Ing. Miroslav Kalousek

ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -2,14. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

21.10.2015 12:12:00

Milý dlužníku mých deseti milionů...

Milý dlužníku mých deseti milionů...

Projev na 33. schůzi poslanecké sněmovny 21. října 2015 k Vládnímu návrhu zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2016:

Vážený pane premiére, vážený pane ministře financí, milý dlužníku mých deseti milionů, vážené dámy, vážení pánové, dovolte, abych na začátku svého projevu se vypořádal s tvrzením pana premiéra, že vláda konsoliduje veřejné rozpočty.

Jistě se mnou budete souhlasit, že ten parametr, který ukazuje skutečnou vůli vlády konsolidovat veřejné rozpočty a šetřit či nešetřit, je takzvaný strukturální deficit, tedy deficit očištěný od hospodářského cyklu a od mimořádných příjmů.

My jsme odevzdávali strukturální deficit, podle aktuálních čísel Ministerstva financí jsme odevzdávali strukturální rozpočet v plusu, nebo chcete-li na nule. Prostě aktualizované číslo Ministerstva financí uvádí údaj +0, 2. Přebírali jsme ho na - 3,7, tedy ve výši vyšší než 150 miliard korun, a odevzdávali jsme ho ne vyrovnaný, ale dokonce v mírné nule.

Bylo to poměrně rychlé tempo konsolidace, pro to rychlé tempo jsme měli řadu důvodů, a za to tempo konsolidace jsme byli velmi kritizováni, že to bylo příliš rychlé a podlamovalo to hospodářský růst. Dobrá. Já si to nemyslím, já si myslím, že ta rychlost měla svůj důvod, ale nepokládám se za nositele jediné pravdy a rád přijmu kritiku, nebo budu brát za relevantní kritiku, že to bylo tempo příliš rychlé.

Ale i vyznavači této kritiky, tedy vyznavači keynesiánské teorie, že v dobách recese má vláda se dopouštět fiskálních impulzů i za cenu deficitů, tak by si měli vzpomenout, že tato teorie má také své b) že v dobách hospodářského růstu se mají vytvářet přebytky, aby se vytvořily rezervy pro možné další fiskální obtíže, až nějaká recese přijde, jako že zcela nepochybně přijde.

My jsme v době velmi slušného hospodářského růstu, jak už tady zmínil pan premiér, a vy přesto vytváříte deficit. A kdy jako, prosím pěkně, chcete dělat ty přebytky? A porovnejme to s tím, kde jste přebrali veřejné rozpočty, a znovu odpovídám, znovu zdůrazňuji čísla současného ministra financí, my jsme předávali strukturální deficit na mírné plusové nule, a vláda plánuje strukturální deficit na rok 2016 ve výši - 1, 4, a to je rozdíl mezi naším předáním a vaším plánem na příští rok a to je rozdíl 1, 6 procenta strukturálního deficitu, což shodou okolností je zhruba těch 70 miliard korun nominálního deficitu, který plánujete na příští rok.

Kdybyste skutečně konsolidovali, tak jste vykazovali strukturální přebytky. Kdybyste nekazili naši práci, tak jste na nule. Ale vy jste to o 70 miliard zhoršili. Takhle konsolidujete veřejné rozpočty.

Souhlasím, že tu není pouze otázka výše deficitu, ať už strukturálního, nebo nominálního, ale že velmi důležitá je ona vnitřní struktura, o které tady hovořil pan premiér a zdůrazňoval, jak je rozpočet prorůstový. Nezmínil se o tom základním strukturálním problému, kterým je zatížen český státní rozpočet, vždycky byl a upřímně řečeno má to společné se všemi státy Evropské unie, a to je výše mandatorních výdajů. I tady samozřejmě vláda dosahuje smutného primátu, protože rozpočet na rok 2016 bude mít historicky nejvyšší číslo a nejvyšší podíl mandatorních výdajů, aniž by měla vláda v průběhu těch již dvou let, co vykonává svůj mandát, snahu cokoliv ve strukturálních výdajích udělat. Opak je pravdou. Těch několik reformních krůčků, které se podařilo prosadit v oblasti nemocenského a sociálního pojištění, spoluúčasti u zdravotního pojištění, jste zrušili, tento strukturální problém jste ve veřejných rozpočtech zhoršili a nemáme sebemenší signál o tom, že byste tento základní strukturální problém ve veřejných rozpočtech chtěli řešit. 

