19.05.2011 16:07:52
Stav vnitřní bezpečnosti státu neodpovídá slibům vlády
Komentář stínového ministra KSČM pro resort vnitra Zdeňka Maršíčka k otázce zajištění vnitřní bezpečnosti státu.
Vyhodnotíme-li první kroky nového ministra vnitra Jana Kubiceho, tak kromě některých neuvážených personálních změn na vnitru, které byly motivovány více politickými než odbornými důvody (jako například odvolání některých náměstků), není o jeho záměrech příliš slyšet. Jeho vystoupení ve sdělovacích prostředcích budí dojem, že pan mistr Kubice nemá o chodu ministerstva dostatečné znalosti, a proto není schopen sdělit veřejnosti své představy o jeho řízení. Přitom stale více občanů není s úrovní bezpečnosti v České republice spokojena a požaduje, aby větší pozornost byla věnována zejména organizovanému zločinu, korupci, zvýšení bezpečnosti, snížení kriminality a dodržování zákonů.
Situace v policii je vážná. Kompletně se obměnilo vedení policie, odešlo nebo bylo odejito mnoho lidí na různých úrovních řízení. S plným vědomím zodpovědných pracovníků jsou pak mnohdy na jejich místa dosazováni noví funkcionáři, z nichž mnozí přeskočili zákonný postup nebo vzbuzují jiné pochybnosti o způsobu dosazení do svých funkcí či o své odborné způsobilosti. Jsou rušeny a opět zřizovány policejní útvary, velmi špatná je také ekonomická situace ministerstva vnitra a tedy i Policie České republiky. Toto vše má negativní dopady na bezpečnost občanů, ale také státu.
Proto by měl ministr vnitra neprodleně nařídit provedení analýzy všech součástí bezpečnostního systému a pak stanovit cíle a specifikace vnější i vnitřní bezpečnosti a jejich součinnost se všemi složkami, včetně integrovaného záchranného systému.
Zastávám názor, že bezpečnostní systém je nezbytné chápat komplexně, nelze jej redukovat pouze na vnitřní bezpečnost, respektive na kriminalitu a organizovaný zločin! Pokud chceme hovořit o koncepci, pak je nutné ji chápat jako vzájemnou součinnost mezi vnější a vnitřní bezpečností a nemůže být tvořena jen podle toho, který ministr, která vláda je právě u moci.
Podotýkám, že dosud není známo, zda vůbec byly vypracovány analýzy funkčnosti a efektivnosti stávajícího systému, na jejichž základě se „nová koncepce“ tvoří. Obávám se, že nikoliv. Zásadní otázkou také je, zda je vůbec možné reorganizovat jen některé složky bezpečnostního systému, aniž by tyto neměly jistou provázanost na složky ostatní.
Reformy policie a tajných služeb nelze provádět bez přímé návaznosti na kvalitu vnějšího bezpečnostního prostředí, protože to zahrnuje například takové klíčové otázky, jako jsou mezinárodní terorismus a mezinárodní organizovaný zločin atd.. Chceme-li koncepčně řešit práci českých bezpečnostních složek, například policie a tajných služeb, pak budeme nevyhnutelně na každém kroku narážet na tyto obecnější otázky bezpečnosti.
Nechtěl jsem ve svém článku analyzovat společnost. Chtěl jsem jenom zdůraznit některé přímé spojitosti s prováděnými, respektive neprováděnými změnami v bezpečnostním systému.
Nekoncepčnost vlády jako celku v této oblasti, kauzy členů vlády, úniky informací a prolínání zájmů politického vedení země s justicí, státním zastupitelstvím a s bezpečnostními složkami jsou mimo jiné důvodem, proč tato vláda nemá důvěru občanů.
Zdeněk Maršíček, stínový ministr KSČM pro resort vnitra
Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje
0 příspěvků Vstoupit do diskuse
Komentovat článek
Tisknout