I proto, že se vybírá stále méně peněz ze spotřební daně uvalené na paliva. Bez ohledu na to – nebo jak tvrdím já – právě proto, že v roce 2010 byla tato daň razantně zvýšena.
Před rokem a půl, v listopadu 2011, jsem publikoval tento článek. Psal jsem v něm mimo jiné:
„Nedávno se mi dostala do ruky rok stará odborná studie VŠE na toto téma. Podotýkám, že jde o vědecké dílo, které prošlo řádným recenzním řízením a pracuje s tvrdými daty, jejichž zdrojem jsou zejména statistický úřad a státní instituce (ministerstvo financí, celní správa).
A co tato studie uvádí? V rámci evropské sedmadvacítky jsme s hodnotou 448,4 eura/1000 l na pátém místě ve výši spotřební daně z motorové nafty. Před námi je pouze Velká Británie, Švédsko, Německo a Irsko…
Ve všech sousedních státech včetně Německa tak natankujete levněji!
Kontrolní otázka: stoupne za takových okolností výběr daně? Nu nestoupne, klesne! Abych byl přesný – v únoru, dubnu a červu výběr této daně meziročně vzrostl – konkrétně o 1,81 % v únoru, 1,27 % v červnu a doslova fantastických 5,27 % v dubnu. To vše přitom při zvýšení spotřební daně o 20 procent. Ale i takový růst by byl příliš optimistický, protože v lednu 2010 poklesl výběr spotřební daně o 18,4 % (!), v červenci o 12,52 %. “
Tolik můj rok a půl starý článek. Smutné na něm je, že je prakticky stejně aktuální. Změnila se jen kosmeticky čísla. Loni se na spotřební dani z nafty vybralo 78,8 mld. Kč – bylo to o 4,5 mld. Kč méně oproti plánu a v porovnání s předchozím rokem o mínus 2,2 mld. Kč. Říká státní závěrečný účet.
Pravda, mohl bych uvést i něco, co v původním článku nebylo – tedy že k dubnu 2013 u nás již jezdí 5,5 tisíce vozidel na stlačený zemní plyn (CNG), což představuje meziroční nárůst o 47,5 % a cca 200 tisíc motoristů dává přednost propan-butanu.
V Poslanecké sněmovně jsem proto opět navrhl snížení daně u nafty o 2,50 Kč a o 1,50 Kč u benzínu. Moje argumenty se nezměnily a nemám skoro nic, co bych nově dodal. Je to smutné a raději bych se opravdu mýlil a sledoval, že se například nevyplňuje moje předpověď, podle které budou kamiony budou tankovat mimo ČR. Takhle sice mohu mít pocit zadostiučinění, ale určitě to nepřeváží pocit zklamání z toho, jak naše země přichází o miliardy korun ročně.
Raději se v rámci zachování duševního zdraví ani nebudu ptát, kolik celý ten experiment vlastně stál. A budu rád když můj návrh podpoří všichni poslanci, kterým bez ohledu na politickou příslušnost není lhostejný stav státních financí.
Snížení spotřební daně z pohonných hmot potřebuje jak státní kasa, tak občané. Hodlám to opakovat stejně neústupně, jako kdysi Říman Cato starší svou slavnou větu „Ostatně soudím, že Kartágo musí být zničeno!“