Pozitivní změnou je novelizace stavebního zákona z ledna tohoto roku. Více staveb bylo převedeno do kategorie nevyžadující ani stavební povolení, ani ohlášku. Nejdůležitější změnou je však odstranění limitu 150 m² zastavené plochy u staveb pro bydlení. Nově tak pro drtivou většinu rodinných domů není stavební povolení potřeba. Nutno podotknout, že stavba na ohlášku neznamená stavbu bez technických standardů. Dokumentů, které musí stavebník doložit, je celá řada. Zkuste si, kolik těchto dokumentů znáte.
Počet potřebných dokumentů
Kromě samotného oznámení o stavebním záměru jsou to vyjádření dotčených osob k existenci sítí (vodovodní a kanalizační přípojka, elektřina, plyn), radonový průzkum, energetický průkaz, stanovisko hasičského sboru, smlouvy o připojení k inženýrským sítím. Vedle této technické části pak dále dokumenty územně plánovací, tedy žádost o územní souhlas, někdy vyjádření sousedů nebo vyjádření policie. Následuje písemné prohlášení o provedení stavebního dozoru a kvalifikace takové osoby.
Je jich hodně, ale všechny nějakým způsobem dávají smysl. Napadlo by vás ale žádat o vyjádření ministerstvo obrany? Podle § 175 stavebního zákona to je velmi často nutné, a to v zájmových územích, která definuje ministerstvo obrany a ministerstvo vnitra. Jenže umístění takových území není veřejnosti dostupné a není tak možné se připravit dopředu. A tím se řízení protahuje.
Proč trvá řízení tak dlouho
Zatímco například s finančním úřadem se občan setkává každý rok, na stavební úřad se obrací maximálně několikrát za život. U daňového přiznání se časem naučíme, jak ho vyplňovat efektivně, u stavebního povolení naprostá většina občanů tápe. Cílem by tedy měla být změna vzájemného postavení stavebního úřadu a občana.
Úřad má nad žadateli převahu znalostní i právní. V praxi to znamená jednostranně vedená jednání. A není to věc nutně způsobená jedním arogantním úředníkem. Jsou to úřady samotné, které jsou zavaleny povinnostmi a často vyžadují nepotřebné věci, aby byly kryty proti napadení. Soudně zrušené stavební povolení totiž není příjemné ani pro úřad, ani pro stavebníka.
Jak zkrátit řízení (a ušetřit peníze)
Chceme, aby úřad byl pomocnou rukou v nutném zlu stavebního řízení. Stavební úřady by měly poskytovat kompletní službu vyřízení žádosti. A to právě z důvodu zkušeností pracovníků úřadu. Jsou to oni, kteří ví, na koho se v jaké věci obracet a jaké dokumenty k tomu dokládat. Ředitelství silnic a dálnic používá metodiku pro ocenění úspory času při stavbě nových silnic. Pokud by dotčené osoby a orgány státní správy oslovoval přímo úřad, znamenalo by to sice podstatný nárůst objemu práce pro úředníky, ale úspora na straně občanů by byla nepochybně větší.
Partnerský vztah úřadu s občanem ušetří mnoho nervů a času všem žadatelům. A pro zaměstnance stavebních úřadů, s odborným vzděláním, by možná znamenal i trochu kreativnější práci. Uvědomme si, že každá hodina strávená na stavebním úřadě je hodina, po kterou nevytváříme žádnou hodnotu v práci.
Jan Tichý,
člen Svobodných v Jihomoravském kraji
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV