Novela má podle upozornění ČTK přesněji a v některých ohledech i přísněji vymezit marketingové vztahy v oblasti reklamy mezi lékaři, lékárníky a farmaceutickými firmami. Sankce za porušení stanoví proti současnosti trojnásobné, až do výše 15 milionů korun. Někteří poslanci už ohlásili, že se budou snažit o její změny.
Předloha zahrnuje mezi reklamu na léky také průzkumy trhu, marketingové studie a poregistrační studie, které nebude možné nadále provádět za úplatu. Novela také zpřesňuje a výrazně omezuje sponzoring kongresové turistiky. Jasně stanoví, že lze lékaři hradit pouze zdůvodnitelné výdaje na dopravu, stravu, ubytování a registrační poplatek.
Pokud bude novela platit, budou zakázány soutěže, loterie a hry, kterými chtějí firmy ovlivňovat předepisování léků. Novela uloží firmám, aby ve svém účetnictví dokládaly příjmy a výdaje související s reklamou na konkrétní lék. Státní ústav pro kontrolu léčiv má pak nově dohlížet také na reklamu na potravinové doplňky a reguloval ji, aby doplňky nebyly nadále uváděny jako léčiva.
Výtky k předloze měla opozice i koalice. Podle Marka Šnajdra (ODS) novela vychází vstříc mediální poptávce. Účinná by podle něho byla úprava, podle které by zdravotnická zařízení nepředepisovala konkrétní lék, ale účinnou látku.
Šnajdr se spolu Borisem Šťastným (ODS) pozastavil zejména nad ustanovením, podle kterého nebudou smět reprezentanti farmaceutických firem navštěvovat lékaře v ordinačních hodinách.
"Děláme z lékařů hlupáky a z lidí ovce," uvedl Šťastný. Zákaz podle Šnajdra nebude možné kontrolovat. Šťastný navíc soudí, že stát nemá právo zasahovat do regulace preparátů, které nejsou hrazené ze zdravotního pojištění.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: olb