A zatímco u kolejové dopravy o výhodách elektřiny nikdo nepochybuje, u nekolejové MHD se to zdá být pořád jaksi problém. V současné době začíná v sousedním Rakousku fungovat unikátní projekt elektrobusů.
„Elektrobus v sobě spojuje výhody trolejbusu a autobusu. S trolejbusem má společný úsporný provoz a šetrnost k životnímu prostředí při současné svobodě pohybu, kterou mají autobusy,“
Vůz na elektřinu má proti naftovému autobusu náklady na palivo nižší asi o 70 procent, jeho servis je jednodušší. Tyto výhody však zatím z části smazává vyšší cena elektrobusu. Pohybuje se kolem osmi milionů korun, zatímco autobus stojí zhruba pět milionů korun. Na jedno nabití akumulátorových baterií elektrobus ujede dle obsazenosti a náročnosti provozu asi 150 kilometrů.
Vídeň již využívá necelou dvacítku elektrobusů. Nejde o úplně klasický trolejbus jak si ho dokážeme představit, který musí být stále připojen k trolejím, ale o elektrobus, který se dobíjí z trolejového vedení a může využívat stavající tramvajové trakční vedení a měnírny.
Takzvané eBusy uvedla Vídeň do praxe jako první v Evropě. Ty, na rozdíl od jiných elektrobusů, v Evropě nejenže jezdí na elektrickou energii, ale také topí proudem z baterií.
Rychlé dobíjení trvá deset až patnáct minut probíhá po patnácti kilometrech jízdy. Před uvedením do provozu prošel koncept ekonomickým auditem. Vyšší počáteční náklady vyvažují nižší provozní náklady (za energii a údržbu). Po ujetí 70-80 tisíc kilometrů by měl podle výpočtů vůz začí šetřit.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PATRIOTI- VOLBA PRO PRAHU