Silniční novela vedle zvýšení rychlosti na vybraných úsecích silnic prvních tříd z 90 na 110 kilometrů za hodinu předpokládá mimo jiné také úřední přeměnu rychlostních silnic na dálnice.
Zvýšení povolené rychlosti na některých úsecích dálnic až na 150 km/h navrhl poslanec z ODS Ivan Adamec. "Neznamená to automatické zvýšení, je to pouze možnost," zdůraznil dnes v jednacím sále komory Adamec. Zvýšení rychlosti by bylo podle něj možné povolit pouze za dobrého počasí a nízké intenzity dopravy a signalizovat je budou elektronické značky. Týkat se bude především nově vybudovaných úseků dálnic s nízkou dopravní zátěží, odpovídajícím povrchem a dostatečným rozhledem.
Testovali nové Porsche na 300 km v hodině...
Adamec se za debatním pultíkem rozhovořil hlavně o Německu, kde je možnost dokonce neomezené rychlosti.
„Myslím si, že je potřeba se dívat i trochu dál do světa. Nechce to povolení rychlosti ad hoc všude, kde se to prostě hodí jakoby automaticky. Chceme, aby to proběhlo ve správním řízení za dozoru patřičných státních orgánů. Ale musím připomenout, že třeba v takové Austrálii - teď jsem četl nějaký odborný časopis - testovali nové Porsche, testovali ho legálně 300 km v hodině, protože uvolnili některé dálniční trasy do vnitrozemí na neomezenou rychlost. Takže není úplně pravda to, že by se někde toto nedělo,“ zmínil Adamec na poznámky ministra dopravy Dana Ťoka, který se zvýšením povolení rychlosti nesouhlasil.
„Tady nedáváme dobrý precedent. Našim záměrem nebylo zvýšit rychlost na 150 kilometrů na dálnicích,“ uvedl Ťok pro novináře. Za debatním pultíkem pak ministr upozorňoval například na to, že dálnice jsou projektovány na rychlost 130 kilometrů v hodině. Také by prý bylo nutné prodloužit připojovací pruhy.
„Existují rizika na zvýšení nejvyšší povolené rychlosti na dálnici ze 130 km na 150 km. Podle našeho odborného stanoviska směrové a výškové vedení dálnice a s tím spojené rozhledové poměry jsou podle státních norem projektování silnic a dálnic navrhovány na dovolenou rychlost 130 km. Při zvýšené dovolené rychlosti nad 130 km nebudou splněny rozhledy pro zastavení na velké části dálniční sítě, vozidla se budou pohybovat větší rychlostí než na kterou je zajištěn rozhled pro bezpečné zastavení," zdůraznil v dolní komoře Ťok.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: olb