Ing. Antonín Seďa

  • SOCDEM
  • mimo zastupitelskou funkci
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 0,08. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

16.04.2014 16:17:25

45. výročí prvního vzletu letounu L 410

45. výročí prvního vzletu letounu L 410

Málokdo z občanů České republiky ví, že Zlínský kraj a zejména Moravské Slovácko, se kromě folklorních tradic, bohaté kultury, krásné přírody, nejlepší slivovice a tradiční výroby vína, může pyšnit dlouholetou výrobou letadel. Již v roce 1936 vznikl

Normal 0 21 MicrosoftInternetExplorer4 V roce 1969 vznikl první prototyp letounu XL-410 s motory PT6A-27, aby posléze byl letoun přejmenován na L 410. První významný úspěch s těmito kanadskými motory měl letoun řady L 410A a jeho varianta L 410 AS. Daleko lepší prodeje zaznamenala až L 410M v roce 1973, vybavená již českými motory M-601A, později motory M-601B. Mezníkem ve vývoji tohoto osvědčeného letounu byl rok 1976, kdy byl postaven L 410 UVP. Těchto letounů se celkem vyrobilo 515. Později došlo k další modernizaci s označením L 410 UVP-E se zvýšeným počtem cestujících na 19 a s motory M-601E. Těchto letounů se vyrobilo 410. Dále následoval letoun L 410 UVP-E9 s certifikací podle JAR a nejnověji letoun L-410 UVP-E20 s certifikací dle FAR. Výroba tohoto letounu pokračuje i v dnešní době. Za zmínku stojí i prototyp letounu L-420, který měl zabudované centrální plnění paliva.

Přes obrovské ekonomické problémy vzniklé rozpadem východních trhů je v současné době firma stabilizovaná s rozvojovým potenciálem. V tomto roce je plánováno zvýšení počtu zaměstnanců na 1009 a s výrobou 14 letounů L 410 UVO-E20. Dnes již poháněného moderními motory GE H80-200 a vrtulemi AV 725. Ještě dnes se odhaduje provoz 350 kusů letounů L 410 ve více jak 50 zemích na světě. Majitelé i současné vedení firmy si uvědomilo, že je nutno inovovat a modernizovat. Kromě vlastní modernizace výrobního zařízení a budov došlo k modernizaci interiéru letounu, došlo k rozšíření variantního uspořádání kabiny a pilotní kabina doznala modernizace zabudováním semi Glass Cockpit.

Vlastní inovace za výrazné podpory státu spočívá v projektu MOSTA, na jehož konci by měl být letoun L 410 NG (New Generation), na jehož vývoji za cca 480 mil.Kč se podílí řada českých a světových firem. Tento letoun by měl být zalétnut koncem tohoto roku a poté čeká finančně a časově náročná certifikace u EASA. Ta má vyjít na dalších cca 100 mil.Kč. Tento nový typ letounu řady L 410 se stane pokračovatelem kvalitní výroby slováckých letadel. Kromě zvýšeného platícího zatížení a zvětšení zavazadlového prostoru, výkonnější pohonné jednotky, integrální palivové nádrže či plným Glass Cockpitem bude mít i modernější kabinu a na základě Damane Tolerance se výrazně zvýší životnost letounu.

Jsem přesvědčen, že takto modernizovaný letoun přinese větší exportní možnosti, zejména s ohledem na zlepšení výkonových charakteristik letounu a zvýšení komfortu pro cestující.

V budoucnu se plánuje zvýšení výroby těchto letounů na 28 až 33 kusů ročně, což přinese zvýšení zaměstnanosti v regionu. Jsem rád, že jsem za svého jedenáctiletého působení ve firmě LET Kunovice mohl přispět k uchování tradice leteckého výrobce těchto světově známých a vyhledávaných letounů.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama