Žádost o informaci dle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů je noční můrou zaměstnanců úřadů, zejména když někteří žadatelé si právo na svobodný přístup k informacím, které je jedním ze základních ústavně garantovaných lidských práv, vykládají jako právo býti informován o všem možném či nemožném na úřadě a to od příkonu žárovek v 1. patře budovy až po znění smluv, které jsou volně přístupné v centrálním registru smluv. Nezřídka referent úřadu musí hledat dlouhé hodiny odpověď v archivu či u kolegů na jiných odborech a když je staršího data tak telefonicky u bývalých kolegů. Vesměs stráví hledáním a psaním odpovědí cca 1/3 ze svého času, který si vyčlenil pro svoji hlavní pracovní činnost. Termíny jsou šibeniční. Pakliže četnost těchto žádostí překročí pro referenta únosnou mez, nezbývá než dát výpověď a hledat si novou práci v klidnějších revírech pokud možno bez žádostí dle tohoto zákona. Újmu za bezesné noci a zhoršené zdraví ze 106 mu beztak již nikdo nevrátí. Naskýtá se otázka, zda-li poslanci ve své činnosti neotevřeli v případě zákona č. 106/1999 Sb. moc vrátka různým kverulantům, obdobně jako u zákona č. 183/2006 Sb., (stavební zákon) některým ekologickým sdružením, či zákona č. 137/2006 o veřejných zakázkách, kde hlavním kritériem byla nejnižší nabídková cena, různým garážovým firmám.
Zajímavé srovnání našeho snažení při utahování šroubů naší konkurenceschopnosti vůči Německu, Velké Britanii, Maďarsku či Polsku třeba v délce, složitosti, transparentnosti povolovacích procesů na cestě do náručí Papui Nové Guinei nám poskytuje Čína, kde již čelním představitelům došla trpělivost a výrazně svůj povolací systém vylepšují. Přitom v ČR celospolečenské ztráty narůstají a dotační programy nejsou naplňovány z časových důvodů díky obstrukcím několika vykutálenců.
Balzámem na duši byla pro mne knížka právního filosofa Karla Havlíčka s názvem „Obtížná cesta k fragmentárnímu státu a osvícenému právu“, které by mohly převládnout během jedné generace. V lednu r. 2015 jsme s prof. Sekerkou uveřejnili naše desatero pro osvíceného diktátora, viz zde, kde Petronius v Satiriconu říká „K čemu jsou zákony tam, kde peníze vládnou“. Nejsou-li potřeba zákony, nejsou potřeba i soudy“.
Držím proto našim zákonodárcům palce a některým z nich, kteří ještě pamatují dobu před rokem 1990 připomínám, že třeba v archivech stavebních úřadů pracovala postarší archivářka, která měla archiv v dokonalém pořádku a poskytovala kopie za úplatu. Obdobně fungovala její kolegyně přes normy či technická knihovna přes odborné publikace, knihy, časopisy a zaměstnanec měl dostatek času se věnovat své hlavní pracovní náplni.
Nakonec i směrnice Evropského parlamentu a Rady 2003/98/ES ze dne 17. listopadu 2003 o opakovaném použití informací veřejného sektoru v čl. 13 úvodních ustanovení stanoví, že subjekty veřejného sektoru „by měly žádosti o výtahy z existujících dokumentů posuzovat příznivě, představuje-li schválení takové žádosti pouze jednoduchou operaci. Subjekty veřejného sektoru by však neměly být povinny poskytovat výtahy z dokumentů, pokud to představuje nepřiměřené úsilí.“
A závěrem si vypůjčím citát prof. Ing. Jana Jůzy, DrSc. z plzeňské Škodovky., který jsem již použil v minulosti směrem k naší dopravě "Budeme-li dnes slabě lehkomyslní, budeme za 20 let lehce slabomyslní. Možná jsme přece jen trochu lehkomyslní byli, protože nás některé, početně srovnatelné národy v mnoha ohledech předběhly. Máme se na co vymlouvat? Myslím, že nikoliv. Ve všech režimech říkáme, že jedinci ve společnosti by měli býti (všestranně, nejen odborně) vzděláni“.
Martin Zemánek
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV