Zpráva, zejména u laické veřejnosti, může vyvolat dojem, že se jedná o závažné skutečnosti. Je však otázkou, proč BIS o těchto údajně závažných záležitostech informuje veřejnost opět s téměř půlročním zpožděním. Vláda tuto zprávu musela projednat již před několika měsíci, a proto měla o těchto skutečnostech informovat příslušné orgány Poslanecké sněmovny a zajistit jejich průběžné řešení. To se však opět - stejně jako v minulých letech - nestalo. Navíc zpráva je velmi obecná a to budí dojem, že zveřejněné poznatky mají spíše sloužit jako „strašák“ pro veřejnost než jako podklad k objektivnímu zhodnocení skutečného stavu. Otázkou také je, zda by BIS vůbec k závažnosti problému mohla tyto skutečnosti uvést ve veřejné zprávě, zvláště když poukazuje na to, že jedinou zpravodajskou službou působící na našem území je zpravodajská služba Ruské federace. O jiných totiž není ani zmínka.
Další oblastí, kterou se zpráva zabývá, je ochrana ekonomických zájmů České republiky, kde poukazuje na různé domácí i zahraniční podnikatelské finanční a lobbistické skupiny, jednotlivé osoby a na nebezpečí provázání státních funkcionářů se soukromým byznysem. Toto zjištění se až nápadně podobá stejně „závažným skutečnostem“, které musely být mimořádně zveřejněny již před volbami v roce 2006. Je otázkou, co ČR udělala pro to, aby k provázání těchto osob v dalších letech nedocházelo.
Pokud se týká hodnocení oblasti extremismu, nelegální migrace jsou údajně tak obecné, že budí dojem každoročního opisování ze zpráv předešlých. To samé platí i pro hodnocení problematiky organizovaného zločinu, kdy pak vyvstává otázka, jak takové informace mohou být použity pro činnost Policie ČR.
Z výše uvedených skutečností jasně vyplývá, že je nezbytné, posílit kontrolní funkci příslušným orgánům Poslanecké sněmovny. KSČM proto již dlouhodobě doporučuje toto řešit přijetím novely zákona o zpravodajských službách.