Jednou z nich je zřícenina hradu Hamrštejn, který se nalézá na skalním ostrohu nad tratí mezi Machnínem a Andělskou Horou poblíž železničního mostu u Machnína. „Jedná se o místo, kam nemíří davy turistů, což může být v současné epidemiologicky náročné době motivací k výletu. Hamrštejn se může pochlubit zajímavou historií, rozhodně nebyl nepodstatným středověkým hradem,“ uvedla Květa Vinklátová, radní pro kulturu, památkovou péči a cestovní ruch Libereckého kraje.
Přesné datum založení hradu není známo. První zmínka o Hamrštejnu pochází z 1. poloviny 14 století. Důležitou roli sehrál hrad v průběhu husitských válek; roku 1433 byl dobyt vojskem Jana Čapka ze Sán. Od roku 1454 patřil hrad Oldřichovi, Václavovi a Bedřichovi z Biberštejna. Roku 1551 smrtí Kryštofa z Biberštejna vymřela frýdlantská větev rodu a ve smlouvě z 1. dubna 1558, kterou zakoupil Bedřich z Redernu frýdlantské a liberecké panství, je Hamrštejn již uváděn jako pustý.
Dnes z něj zůstaly pouze torza obvodových zdí, zbytky dvou věži a zdi obytné budovy. Nejlépe se lze k hradu dostat po žlutě značené trase z centra Machnina, která je zároveň součástí cyklostezky Odra-Nisa. Stezka kopíruje romantické meandry Lužické Nisy.
Naprostý unikát se nachází přímo pod hradem u železničního mostu. Je jím transbordér neboli samoobslužný přepravník – tedy jakási visutá lávka nad řekou Nisou na ruční pohon, která byla zprovozněna po povodních v říjnu 2010. Kabinkou pohybují sami cestující tím, že tahají za lano. Kladkostroj je sestavený tak, aby cestující nemuseli vynakládat velkou sílu. Projekt transbordéru pochází od architekta Martina Rajniše. Samo zařízení je také zamýšleno jako turistická zajímavost. Údajně se jedná o první a jediný transbordér v České republice.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV