Pavel Dobeš: Kalouskův rozpočet není veselé čtení

21.07.2011 16:49 | Zprávy

ROZHOVOR Nový ministr dopravy Pavel Dobeš z Věcí veřejných poskytl vůbec první rozhovor v ministerské funkci, a to ParlamentnímListům.cz. Hovoří o svých plánech, v čem naváže na své předchůdce Víta Bártu a Radka Šmerdu. Jeho prioritou je nyní především souboj o rozpočet na příští rok.

Pavel Dobeš: Kalouskův rozpočet není veselé čtení

Jak se zabydlujete na ministerstvu dopravy?

Snažím se co nejrychleji vstřebat vše, co je potřeba. S jistou vědomostí o dopravě jsem sice přišel, ale je to opravdu široký obor. Zvládat dokonale všechno od silnic, přes koleje až k vesmírným technologiím mi bude samozřejmě chvíli trvat. Navíc to není jen o samotném úřadu dopravy. Zároveň na mě totiž dopadly i všechny vládní povinnosti. Speciálně teď při projednávání rozpočtu si jich užívám vrchovatě. (smích)

  • SLEDUJEME téma: rozpočet 
  • SLEDUJEME téma: DPH

    Neobáváte se, že byste podobně jako váš předchůdce Radek Šmerda mohl být dočasným, „zimním ministrem"?
  • Neobávám se, je léto. (smích) Ale vážně, s podobnými myšlenkami se nedá k fungování rezortu přistupovat. Vytváříme tu strategie na roky dopředu, připravujeme rozpočty a plány pro stavby, které budou zahájeny nebo dokončeny až za několik let. Řešíme legislativu, která se projeví za měsíce. Není to jako práce v rodinné firmě, kde vidíte výsledky své práce daleko rychleji. Je to spíše běh na dlouhou trať.

    Kalouskův návrh rozpočtových kapitol na rok 2012

    V čem byste chtěl navázat na práci Víta Bárty a v čem na Radku Šmerdu?

    Pokud je předložený materiál dobrý, je mi jedno, kdo ho připravil. Rozhoduji se podle kvality, nikoliv podle jména na obálce složky. Už jsem říkal, že bych chtěl navázat třeba na myšlenku rozšíření mýta nebo naopak nepokračovat v přípravě tak rozsáhlého materiálu, jakým byly strategie nebo účast čínských stavařů na našich silnicích. Jsem teď ve fázi, kdy všechny dokumenty procházím a studuji. Definitivní soudy zatím nevynáším.

    A co byste chtěl přinést nového?

    Hlavně stabilitu a uklidnění. Situace, kdy jsem během letošního roku třetím ministrem nějakým dlouhodobým strategiím opravdu nesvědčí. Ať chceme nebo ne, každá změna je zároveň i nastolení jiného pohledu na věc. Jestli něco doprava teď opravdu potřebuje, tak je to vyrovnaný rozpočet a stabilní strategie pro rozvoj dopravní infrastruktury.

    Jaké budou v současnosti vaše priority jako ministra?

    Rozpočet. To je současná alfa a omega české dopravy. Bez dostatečných financí v rozpočtech pro další roky nás totiž nečeká žádná veselá budoucnost. Pokud by měly projít poslední návrhy ministra financí, pak to znamená celou řadu razantních omezení a finančních ztrát. Krácení investic do infrastruktury proto považuji za krátkodobou úsporu, která se nám v delším pohledu velmi významně prodraží.

    Můžete být konkrétnější?

    Při seškrtání naší kapitoly nebudeme mít peníze ani na dofinancování staveb, které stavíme z evropských peněz. To je odmítnutí jedinečné šance, kdy za každou naší vloženou korunu dostáváme z Evropy a jejích fondů trojnásobek. To je nabídka, která v budoucnu již nemusí přijít. A to nemluvíme o projektech, které platíme čistě z národních peněz. I ty bude čekat redukce, zastavování a nákladná konzervace. Už jsem svému týmu zadal vypracovat přesnou analýzu dopadů v případě, že by tento návrh prošel. Veselé čtení to rozhodně nebude. Ztráty jdou do desítek miliard.

    Stagnací českého dopravního stavitelství to však bohužel neskončí. Bude to mít i další dopady. Riziko to představuje i pro již dříve zasmluvněné projekty, nemluvíme zatím vůbec o všech možných vypisovaných dotacích, o nákladech na provoz železnice, o předfinancování krajů ani třeba o příspěvku hlavnímu městu na údržbu. Jsou to spojené nádoby, kdy na dopravu je navázáno mnoho dalších oborů a činností.

    A kde chcete sehnat potřebné finance na dopravní infrastrukturu?

    To je otázka, kterou teď řešíme na vládě. Doufám, že na ni společně s ministrem Kalouskem, panem premiérem a ostatními členy vlády v následujících dnech a týdnech při společných jednáních najdeme jasnou odpověď. Věřím, že výsledná podoba rozpočtu nám pak dovolí zapomenout na černé scénáře, které se teď vynořily.

    Budete mít vzhledem k nové funkci letos dovolenou?

    Neplánuji ji a přiznám se, že v tuto chvíli na ni nemám ani pomyšlení. Jsem v jednom kole schůzek, vyjednávání a konzultací. Bojujeme teď o peníze na další roky a neumím si úplně představit, že bych teď odjel někam relaxovat.

    Máte řidičák? Jste dobrý řidič, nebo máte už nějaké trestné body?

    Řídím rád. Je to pro mě druh určitého relaxování a zábavy. Nemyslím si, že bych byl úplně špatný řidič. Důkazem budiž i to, že mám stále čisté konto trestných bodů. Nemám potřebu si za volantem hrát na závodníka. Snažím se jezdit bezpečně, ať už jedu sám nebo s rodinou.

    Tento článek je uzamčen

    Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

    Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

    reklama

    autor: Lukáš Petřík

    Ing. Aleš Juchelka byl položen dotaz

    Sociální služby

    Nemyslíte, že mnohem větší problém, než jsou finance, i když ty jsou většinou alfou omegou všeho je fakt, že populace stárne, ale sociální systém na to není vůbec připraven a nic se neděje? Už teď je problém sehnat třeba pečovatelák a další služby. Kdy začnete řešit tento problém? Protože už se měl ...

    Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


    Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

    Další články z rubriky

    Pozadí sporu o poplatky: Dusno mezi vládou a ředitelem Součkem. Jména, co vadí

    20:21 Pozadí sporu o poplatky: Dusno mezi vládou a ředitelem Součkem. Jména, co vadí

    Proč Fialův koaliční kabinet ve Sněmovně odložil legislativní změnu vedoucí k navýšení koncesionářsk…