Dne 5. října 2016 schválila Sobotkova, Babišova a Bělobrádkova vláda svým nařízením zvýšení minimální mzdy řidičům autobusů veřejné dopravy ze stávajících 9 900 na 11 000 korun. Cílem tohoto kroku má být spravedlivější ohodnocení pro řidiče autobusů ve veřejné linkové dopravě. Posádkám linkových autobusů se tak od ledna 2017 měla zvednout nejnižší mzda ze současných 71,60 korun na 98,10 korun za hodinu. Výrazně měly stoupnout také odměny za čekání mezi spoji, které by měly činit nejméně 90 % hodinové sazby nejnižší zaručené mzdy. Kvůli velmi nízkým mzdám je v regionech velký nedostatek řidiček a řidičů. Cílem nařízení tak je i zastavení jejich odchodů a pomocí adekvátních platů za volant autobusů přilákat více zodpovědných lidí. Potud vše v pořádku. Uvedený krok vlády však nevzal v potaz různě dlouhodobě uzavřené smlouvy mezi objednatelem (krajem) a jednotlivými dopravci na dopravní obslužnost, podle kterých je možné navýšit stávající platby podle platných smluv v maximální výši 5, 7 milionů korun na dopravce. Druhá a také podstatná věc je skutečnost, že kraje by měly tyto vládou zvýšené náklady uhradit ze svých vlastních rozpočtů. V Libereckém kraji se podle odhadu jedná o částku cca 60 milionů korun. Asociace krajů v současné době jedná s vládou v jaké výši se bude stát podílet na této spoluúčasti. Odhady na dopad tohoto nařízení na jednotlivé kraje se různí a jsou v rozmezí 840 milionů až 1, 2 miliardy korun. Vláda však má na tento krok vyčleněnu částku pouhých 420 milionů korun a o způsobu jejího uvolnění se jedná.
Stávající dopravci v libereckém kraji se počátkem roku ohradili, že uvedené prostředky ve výši 5,7 milionů korun jsou nedostatečné a že vypovědí stávající smlouvy. Rada kraje se následně rozhodla tedy vypsat jednací řízení bez uveřejnění (JŘBÚ) na nové dopravce po přechodné období (cca 18 měsíců). V opačném případě by kraji hrozil po 31. květnu 2017 dopravní kolaps. Stávající smlouvy v podstatě také umožnily se do JŘBÚ přihlásit pouze stávajícím dopravcům (BusLine a ČSAD Liberec). Při součtu nabídek obou uchazečů se jedná o celkovou částku pro oblast VÝCHOD a SEVER v rozmezí 1,297 - 1,299 miliardy korun, přičemž cenové nabídky uchazečů jsou v podstatě podobné a nabídková cena uchazečů na km ceny dopravního výkonu (CDV) se různě navyšuje v rozmezí 3,05 - 3,36 koruny na km a to je již v této ceně zahrnuto navýšení o cca 5,7 mil korun.
Tyto cenové nabídky jsou ale neopodstatněné. V podstatě se nejedná o změnu parametrů smlouvy na dopravní obslužnost. Mění se pouze výše platů ve smyslu příslušného Nařízení vlády. Prostým vynásobením počtů řidičů jednotlivých dopravců a příslušným navýšením odpovídající maximální částce určené na tarifní mzdy s ohledem na počty pracovních hodin řidičů lze takto různými výpočty dojít k závěru, že nabídkové částky ceny za km CDV ze strany uchazečů jsou neúměrně vysoké a uchazeči evidentně nepromítají do svých cen pouze navýšené mzdy řidičů, ale další blíže nespecifikované vícenáklady.
Z těchto důvodů jsme jako koalice SPD+SPO na jednání zastupitelstva dne 25. dubna 2017 navrhli stávající JŘBÚ zrušit, i když si plně uvědomujeme možné přímé dopady na obyvatele kraje. Na jedné straně nemůžeme souhlasit se skutečností neustálého možného vstupování do smluv mezi dopravci a libereckým krajem na základě rozmarů současné vlády a neúměrným výdajům kraje, který peníze potřebuje na jiné priority. Na druhé straně finanční požadavky uchazečů na km CDV jsou neopodstatněné a stále se zvyšují. To platí i do budoucna. Pokud dojde ze strany kraje ke zrušení JŘBÚ, hrozí v celém kraji zřejmě kolaps dopravy po 31. květnu 2017. V tomto případě ale ponese plnou politickou odpovědnost za tuto situaci jednoznačně vedení kraje, resp. ten, kdo uzavíral stávající smlouvy s dopravci se všemi jejími dodatky v předcházejícím období. Co se týká stávajícího JŘBÚ, je potom potřeba hledat toho, kdo rozhodl o tak vysokých maximálních nabídkových cenách za dopravní obslužnost, které umožnily zpracovat uchazečům také maximální cenové nabídky. Tuto odpovědnost koalice SPD+SPO jednoznačně odmítá, protože JŘBÚ bylo v gesci Rady kraje a nikoliv zastupitelstva.
Možným řešením do budoucna je záměr zřízení vlastního krajského dopravce. Pokud kraj odpovídá za dopravní obslužnost v kraji, tak by také měl mít vlastní schopnosti jak tento nástroj řídit a ovlivňovat. Nepochybně to bude znamenat nárůst administrativy, ale na druhou stranu zcela jistě to bude stát celkově méně, než stávající předražený systém, ke kterému jsou všeobecné výhrady a kraj nemá vše zcela ve svých rukou. Takto bude mít nejen kontrolní mechanizmy, ale také přehled nad hospodařením a hlavně záruku, že pokud má dojít ke zvýšení mezd řidičům autobusů veřejné dopravy, tak určené prostředky půjdou výhradně těmto řidičům a nikam jinam.
A ještě na závěr. ČSAD Střední Čechy a.s. oznámila, že s platností od 2. května 2017 dojde také k ukončení provozu dálkových linek z Prahy do Libereckého kraje. Jedná se o obyvatele Tanvaldu, Harrachova, Rokytnice nad Jizerou, Jilemnice, Turnova a Semil. Takže dopravní obslužnost v kraji si asi opravdu zaslouží systémové řešení.
Ing. Radovan Vích
Předseda klubu zastupitelů koalice SPD+SPO LBK
Převzato z profilu.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV