Aktuálně se Praha potýká s nedostatkem bytů a vysokou cenou bydlení. J z hlavních problémů je rozdíl mezi nákladovou a tržní cenou bytů. Ta je především výsledkem koncentrace pracovních příležitostí, prostorově omezená možnost výstavby. Stavebnictví má navíc z povahy věci pomalou reakci – projektová a inženýrská příprava staveb trvá dlouho. Praha navíc posledních 10 let nestavěla žádné obecní byty.
„Při hledání řešení dostupnosti bydlení v Praze jsme se podívali na příklady dobré praxe v zahraničí. Inspirovat se můžeme např. Vídní, Mnichovem nebo Amsterdamem – tato města jsou aktivními developery, ovlivňují cenu i dostupnost bydlení a jsou sebevědomá při jednání s developery,“ uvedla Petra Kolínská, náměstkyně primátorky hl. m. Prahy.
„Pro lepší dostupnost bydlení v Praze máme jasnou strategii. Stojí na několika základních krocích – např. na jasné dohodě s developery při výstavbě bytů pro dostupné nájemní bydlení, vyčlenění části bytového fondu pro startovací bydlení a pro lidi s tělesným handicapem. Kromě opravy prázdných bytů, které jsou ve vlastnictví města a městských částí navrhneme také dotační program pro majitele dlouhodobě prázdných budov. Regulací AirBnB můžeme do roku 2022 vrátit 5000 bytů z do režimu rezidenčního bydlení,“ shrnuje základní pilíře Ondřej Mirovský, místostarosta Prahy 7 a kandidát na primátora hl. m. Prahy.
Inspirace v zahraničí
Studie Zelených poukazuje na aktivní přístup Vídně. Město kontroluje 26 % bytového fondu a 78 % obyvatel Vídně žije v nájmu (oproti 32 % Pražanů /2). Nižší nájemné v obecním bytech sráží ceny bydlení i v bytech komerčních. Průměrné nájemné je tak jen nepatrně vyšší než v Praze, přitom průměrné příjmy jsou dvaapůlkrát vyšší.
Město Amsterdam aktivně řídí městský development a stanovuje pravidla trhu. Město vlastní 80 % rozlohy svého území a u velkých rozvojových projektů určuje pravidlo 40 % dostupné bydlení, 40 % sociální bydlení, 40 % tržní bydlení. Z celkových 430 000 bytů má 210 000 městský regulovaný nájem, neboť jde o byty poskytované neziskovými organizacemi.
Mnichov zase razí model „sociálně spravedlivého využívání půdy” – má stanovené poplatky za výstavbu na občanskou vybavenost (školy, školky, jesle) a povinný podíl 30 % dostupného bydlení u velkých soukromých projektů. Nástroje odpovídají českému regulačnímu plánu a plánovací smlouvě. Mnichov zároveň podporuje družstva a jiné neziskové formy bydlení.
Soubor opatření k dostupnému bydlení
- Zahájit každý rok výstavbu min. 1 000 obecních bytů (ve spolupráci s městskými částmi)
- Každý rok opravit a obsadit min. 1 000 prázdných bytů ve vlastnictví HMP / MČ (audit technického stavu bytových domů nutný)
- Dotační program pro opravu prázdných domů v soukromém vlastnictví
- Do roku 2022 vrátit min. 5 000 bytů z AirBnB do režimu rezidenčního bydlení
- V roce 2019 zveřejnit připravovanou mapu cen nájemného jako pomoc lidem, kteří uzavírají nájemní smlouvu
- Poradenství a osvěta v oblasti bydlení (např. infocentrum k družstevnímu bydlení)
- Uzavřít dohody se soukromými developery na prodej 20 % kapacit větších rezidenčních projektů (nad 100 bytů) – vzorové smlouvy a mechanismy dohody jsou již v přípravě
- Vytipovat další obecní pozemky pro novou obecní bytovou výstavbu a realizovat odkup vytipovaných pozemků
- Vyčlenění části obecního bytového fondu pro účely dostupného startovacího bydlení
- Další rozvíjení projektu ústupového seniorského bydlení
- Zvýšení dostupnosti bezbariérového bydlení a podpora služeb zaměřených na poradenství a asistenci při odstraňování bariér osob se zdravotním postižením.
Brožuru „Musí být bydlení drahé“ můžete stáhnout ZDE.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV