, imunologů a statistiků.
autor: PV