Nejsem rozhodně žádným zastáncem Greendealu. Beru toto téma velmi s rezervou, avšak jsem velkým zastáncem rovných příležitostí pro všechny. Pro lidi i firmy. S především firmy zmítané roky mnoha krizemi potřebují hlavně předvídatelné prostředí. Nelíbí se mi, co tato informace vypuštěná opět jako „balonek“ bez hlubšího zamyšlení způsobila.
Sešel jsem se totiž minulý týden se zástupci Sdružení automobilového průmyslu a Pražské energetiky a.s. Ti naprosto shodně nesouhlasí s výkřiky náměstka Hřiba o rušení výhod pro automobily v Praze. Narozdíl od Hřiba mají pro svá tvrzení poměrně pádné argumenty.
Česko je druhou nejhorší zemí (po Slovensku) v registraci elektromobilů v Evropské unii. V Praze je registrováno přes milion klasických aut, ale jen 6,3 tisíce elektromobilů a 4,6 tisíce plugin hybridů. Tedy naprosto zanedbatelné procento z celkového počtu. A to se Praha zavázala v klimatickém plánu ke snižování emisí. Plán je to tak ambiciózní, že se ho nedaří naplňovat. Pokud ale Praha nebude dále podporovat elektromobilitu, jak toho chce dosáhnout? Ve většině jiných zemí mají pro majitele elektromobilu celou řadu dalších výhod, například finanční pobídky na nákup auta nebo jeho provoz. U nás je jen to parkování. Zatím.
Energetické firmy dnes masivně investují do zatím zcela prodělečné sítě nabíjecích stanic. Pokud se ještě zpomalí registrace nových elektrovozů, nebude udržitelné ani nabíječky provozovat natož budovat nové, k čemuž se opět Praha za vlády Hřiba zavázala.
Pražská rada také deklarovala, že během roku 2023 dojde k vyhodnocení elektromobility a na základě předloženého vyhodnocení pak k úpravám dalšího rozvoje. To dodnes neexistuje. Místo toho ale přišlo Hřibovo zvolání o zrušení parkování pro elektromobily. Ničeho dalšího jsme se nedočkali. Já na tom ale hodlám trvat!
Budu prosazovat, aby náměstek pro dopravu předložil slíbené vyhodnocení, připravil pravidla na dalších 5 až 10 let a v nich zohlednil plány v rámci vlastního klimatického plánu.
Logiku by mi dávalo postupné omezování plug-in hybridů, které mají malou baterii a často jezdí se zapnutým spalovacím motorem. Navíc to jsou nejčastější ty obrovské luxusní vozy zabírající nejvíc prostoru v pražských ulicích. Další možností by byla postupná regulace, například v historickém centru hlavního města. Každopádně musí být všechny změny promyšlené a dostatečně předem naplánované, aby nepoškodily už tak krizí zmítané autoprůmysl a neohrozily budování další infrastruktury pro elektromobilitu.