Dne 16. srpna tato lhůta vypršela a jaká je skutečnost? Ministr John nejenže žádnou koncepci nepředstavil, ale navíc se nadále neodborně a neobratně vyjadřuje k bezpečnostní problematice. Jeho vyjádření spíše připomínají jeho bývalou profesi novináře, než vyjádření ministra. Na ministerské autoritě mu rozhodně nepřidá ani neznalost funkční náplně jednoho ze svých náměstků. Také jeho mnohdy nekompetentní vyjádření a stanoviska, která vzápětí mění, svědčí o velmi povrchních znalostech tohoto oboru.
Po třicetidenním hájení tak pan ministr velmi přesvědčivě prokázal skutečnost, že toho o práci ministra vnitra příliš neví a že je tudíž načase, aby se touto problematikou začal zabývat. Jde zejména o sílící korupci, respektive o její prorůstání do státní správy, boj s organizovaným zločinem a zkvalitnění práce policie a bezpečnostních sborů. Stále se nedaří nastartovat účinné protikorupční mechanismy a není jisté, zda je ze strany ministerstva vnitra skutečný zájem s korupcí důsledněji bojovat. I opakovaná prohlášení politiků, a to bez přijatých zákonů a opatření, vyznívají více méně do prázdna.
Dle statistických podkladů uvedených ve zprávě o bezpečnostní situaci a veřejném pořádku vydávané ministerstvem vnitra bylo v roce 2009 podle § 160–162 trestního zákona zjištěno 121 trestných činů úplatkářství, 204 trestných činů zneužívání pravomoci veřejného činitele a 14 trestných činů maření úkolu veřejného činitele z nedbalosti. I z výroční zprávy Nejvyššího státního zastupitelství vyplývá až šestiprocentní pokles trestné činnosti spojené s korupcí proti roku 2008.
Tato optimisticky vyhlížející čísla spíš naznačují negativní výsledky Langerovy reformy policie, v jejímž důsledku však v Česku chybí asi tisíc kriminalistů, a to zejména v krajích. Chybí policisté s dostatečným vzděláním a praxí, aby byli schopni kvalifikovaně odhalovat trestnou činnost. Na protikorupčním útvaru chybí šedesát policistů, v útvaru pro boj s organizovaným zločinem dokonce více než sto. Z řad policie navíc zaznívají hlasy, že dlouhodobé podstavy v policii ohrožují schopnost služby odhalovat nejtěžší zločiny. Nejhorší situace je dlouhodobě v Praze a ve Středočeském kraji, kde je ovšem současně soustředěna nejzávažnější hospodářská kriminalita. Je potřeba přijmout komplexní protikorupční strategie založené na prevenci. Rozhodně však nelze spoléhat na rozšíření pravomocí policejních agentů a zřízení specializovaných soudů.
Problematické je také postavení a podmínky činnosti policejního sboru České republiky. Vláda sice naznačuje systémovost kroků při řešení, ale z praxe se dozvídáme spíše o prázdnotě těchto slov. Jistě je důležité, aby policisté měli potřebné materiálně technické podmínky pro svou práci, odpovídající potřebám 21. století, na druhé straně je však nezbytně nutné, aby společnost ve svém nejvlastnějším zájmu měla funkční a efektivní policii. Současně je třeba poskytnout podporu policii, ale také vyšetřovatelům, státním zástupcům, soudcům, aby se bez ohledu na to, jaké to může mít důsledky, kam až to může sahat, odvážili všechny věci vyšetřovat. Důsledné řešení kriminality znamená změnit zásadně systém struktury kompetencí a následně práci celého policejního sboru a systému, který bude odpovídat potřebám doby. Avšak tím hlavním je kvalita a připravenost samotných policistů.
Na rozdíl od stávající vlády upřednostňuje KSČM systém celoživotní přípravy a vzdělání policistů, tak aby docházelo ke ztotožnění policistů se sborem opírajícím se o dokonalou profesionalitu, získanou praxí a výcvikem. Jen tak by se práce policistů stala jejich životním posláním.
Toto vše by vedlo ke zkvalitnění práce policie a bezpečnostních sborů, a tím i ke zkvalitnění bezpečnostní situace. Je ke škodě věci, že ministr vnitra John za celou dobu svého působení o těchto opatřeních pouze hovoří, avšak žádnou koncepci, která by vedla ke zkvalitnění práce policie a bezpečnostních sborů, zatím nebyl schopen předložit.
KSČM také odmítá takovou filozofii policejní legislativy, která by byla v rozporu se zájmem řadových příslušníků, tedy těch, kteří stojí v první linii ve styku se zločinem, kriminalitou a záchranou lidských životů.
Zdeněk Maršíček, stínový ministr pro resort vnitra