JUDr. Miroslav Antl

  • BPP
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 0,9. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

Dotaz

24.08.2017 11:20:17 - Martin Beneš

volby-kampaň

Proč stát dohlíží nad transparentností kampaně až když se vyhlásí datum voleb, když kampaně většinou začínají mnohem dříve? A to do té doby může kandidát utrácet jak chce, ale utracené peníze se počítají až od vyhlášení voleb? A jak je to v případě třeba krajských návštěv prezidenta - to je kampaň nebo ne? Kdo o tom rozhodne? A poslední otázka, která se týká prezidentské volby. Když teď nějaký kandidát získá podporu poslanců, ale ti mandát neobhájí, může se o jejich podporu kandidát opřít nebo musí sbírat podpisy, jako ostatní, co podporu poslanců nezískají? Omluvám se za množství otázek, ale souvisí spolu

Zajímá Vás také odpověď na tento dotaz? Podpořte dotaz tlačítkem níže a my Vám odpověď zašleme na e-mail. Nicky uživatelů, které zajímá odpověď budou zobrazeny níže.

Prozatím dotaz nikdo nepodpořil. Buďte první! .)

Odpověď

27.08.2017 19:30:29 - JUDr. Miroslav Antl
 

Není důvod k omluvám, pane Beneši, 

neb otázky spolu skutečně souvisí a jsou velmi logické a racionální. Takže postupně aspoň stručné odpovědi – vždy od otazníku 

Je samozřejmě správné, aby stát dohlížel nad transparentností volebních kampaní. Ostatně i proto byl zákonem číslo 206/2016 Sb. zřízen Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a hnutí se sídlem v Brně (dále: Úřad), a to s účinností od začátku tohoto roku. Bližší údaje o tomto Úřadu, jakož i odpovědi na otázky najdete na webu Úřadu: https://udhpsh.cz/

V podstatě jde o to, aby všichni kandidáti měli stejně nastavenou „startovací čáru“. Zákon o volbě prezidenta kandidátům nařizuje, aby Úřadu do pěti dnů od vyhlášení termínu (zveřejněného ve Sbírce zákonů) voleb zaslali číslo transparentního účtu - a od této doby musí přes účet hradit veškeré náklady na kampaň. Pokud se někdo z nich na tuto kandidaturu připravoval již dříve a vynakládal na přípravu finanční prostředky, je nemožné mu tyto náklady objektivně prokázat a „započítat“ do budoucí kampaně.   

Osobně si nedovedu představit, jak jinak by se dala nastavit stejná pravidla pro všechny, neb (obecně) ten, kdo mandát obhajuje - a k výkonu své funkce přistupuje zodpovědně a aktivně, má vždy výhodu a časový náskok před ostatními. A nelze mu přece tyto aktivity zakázat, či po něm požadovat, aby se v době kampaně choval zdrženlivěji.

A tak je to i u prezidenta republiky Miloše Zemana, který po celou dobu výkonu své funkce mj. pravidelně navštěvuje všechny kraje.    

Konkrétní případy bude posuzovat výše označený Úřad. A tento Úřad se již nyní jasně vyjádřil i k tomu, že u prezidenta republiky se i krajské návštěvy budou započítávat do kampaně, a to i přes opačné stanovisko Hradu. Jejich financování tedy nadále musí procházet transparentním účtem, pokud již ho má pan prezident zřízený… 

A pokud jde o podpisy poslanců, rozhoduje, zda v době podpisu byli tito v poslanecké funkci, takže jejich příp. „nezvolení“ nemá na kandidaturu žádný vliv. Podepsat však mohou (stejně jako senátoři) pouze jednou jedinému z kandidátů.

K tomu (i závěrem) chci dodat, že já osobně jsem jako senátor žádnému z prezidentských kandidátů listinu nepodepsal, když jsem přesvědčen, že ten, kdo se chce ucházet o prezidentský úřad, by měl získat nejméně 50.000 „občanských“ podpisů, neb například sehnat podpisy deseti senátorů není moc složité…