Prostě mandatorní výdaje tady jsou, my je budeme zvyšovat a on si s tím někdo po nás poradí. Někdo po nás opět bude muset zase zavádět vyšší spoluúčast ve zdravotním pojištění, více odpovědnosti, více spoluúčasti, protože bez více odpovědnosti a více spoluúčasti se tento problém vyřešit nedá. Ale vy ho necháváte na těch, co přijdou po vás. Vy neděláte vůbec nic kromě toho, že jste zrušili těch pár kroků, které jsme udělali my!

Nemá smysl teď žádat, abychom cokoliv změnili na skladbě mandatorních výdajů v rozpočtu na rok 2016. Možná vás to překvapí, ale i my, ač opozice, si přejeme, aby byl státní rozpočet schválen k 1. 1. 2016, protože země bez schváleného státního rozpočtu je nestabilní země s celou řadou nevýhod, včetně snížení důvěry zahraničních investorů, a veškeré změny mandatorních výdajů jsou možné pouze na základě změny zákonů a legislativní proces, jsme-li teď v polovině října, už naprosto vylučuje příslušné změny zákonů tak, aby se mohla změnit struktura mandatorních výdajů.Takže já se tady omezím pouze na konstatování, že s tím se nedá nic dělat, tyhle peníze v historicky nejvyšší výši mandatorních výdajů prostě budeme příští rok muset vyplatit, protože jsou ze zákona, a pouze zdůrazňuji, že vláda tuto situaci zhoršila a nemíní ji zlepšit. Rozhodně tedy v žádném kroku, kterým by chtěla legislativně řešit výši mandatorních výdajů. Nevíme, veřejnost to také neví.

Pojďme tedy k výdajům fakultativním, tedy k těm, které vláda skutečně může ovlivnit svým rozhodnutím během několika dnů či několika týdnů, a zastavme se u tvrzení, že rozpočet je prorůstový, uvolňuje investice a podporuje vědu a výzkum. No, v roce 2011, v dobách recese a v dobách kritiky dnešních vládních stran, že velmi málo investujeme, jsme investovali 119 mld. korun, v roce 2012 jsme investovali 114 mld. korun a vy rozpočtujete na rok 2016 77,7 mld. korun. Opravdu jsou tou vaší prioritou investice? Znovu opakuji, v roce 2011 v době hluboké recese jsme investovali 119 mld., v roce jsme investovali 114 mld. a vy plánujete na rok 2016 77,7, tedy 78 mld. a říkáte tomu, že je to vaše vládní priorita a že oproti nám uvolňujete investice.

Tato čísla jsou součtem prostředků z EU i národních zdrojů, takže je fér ukázat si to na národních zdrojích - tedy stejné porovnání, ne ukázat si to, ale stejné porovnání provést na národních zdrojích, kdy v roce 2011 naše vláda investovala 48 mld., v roce 2012 z národních zdrojů investovala 48 mld. a vy na rok 2016 plánujete investovat 44,5 mld. Tady to porovnání není tak dramatické, ten rozdíl není tak dramatický, ale pořád přestože jste v době růstu a přestože tvrdíte, že oproti nám uvolňujete investice, tak plánujete investovat méně, než jsme investovali v dobách recese a v dobách, kdy jste se mohli strhat kritickými větami, že jsme investovali málo.

Dámy a pánové, pro ty, kteří třeba začali poslouchat až po začátku, znovu opakuji, necituji jiné zdroje než otevřené zdroje Ministerstva financí. Všechna tato čísla jsou ověřitelná jak z návrhu státního rozpočtu, který projednáváme, tak z jiných otevřených a veřejně dostupných zdrojů Ministerstva financí.

