Vích (SPD): Vyčlenit dvě procenta HDP na obranu je populismus

24.04.2017 11:56 | Zprávy

V rámci předvolebního boje a slibů voličům přicházejí návrhy z jednotlivých politických táborů na uzákonění povinné "mantry" v podobě povinného vyčleňování 2% HDP ročně na obranu. Je to však čistý populismus.

Vích (SPD): Vyčlenit dvě procenta HDP na obranu je populismus
Foto: Archiv politika
Popisek: Radovan Vích, předseda Regionálního klubu SPD Libereckého kraje

Že náš stát vydává na obranu málo je asi jasné skoro každému, kdo se o tuto problematiku zajímá. Je potřeba výdaje státu na obranu zásadním způsobem navýšit ze současného koeficientu 1,08 % HDP na minimálně 1,6 % HDP, ale z důvodu dlouhodobého podfinancování jako důsledek předchozích vlád, nejlépe na 1,8-2 % HDP, ale postupně a na základě skutečné potřeby, resp. na základě připravenosti armády tyto nákupy a modernizační projekty vůbec absorbovat. Poslední dobou se také objevují zprávy, že vojsko neví, zač peníze utrácet. Ministr obrany Stropnický tvrdí, že při dlouhé době spojené s nutnou přípravou na klíčové modernizační projekty, lze až v roce 2025 dosáhnout takové úrovně, aby armáda byla schopna vyčleněné prostředky ve výši 2% HDP účinně pojmout. Takže armáda zaspala. Ministerstvo obrany  počítá s celkovými akvizicemi ve výši 460 mld. korun do roku 2025. Zahrnuje však zbytečné akvizice do techniky potřebné hlavně k zahraničním operacím. Resort obrany má sice na rok 2017 rozpočet ve výši 52,5 mld., ale ve skutečnosti tyto prostředky není schopen utratit a tak je odvede zpět do státního rozpočtu. Podíl mandatorních, investičních a ostatních běžných výdajů MO není dlouhodobě optimální, za což nese politickou odpovědnost také ministr Stropnický.

Závazkem při našem vstupu do NATO bylo dodržet závazek ve výši 2% HDP výdajů na obranu. Množství finančních prostředků vyčleňovaných na obranu je ale také potřeba vnímat v několika rovinách. Státy NATO vynakládají na svou obranu v rozmezí 3,7% (USA) až 0,8% HDP (Belgie), ale je potřeba také vzít v úvahu sílu a velikost jejich ekonomik. Jsme také jedním z několika málo států bez námořnictva, na které jsou vynakládány zpravidla více než třetinové prostředky určené na obranu. Resort obrany hospodaří zatím letos s prostředky ve výši 0,98% HDP (vloni to bylo 1,04%). Armáda trpí nedostatkem zdrojů finančních, lidských a materiálních. Přitom Smlouva o konvenčních ozbrojených silách v Evropě a Vídeňský dokument nám umožňují mít násobky jednotlivých zbraní a výzbroje než naše armáda k dnešnímu dni vlastní. Z uvedeného vyplývá, že armáda je dlouhodobě podfinancována a v důsledku jiných priorit předchozích a stávající vlády se jí nedostává ze strany vládních politiků odpovídající pozornosti. Nárůst 5 miliard korun ročně na armádu v současném stavu znamená, že je armáda v podstatě pouze tzv. "projí". Armádě by stačilo dostávat standardně podíl 1,6 -1,8 % HDP, ale s dlouhodobou garancí, což jí nikdo v současném politickém systému našeho státu nezaručí. Z uvedeného tedy vyplývá, že je do armády potřeba investovat podstatně více a že je také potřeba efektivně využívat všech stávajících vyčleněných finančních prostředků určených na armádu.

Kvalitu armády ale nejde definovat pouze 2% podílem vojenských výdajů k poměru HDP. Je potřeba vidět i poměr oblasti kapitálových, personálních a ostatních investičních výdajů MO. A to jsou parametry, se kterými lze i v současné rozpočtové kapitole MO pracovat. Podívejme se třeba na poměr mandatorních výdajů ve srovnání s investičními výdaji, kde docházelo soustavně ke změně a snižování zdrojového rámce. Nejnižší úrovně bylo dosaženo v roce 2016 (10,6%), přičemž všeobecně uznávaná optimální úroveň je ve výši 20%. Pokud MO a potažmo armáda nemá jistotu a záruku v neustále klesajícím rozpočtu, potom vznikají i obavy s uzavíráním závazků dlouhodobých akvizic, protože je s klesajícím rozpočtem prostě armáda také třeba nebude schopna naplňovat a to je potřeba také vzít v úvahu při striktním určení 2% HDP na obranu. Skutečností je fakt, že se bezpečnostní situace za poslední dva roky zásadním způsobem změnila s ohledem na masovou migraci ze zemí Blízkého východu a Afriky do Evropy. Když k tomu přidáme situaci mezi Ukrajinou a Ruskou federací a neschopnost EU udělat v podstatě alespoň "něco" pro bezpečnost svých občanů, a současný stav naší armády, tak ta opodstatnění jsou více než na místě. Stojíme před realitou výrazných geopolitických změn ve světě, výrazných migračních pohybů obyvatel v Evropě s kulturou, která není slučitelná s naším pojetím demokracie a svobody a stojíme před reálnou možností konfliktů, které vzniknou i v Evropě v zemích s výrazným podílem imigrantů z muslimských zemí.

Všechny současné doktrinální dokumenty, kterými se naše země a armáda řídí, vycházejí z mylné představy, že nás bude bránit NATO a EU. To, co se však v současné době děje v Turecku, však vyvolává spíše pochybnosti, jestli NATO ještě existuje. Podobný je i vztah mezi EU a Tureckem. Tento stav vyvolává dojem, že je potřeba všechny prostředky na obranu utratit ve smyslu všeobecného zaklínadla "plnění aliančních závazků" bez ohledu na reálné potřeby nezbytných reorganizačních změn v naší armádě. Nemáme v podstatě žádné schopnosti vlastní teritoriální obrany. Česká armáda v posledních letech byla budována jako expediční sbor pro zahraniční zájmy a ztratila schopnost účinně bránit ČR. Nárůstu výdajů na armádu musí předcházet reálná koncepce a výdaje z daní občanů musí primárně sloužit k zabezpečení obrany naší země. K tomu by měl být i zaveden  povinný základní vojenský výcvik pro odvedence v trvání 8 týdnů a spousta dalších kroků.

Až budou vytvořeny schopnosti armády absorbovat akvizice v ročním objemu 2% HDP, tak proč ne. Ale dokud tomu tak není, tak se jedná o jasný populistický programový krok bez reálné znalosti prostředí. Rozhodování o těchto věcech ve stranách sekretariátů politických stran lidmi, kteří nikdy na vojně nebyli a nemají o tomto prostředí žádné reálné povědomí, je potom spíše k pousmání, než ke skutečnému zamyšlení.

Převzato z profilu.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

17. listopad

Dobrý večer, pane Zdechovský, chci se zeptat, jak se díváte na prohlášení našeho vrcholného politika, cituji: Ne každý názor musíme respektovat a ne každý názor je stejně "hodnotný"? 35 let po revoluci je schopen toto říci do rozhovoru nás premiér? Opravdu? Svůj názor raději vyjadřovat nebudu, ale ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Skopeček (ODS): Emisní povolenky prostě považuju za pseudosocialismus

23:08 Skopeček (ODS): Emisní povolenky prostě považuju za pseudosocialismus

Projev na 119. schůzi Poslanecké sněmovny 22. listopadu 2024 k zákonu o podmínkách obchodování s pov…