Dnes opět dva Leo Expressy jely proti sobě na jedné koleji a pouhou shodou náhod se nestala další havárie. Může za ně řada neuvážených kroků zejména v posledních patnácti letech, systémové chyby a špatná manažerská řízení.
Nehody v minulých týdnech (rovnou tři za dva týdny) odkryly závažné nedostatky na železnici, které vznikaly roky, ale teď už jsou v celkovém součtu již za pomyslnou hranou. Příčiny těchto nedostatků jsou však důsledkem dlouhodobých koncepčních a systémových chyb.
První chybou bylo postupné vydělení z Českých drah Správy železniční dopravní cesty a následně ještě oddělení ziskové nákladní dopravy ČD Cargo a.s. od dopravy osobní. A to byl jen předvoj toho, že na železniční tratě byli vpuštěni soukromí dopravci. Konkurence je sice žádoucí, ale nyní se na železničních tratích v České republice pohybuje cca sto soukromých dopravců s různými úrovněmi jak vozového parku, tak personálu.
Tato situace samozřejmě vyžaduje mít moderní komunikační a také zabezpečovací kontrolní systém. Tak tomu bohužel ale není. Nedávná nehoda v Perninku ukázala, že dosud máme osmdesát jednokolejných tratí, kde řízení vlaku je závislé na lidském faktoru. Už dávno tam měl být cenově dostupný systém Radioblok, ale radši se čeká na "unijní" řešení ETCS, systém, který je navíc předražený. Do EU posíláme každoročně spousty peněz, ale zpětně z dotačních peněz EU (tedy z našich peněz, kterým je pouze zúženo určení) se na jednu stranu staví koridory s plánovanou rychlostí 200 km/h anebo někde až nesmyslně velké protihlukové stěny nebo zábradlí, místo aby se investovalo do elektrifikace a zvýšení bezpečnosti stávající železniční přepravy. Třeba Liberecký kraj, jako jediný, není do dnes elektrifikován a kdo jel někdy např. vlakem z Liberce do Prahy přes Všetaty, tak mi dá za pravdu, že to je utrpení. Stav některých železničních nádraží je také různý, spíše žalostný a poplatný době a měl by se také řešit postupnou indexací tzv. "ošlapným" atd.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLČlánek byl převzat z Profilu Ing. Radovan Vích
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV