prof. Ing. Ivo Vondrák, CSc.

  • Moravskoslezský kraj
  • poslanec
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 0,13. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

24.04.2020 19:43:00

Vracíme se k placení jízdného, tržby tvoří součást rozpočtu

Vracíme se k placení jízdného, tržby tvoří součást rozpočtu

Také veřejná autobusová doprava v Moravskoslezském kraji se postupně vrací do normálu. Od 25. dubna budou cestující opět nastupovat a vystupovat předními dveřmi a bude je odbavovat řidič.

Zároveň stále platí nařízení maximálně dodržovat hygienická opatření chránící před nákazou.

Kvůli ochraně řidičů zakázal hejtman Moravskoslezského kraje Ivo Vondrák nastupovat a vystupovat do veřejných autobusů předními dveřmi 16. března. Řidiči nesměli cestující ani odbavovat, to znamená, že zhruba 6 týdnů se v autobusech neplatilo jízdné. Kraj zároveň zrušil režim zastávek na znamení.

„Jako jedni z prvních v Česku jsme vytvořili řidičům jakousi ‚ochrannou bublinu‘. Zakázali jsme nástup předními dveřmi, zavedli povinné zakrývání obličeje a další opatření, která snižují riziko šíření viru. Zajistili jsme dezinfekci i první várku roušek a respirátorů pro naše dopravce. Jsme přesvědčeni, že opatření byla správná. Svědčí o tom i fakt, že zatím nemáme potvrzeno ani jedno onemocnění řidiče nebo cestujícího, způsobené přenosem v autobusu,“ uvedl hejtman Moravskoslezského kraje Ivo Vondrák s tím, že kraj udělal maximum pro to, aby doprava zůstala zachována a lidé měli možnost jezdit do práce, na nákup či k lékaři. A to v prostředí, které je bezpečné. Stav, kdy se fakticky jezdí zadarmo, však není možné dále udržet.

„Možnost přenosu nákazy v prostředcích veřejné hromadné dopravy jsme opakovaně konzultovali s epidemiology a hygieniky. Shodují se, že za dodržování správných hygienických předpisů je při odbavování cestujících téměř vyloučena. Zásadní pro ochranu řidiče je důkladná hygiena rukou a používání roušek u řidičů i cestujících. Ochranu cestujících pak zajistí dodržování odstupů a důsledná dezinfekce vnitřních prostor autobusů. Proto se vracíme k placení jízdného, stejně jako to už o nějaký ten týden dříve udělala většina ostatních krajů. Kdybychom to neudělali, museli bychom razantně omezit veřejnou dopravu v regionu, znamenalo by to i propouštění u dopravců. Tržby za jízdné ve výši zhruba 400 milionů korun ročně tvoří nedílnou součást rozpočtu kraje, bez nich je současný rozsah veřejné dopravy neudržitelný,“ vysvětlil hejtman Ivo Vondrák.

Náměstek hejtmana pro dopravu a chytrý region Jakub Unucka poděkoval řidičům a cestujícím za práci i ohleduplnost. „Děkuji všem řidičům za vysoké pracovní nasazení v době koronavirové pandemie, díky kterému se mohli občané našeho kraje bez výraznějšího omezení dopravit do zaměstnání, k lékaři, za nákupy. A to i ve chvíli, kdy nebyly k dispozici ochranné pomůcky a nebylo zcela jasné, jak se nový typ koronaviru přenáší a jaké může mít onemocnění covid-19 následky,“ řekl náměstek hejtmana Jakub Unucka. Ubezpečil, že kraj je i nadále připraven maximálně je chránit. „Umožníme samozřejmě dopravcům provádět změny ve vnitřních prostorách autobusů, instalovat různé fyzické zábrany mezi řidičem a cestujícími a další opatření. Na trhu je již dostatek kvalitních ochranných pomůcek a dezinfekce tak, aby byla zajištěna ochrana řidičů a cestujících podle zákonných norem a doporučení hygieniků. Jsme samozřejmě připraveni akceptovat další rozumné návrhy dopravců nebo řidičů, vedoucí ke zvýšení bezpečnosti,“ vyjmenoval náměstek hejtmana Jakub Unucka. Upozornil, že kraj ale nemůže zcela zakázat platby v hotovosti u řidiče. Připravil však opatření k jejich výraznému omezení.

„Od soboty 25. dubna bude zakázáno ‚dobíjení‘ karty ODIS nižší částkou než stokorunou tak, aby se minimalizoval počet těchto transakcí. Žádáme cestující, aby si včas koupili dlouhodobé časové jízdenky ODIS nebo si nahráli dostatečný kredit v elektronické peněžence své ODISky. Udělejte to ideálně přes e-shop podle vydavatele ODISky. Využít můžete i Dopravní infocentra ODIS v Ostravě, Opavě, Frýdku-Místku, Orlové, Karviné, Českém Těšíně, Třinci, Jablunkově a od pondělí 27. dubna i v Krnově či prodejní místa dopravců. ODISku je možné dobít i v pokladnách vlakových nádraží Českých drah. Všechny tyto způsoby jsou nejen rychlejší, ale hlavně bezpečnější, protože nedochází ke shlukování lidí v malém prostoru u řidiče. Plaťte, pokud možno především ODISkou a tam, kde to jde, platební bankovní kartou. Když už opravdu musíte platit hotově, nachystejte si přesnou částku,“ žádá náměstek hejtman Jakub Unucka.

Dodal, že stávající rozsah veřejné dopravy bude do budoucna možný pouze za předpokladu, že se cestující do autobusů vrátí v takovém počtu, jako před začátkem virové pandemie. „Klíčové bude to, aby se cestující v autobusech cítili bezpečně. Proto máme jasný plán, jak cestujícím vrátit důvěru v cestování veřejnou hromadnou dopravou. Některá opatření je možné realizovat ihned, některá až za nějakou dobu,“ řekl náměstek hejtmana Jakub Unucka s tím, že zásadní změny kraj plánuje od letošního prosince.

„Cílem je naprostá minimalizace hotovostních plateb a interakce řidiče a cestujícího. Na konci letošního roku budou všechny autobusy umožňovat platit jízdné kromě ODISky i bankovní kartou. Stejně tak budou odbavovací systémy schopny přečíst QR kód jízdenky, kterou si cestují zakoupí v mobilní aplikaci MůjODIS. Ve spolupráci s obcemi chceme lidem umožnit vyřídit si ODISku na obecních úřadech, aby ji mohl mít opravdu každý,“ řekl náměstek hejtmana Jakub Unucka. Další opatření bude kraj hledat také v nově zřízené celostátní pracovní skupině, složené ze zástupců dopravních expertů z akademické sféry, epidemiologů, dopravců a řidičů. „Ve vybraných krajských vlacích jsme v těchto dnech dokončili nástřiky interiérů pomocí nanotechnologie s aktivními částicemi, která by měla výrazně snížit množství bakterií a virů v interiéru vozidla. Pokud se měřením potvrdí předpokládaná funkčnost, jsme připraveni stejnou technologii použít i v autobusech,“ dodal náměstek hejtmana Jakub Unucka.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama