Premiér Petr Nečas (ODS) totiž už před měsícem řekl, že pokud budou někteří z ministrů hlasovat proti navrhovanému rozpočtu, mohlo by to znamenat pád současné vlády.
Jak se zdá, toho si jsou Věci veřejné jako jedna ze stran vládní koalice velmi dobře vědomé. A zřejmě se ani této možnosti neobávají.
Čtěte také:
Nečas proti TOPce: Kdo nesouhlasí s rozpočtem, ať rezignuje
Hrozba pro pád vlády. Nejsou to Véčka, ale přešvihnutý rozpočet
"Ano, je to možné - pokud peníze naši ministři do svých ministerstev neobdrží, aby mohlo fungovat nadále regionální školství a nemusely být zastaveny ani investice do výstavby dopravní infrastruktury, může se skutečně stát, že pro rozpočet Věci veřejné ruku nezvednou. A to dokonce i s tím rizikem, na které upozorňoval premiér Nečas. Dalším pádným důvodem, který by mohl vést až k takovémuto razantnímu řešení, je také ignorace dvou nálezů Ústavního soudu kolem hazardu," sdělil ParlamentnímListům.cz poslanec Josef Novotný.
Čtěte také:
Válka v koalici o hazard. Topkař Gazdík véčkaři Novotnému: Bláboly
Ministr Kalousek označil koaličního poslance za blba s malým IQ
Ministr dopravy Pavel Dobeš, kterému byl rozpočet pro jeho rezort očesán bezmála o 20 procent, chce, aby do jeho resortu bezpodmínečně bylo přidáno ještě devět miliard korun. Jeho jmenovec ministr školství Josef Dobeš také požaduje, aby do seškrtaného rozpočtu dorazily nějaké peníze navíc.
Nebudou peníze? Nezvedneme pro rozpočet ruku
Oba přiznali už ve středu, že v případě, že se tak nestane, nebudou pro rozpočet hlasovat.
Návrh rozpočtu na rok 2012 pro ministerstvo dopravy počítá s 34,4 miliardy korun, což je meziroční snížení o zhruba osm miliard. Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) dostane 37 miliard. A to je podle ministra P. Dobeše málo. I proto ve čtvrtek předloží vládě seznam staveb, které by kvůli škrtům nemohly být dokončeny.
SLEDUJEME téma ROZPOĆET
"Pokud teď budeme rezignovat na výši rozpočtu, tak se nám v roce 2015 stane, že EU vrátíme mezi 20 a 36 miliardami korun. To je velmi špatné a nehospodárné řešení," řekl České televizi.
Chápe však prý, že necelých devět miliard, které požaduje, není zrovna málo. Viděl by ale prostor pro jejich získání z úspor v kapitole státního dluhu, v rozpočtové kapitole Všeobecná pokladní správa a také v kapitolách některých resortů. Naznačil například resort práce a sociálních věcí. Právě tento rezort si přitom nejvíce polepší, poněvadž do něj půjde nejvíce financí. Ty však budou využity pro výplatu důchodů a penzijní reformu.
Rozpočet - to je alfa a omega české dopravy
Již krátce po svém uvedení do funkce ministra, řekl Pavel Dobeš ParlamentnímListům.cz, že jeho prioritou bude rozpočet. "To je současná alfa a omega české dopravy. Bez dostatečných financí v rozpočtech pro další roky nás totiž nečeká žádná veselá budoucnost. Pokud by měly projít poslední návrhy ministra financí, pak to znamená celou řadu razantních omezení a finančních ztrát. Krácení investic do infrastruktury proto považuji za krátkodobou úsporu, která se nám v delším pohledu velmi významně prodraží," řekl v létě Dobeš.
A varoval, že při seškrtání kapitoly peněz v jejich rezortu nebudou peníze ani na dofinancování staveb, které se staví z evropských peněz.
Čtěte také:
Dobešové možná nepodpoří rozpočet. Když nedostanou víc peněz
"To je odmítnutí jedinečné šance, kdy za každou naší vloženou korunu dostáváme z Evropy a jejích fondů trojnásobek. To je nabídka, která v budoucnu již nemusí přijít. A to nemluvíme o projektech, které platíme čistě z národních peněz. I ty bude čekat redukce, zastavování a nákladná konzervace. Už jsem svému týmu zadal vypracovat přesnou analýzu dopadů v případě, že by tento návrh prošel. Veselé čtení to rozhodně nebude. Ztráty jdou do desítek miliard. A stagnací českého dopravního stavitelství to však bohužel neskončí. Bude to mít i další dopady. Riziko to představuje i pro již dříve zasmluvněné projekty, nemluvíme zatím vůbec o všech možných vypisovaných dotacích, o nákladech na provoz železnice, o předfinancování krajů ani třeba o příspěvku hlavnímu městu na údržbu. Jsou to spojené nádoby, kdy na dopravu je navázáno mnoho dalších oborů a činností," vyslovil vážná varování dopadů škrtů v dopravě Pavel Dobeš.
Josef Dobeš: Nezahubím regionální školství, nepodpořím rozpočet
Stejně tak škrty rozčilují i Josefa Dobeše, ministra školství. Ani jemu se nelíbí, že mu chce ministr financí Miroslav Kalousek v roce 2012 vzít 13 miliard korun. "Jako seriózní ministr školství nemůžu přece hlasovat pro tento výhled. To bych zcela zahubil regionální školství. Skončilo by," řekl.
A i on pohrozil, že pro rozpočet nezvedne ruku.
Čtěte také:
Ministr Dobeš: Nedovedu si představit, že pro rozpočet zvedneme ruku
O rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) chce vláda rozhodovat až příští rok. Jednání tak bylo odloženo. Ministr dopravy Pavel Dobeš totiž žádal o navýšení příspěvku pro fond, chtěl konkrétně 49 miliard korun. Podle jeho slov totiž současný rozpočet SFDI nestačí k naplnění plánu dopravní výstavby.
Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Alena Hechtová