Tedy vypořádal jsem se s vaším tvrzením, že konsolidujete veřejné rozpočty. Oproti nám jste zhoršili strukturální deficit o 1,6 %. Vypořádal jsem se s vaším tvrzením, že rozpočet je prorůstový a proinvestiční, a dovoluji si vám na vašich vlastních číslech dokázat, že plánujete investovat příští rok méně, než my jsme jak z národních zdrojů, tak ze zdrojů smíšených - národních a EU - investovali v době nejhlubší recese, a to přesto, že jsme v období docela slušného hospodářského růstu. Kde jsou tedy ty priority? Jsou ve vědě a výzkumu, jak také říkal hrdě pan premiér? Asi ne! Vědecká obec už poměrně dlouho usiluje o to, aby výdaje na vědu a výzkum přesáhly alespoň 1 % HDP. My jsme se k tomu blížily, a protože byla recese, tak se nám to nepodařilo. V roce 2012 jsme na vědu a výzkum dokázali vyčlenit z rozpočtu 0,97 % HDP - v roce 2012 a vy plánujete na rok 2016 0,77 % HDP. Samozřejmě v absolutních číslech se to téměř rovná, protože jsme v době růstu, takže dnešní procento HDP je víc, než bylo naše procento HDP, ale nemůžete tvrdit, že je to vaše priorita, když snižujete procento HDP na vědu a výzkum. To je prostě nesmysl, to je výsměch!

Tak kde to doopravdy je? Byl rok 2013, bylo před volbami a tehdejší ministr financí Miroslav Kalousek na půdě Hospodářské komory vedl s řadou dalších kandidátů do voleb diskusi o úsporné či neúsporné politice vlády, a tehdejší lídr hnutí ANO vystoupil a provedl kritiku zcela opačnou, než mě kritizovala sociální demokracie, a říkal: netvrďte nám, že šetříte! Vy vůbec nešetříte! My podnikatelé na personálních nákladech, na provozu musíme ušetřit daleko víc než vy a vy jste ušetřil jenom 15 %! Jste k smíchu! Tam jsou o desítky miliard víc. Já bych dokázal ušetřit o desítky miliard víc a vy neumíte šetřit. Tato slova byla pronesena a jsou zaznamenána. Já jsem tu kritiku pokládal za nespravedlivou a příliš nepoučenou, ale trochu jsem ji chápal jako spravedlivé rozhořčení podnikatele, který zaměstnává lidi, který skutečně musí šetřit na personálních nákladech a který se domnívá, že stát je pořád moc rozjedený a že bych mohl ušetřit o desítky miliard víc, než jsem šetřil tenkrát. Vy jste to také slibovali - budeme makat, budeme šetřit, budeme snižovat personální náklady. To slibovaly konec konců všechny vlády od roku 1990, že budou šetřit na objemu na státních zaměstnancích a že se budou snižovat personální náklady a vždycky, když byly deficity a zeptali jste se před volbami každého lídra politické strany, na čem chcete ušetřit? Samozřejmě na státních úřednících, na státních zaměstnancích, aby bylo víc peněz pro lidi. Tak jak se to vyvíjelo? My jsme odevzdávali počet státních zaměstnanců - ano, tam jsou všichni: učitelé, hasiči, policisté, ale také úředníci - na 413 600 lidech. Rusnokova vláda si dovolila ten přepych, podle mého názoru úplně zbytečný přepych, protože nové úkoly se mají zvládat efektivitou systému. Jestli potřebuji víc lidí u bezpečnosti, jako že potřebuji, tak je musím ušetřit jinde, tak jako se chová každý podnikatel ve svém ranku, tak my Rusnokova vláda si dovolila ten přepych, že vytvořila další 3 000 pracovních míst a odevzdávala to na 416 600 lidech. Tato vláda to rychle zvýšila o dalších 8 000 na 424 000 a na příští rok plánujete zvýšení o dalších téměř 13 500 na 437 000 lidí. Ten graf vypadá takhle. (Ukazuje.) To už není přímka, to je exponenciála!

Až vám zase pan premiér bude říkat, že to jsou hlavně hasiči a učitelé, tak se, vážení kolegové z ANO, podívejte na kapitolu svého vlastního pana ministra financí. Bez problémů jsem dokázal snížit personální náklady zhruba o 15 % a efektivita systémů byla celkem uspokojivá i v rámci všech zemí EU. Současná efektivita Ministerstva financí klesá, o tom není pochyb, nepořádek je tam mimořádný, už jen to, že nedokáže přinést včas vládní návrh do Poslanecké sněmovny o něčem svědčí, a ministr financí plánuje na příští rok - to nejsou učitelé a hasiči, pane premiére - přijmout nových 638 lidí do své kapitoly s personálními náklady větší než 1,1 mld. Nikdy jsem žádnou firmu neřídil, ale byl jsem v představenstvu několika společenství a vím, že kdyby můj generální ředitel za mnou přišel a říkal, že efektivita klesá a že chce přijmout nových 638 lidí a přes miliardu personálních nákladů zvýšit v rozpočtu a v cash flow na příští rok, jako představenstvo bychom ho vyhodili obloukem z okna. Nepochybuji o tom, že majitel Agrofertu Babiš by takto vyhodil svého šéfa, pan bývalý ředitel, dnes ministr životního prostředí Brabec mi určitě potvrdí, že by vás také vyhodil, kdybyste za ním přišel, že chcete 638 lidí do Lovochemie navíc a 1,1 mld. personálních nákladů navíc. Tady ovšem z cizího krev neteče, tady to zaplatí daňoví poplatníci. Tady je ta skutečná vládní priorita, dámy a pánové, na personálních nákladech státu. Od roku 2012 jste to dokázali zvýšit o 20 mld. Kč. Až zase budete přesvědčovat veřejnost jak šetříte, tak na personálních nákladech, na té absolutně nejméně prorůstové položce, naopak na projídací položce jste zvýšili nároky na daňového poplatníka o 20 mld. Kč. Investujete méně než jsme investovali my, aspoň to tak pro příští rok plánujete, ale o 20 mld. Kč budete vyplácet personální náklady více. Máte odvahu tomu říkat prorůstový rozpočet, máte odvahu říkat, že šetříte.

Slyšíme také spoustu mediálních úspěchů o tom, jak jsme koupili levnější papír ať do tiskáren nebo toaletní, jak lítáme levněji a nakupujeme levnější služby. Porovnejme si to s čísly, které jste nám předložili a u kterých chcete, abychom je schválili. Nákup materiálu roste, proti loňskému roku o více než 1 mld. Kč, i když tvrdíte, že šetříte, proti našim nákladům na nákup materiálu je to více než 2 mld.

Nákup služeb roste, celkové výdaje rostou proti vašemu loňskému projídacímu roku na nákup služeb o 1,8 mld. Kč, proti našemu rozpočtu rostou o 3,8 mld. Kč.

Energie - nevšiml jsem si, že se zdražuje, v novinách čteme, jak je energie levnější, ale nákup paliv, vody a energie roste proti vašemu projídacímu loňskému roku pouze o 160 tisíc, proti nám roste téměř o miliardu. Všude v novinách čteme, jak šetříte energie. Nešetříte vůbec nikde. Nákupy materiálů, služeb, energií, všude chcete na příští rok víc peněz než jste dokázali utratit letos, a to vůbec neporovnám s námi. Chcete o miliardy víc než jsme utráceli my v době, kdy pan ministr Babiš chodil po České republice a říkal, aby nám hlavně nevládli "balíci", jsou úplně neschopní, my budeme šetřit. Náklady ale rostou. Proč rostou? Protože je to v zásadě panu ministrovi Babišovi jedno, protože nejdůležitější je další položka, kterou opravdu nepokládám také za prorůstovou, a ta akceleruje nejvíc. Tato položka se v rozpočtu jmenuje neinvestiční dotace podnikatelským subjektům, to znamená co státní rozpočet dává soukromým podnikatelům. Neinvestiční dotace podnikatelským subjektům je velmi dlouhé, odborná veřejnost si to běžně zkracuje v hovorovém slangu jako položku "Babiš sobě". Proti loňskému roku tuto položku chcete zvýšit o 8 mld. Kč. V roce 2015 lze předpokládat, že budou poskytnuty neinvestiční dotace ve výši 44 mld. Kč a na příští rok plánujete 52 mld., o 8 mld. Kč víc. Hrdlíte se tady s paní ministryní Marksovou, že nemáte miliardu pro zdravotně postižené. Chápal bych vás, kdybyste dokázali také šetřit na nákupu materiálu, paliv, energií a zejména na dotacích.

Proti roku 2012 jste tuto položku dokázali zvýšit o 46 %. Ano, jsou tam i přímé platby zemědělcům, jsou tam i dotace pro fotovoltaiku a řada dalších položek. Přímé platby jsou vyjednávány na půdě EU tak, aby vyhovovaly největším podnikatelům v agropotravinářském komplexu. Kdo je v agropotravinářském komplexu největší podnikatel?

Jinými slovy: Dámy a pánové, nešetříte nikde, jestli ano, tak to řekněte. Možná pan ministr řekne, že koupil levnější papír, ale když sečtete nákup materiálu za celou vládu, chcete utratit mnohem víc než jsme utráceli my a mnohem víc než utratíte letos. Říkáte, že investujete, a chcete investovat méně, jak z národních zdrojů, tak ze součtů chcete investovat méně než jsme my investovali v letech 2011 až 2012.

Politické priority jsou rozpočtové priority, když vám kterýkoliv ministr nebo správce kapitoly bude říkat, že toto podporuje, že toto je jeho priorita, podívejte se mu nejprve do rozpočtové kapitoly, jestli na to dává hodně peněz, je to skutečně jeho priorita. Pokud říká, že je to jeho priorita a dává na to málo peněz, tak klame, možná i sám sebe, v každém případě ale veřejnost a nás, od kterých chce, abychom rozpočet schválili. Skutečnými prioritami rozpočtu jsou personální náklady, které akcelerují naprosto neodpustitelným způsobem v rozpočtu se všemi předvolebními sliby neinvestiční dotace podnikatelským subjektům.

Znovu opakuji: Jsme konstruktivní opozice, nemohu žádat snížení mandatorních výdajů, jestliže jsme v polovině října. Jen upozorňuji, že jste situaci zhoršili a neděláte nic. Mohu žádat pouze alespoň trochu odpovědnosti a trochu méně rozjedenosti ve výdajích, kde se skutečně šetřit dá během několika dní či týdnů, protože o tom může vláda rozhodnout. Jsou to provozní výdaje státu a neinvestiční dotace podnikatelským subjektům. Jsem přesvědčen, že v provozních výdajích státu a v neinvestičních dotacích podnikatelským subjektům se dá najít daleko víc peněz než navrhnu. Ve veřejných médiích jsem slyšel, že kolegové z ODS navrhnou 30 mld. 

Já si myslím, že to je i víc, ale respektuji nějaké politické limity a alespoň těch dvacet, které dokázal pan ministr rozdat přes prázdniny oproti svému původnímu návrhu z června, alespoň těch dvacet by bylo milých. Jak jistě víte, podle zákona o jednacím řádu se rozpočet v prvním čtení nezamítá. Buď se propouští do druhého čtení nebo se vrací s doporučením, jak ho přepracovat, proto si dovolím jménem poslaneckého klubu TOP 09 předložit následující návrh usnesení:

Poslanecká sněmovna vrací návrh zákona o státním rozpočtu na rok 2016 vládě k přepracování. Doporučuje vládě následující změny:

1. Výdaje a deficit snížit minimálně o 20 mld. korun.

2. Úspory nalézt zejména v provozních výdajích států a v neinvestičních dotacích podnikatelským subjektům.

Lhůta pro předložení nového návrhu 20 dní od doručení usnesení Sněmovny předsedovi vlády.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama